Formules gaan vaker internationaal

Steeds vaker kiezen franchiseorganisaties voor expansie in het buitenland. Die ontwikkeling werd duidelijk tijdens de meeting van het International Franchise Consultants Network, afgelopen maand tijdens de franchisebeurs in Milaan.

Nederland blaast een goed partijtje mee op de internationale franchisemarkt. Nederland is ‘franchise minded’. Dat zie je onder meer aan het aantal formules, dat aanzienlijk is in relatie tot de beperkte omvang van Nederland. Met andere woorden: naar verhouding wordt er veel en vaak gefranchised in Nederland. Landen als Frankrijk, Spanje en Italië hebben drie of vier maal zoveel inwoners. Dit plaatje geeft een beeld van het aantal formules in de betreffende landen.

Franchise in het buitenland

Belangrijke redenen voor internationalisatie:

Als meest belangrijke redenen voor groei in het buitenland kwamen naar voren:

  • Nieuw rendement door entree fees, royalties en licentievergoedingen
  • Waarde creatie, het merk krijgt een hogere marktwaarde
  • Minder afhankelijk worden van je thuismarkt

To do lijst voor internationalisatie:

  1. Keuze van het land
    Maak een analyse van de markt in een aantal landen en wees realistisch in je verwachtingen. Evalueer welke landen het best passen en welke vermeden moeten worden. Bepaal waarop de formule eventueel moet worden aangepast.
  2. Kies een strategie
    Wil je zelf de eerste vestiging openen of kies je voor een joint venture? Kies je voor een Master, een Area Representative of een single franchisee? Een Master Franchisee krijgt het recht franchisenemers te werven in een bepaald gebied, volgens een bepaald groeiplan. Een Area Representative werft franchisenemers direct voor de franchisegever en verleent diensten namens hem aan de franchisenemer. Er wordt dan geen contract getekend tussen de franchisenemer en de Area Representative.
  3. Kies je team
    Mensen maken het verschil. Dit is misschien wel de grootste uitdaging.
  4. Pas de eigen organisatie aan op internationale groei
    Systemen, procedures, begeleiding en training moeten worden aangepast en fine getuned.
  5. Maak de ‘franchise package’
    In de package zitten de benodigde (franchise)overeenkomsten, de franchise manual, de website, overig acquisitie materiaal. Gekeken wordt naar de eventuele nationale wet- en regelgeving, merkbescherming etc.
  6. Marketingplan
    Strategie en uitvoering van de marktbenadering en –bewerking.
  7. Go

Enkele tips en valkuilen

Gesproken werd ook over tips en valkuilen. Misschien wel de belangrijkste valkuil is, dat de franchiseorganisatie bereid moet zijn om te investeren in de nieuwe markt in het buitenland. Ook hier gaat de kost voor de baat uit.

Bij de keuze van de partner in het buitenland moet minder worden gelet op het financieel economische profiel, maar meer op zijn commerciële en managementkwaliteiten. Ook wordt er te weinig gelet op de nationale en de regionale verschillen.

Ook hier is de belangrijkste tip: eerst succesvolle pilots neerzetten en pas dan expanderen.

Pieter Koelewijn
Directeur Koelewijn & Partners

Pieter Koelewijn Pieter Koelewijn
Directielid & franchiseconsultant gespecialiseerd in het opschalen van bedrijven middels franchising

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Pieter Koelewijn