Franchise. Mijn sector, mijn zorg

De decembermaand is het moment van mijmerende vergezichten en emotionele terugblikken. Onder de kerstboom worden we vergevingsgezind en dat zetten we om in goede voornemens voor het nieuwe jaar. Weliswaar vergeten we die vaak  na enkele weken en gaan we over tot “business as usual”. Maar de intentie is er.

Wellicht dus geen goede timing om nu de situatie van onze franchise-sector te beschouwen. Toch wil ik in deze column graag stil staan bij de lopende discussie over franchise 2.0 en de beeldvorming die daardoor is ontstaan in de media.

Het gaat te ver om te stellen dat de sector in  brand staat, maar langzaam aan bereiken we met z’n allen toch wel een crisissituatie. En het crisisteam voor de sector wordt gedomineerd door politici en juristen. Nu ben ik als bankier zeker niet de eerst aangewezene die een oordeel mag geven over beide beroepsgroepen, maar toch had ik op die positie liever ervaren spelers uit de sector zelf gezien. Dit geldt zowel voor de franchisegevers als voor de franchisenemers. De discussie is nu verregaand gepolariseerd en de nadruk wordt gelegd op hetgeen niet goed gaat. Dit wordt vervolgens breeduit geventileerd in de media en richting politiek, waardoor er sprake is van een negatieve beeldvorming rond franchise. Dit is niet terecht en beschadigend voor alle partijen.

Te makkelijk wordt voorbij gegaan aan de vele goede punten die de sector verbinden. Begrip voor elkaars standpunten maakt franchise al vele jaren sterk en vormt mijns inziens ook een goede basis voor het oplossen van de aanwezige geschilpunten. Maar daarvoor is wel vertrouwen in elkaar en een open mind nodig. En dat is nu net wat er te vaak ontbreekt.  

De huidige NFC vormt het startpunt voor franchise 2.0. en zal zich de komende jaren als een “levend document” moeten evolueren. Dat kan alleen met een breed draagvlak binnen franchise en dus zullen de pijnpunten op korte termijn moeten worden weggemasseerd. Alleen dan ontstaat er een sector met afspraken die recht doen aan ieders positie, die past in de huidige tijd en die in staat is om haar eigen geschillen in goed overleg te beslechten. Maar om dat te kunnen realiseren, moeten de toonaangevende spelers daarin wel het voortouw nemen. Met slechts één belang voor ogen: de toekomst van franchise. En als ABN AMRO daar een positief verbindende rol bij kan spelen, zijn we daar uiteraard toe bereid.

Gerrit-Jan Pol
Senior Relatiemanager Franchise Clients
ABN AMRO Bank

Gerrit-Jan Pol
Gerrit-Jan Pol Gerrit-Jan Pol
Senior Relatiemanager Franchise Clients