Contant geld blijft in beweging
Het fenomeen ‘contant geld’ blijft in beweging. We willen niet met, maar kunnen zeker nog niet zonder. Als het aantal contante betalingen nog altijd bijna 40% bedraagt begrijpt iedereen waarom. Contant geld zit verankerd in onze maatschappij en in ons leven. Het zal nooit verdwijnen, no matter what! Het blijft zo’n fenomeen dat zelfs een student in Delft er een afstudeeropdracht aan heeft gewijd. Nu in dienst bij De Nederlandse Bank. Igo Boerrichter is zijn naam. Een leuke frisse kijk op de ontwikkeling van contant geld. Omdat ook hij vaststelt dat het een blijver in onze maatschappij is, geeft hij een aantal ideeën om vooral de kostendistributie van contant geld te reduceren. Bijvoorbeeld plastic munten in plaats van metalen munten. Om de contante geldstroom efficiënter in te richten, is er een mentaliteitsverandering nodig bij veel retailers. Zoals de beroemde golfer Tiger Woods ooit zei: ‘don’t fight the wind, use the wind!’ Zo is het ook met contant geld; vecht er niet tegen, gebruik het, maar doe het met verstand.
Contant geld komt in omloop via pinautomaten en wordt ingeleverd bij de retail. Retail in de breedste zin van het woord. De retailer stort uiteindelijk het geld af bij de bank, direct of indirect. De bank verwerkt het geld, direct of indirect en de pinautomaten worden weer gevuld. Best omslachtig en met de nodige kosten gemoeid. Kunnen we het grootste gedeelte van het geld niet bij de retailer houden of de retailer een soort van gelduitgifte functie geven? Het zal de gemiddelde consument niet uitmaken hoe deze aan zijn contant geld komt. Sterker nog, met het sluiten van de bankkantoren en dus ook vaak het verwijderen van de pinautomaten moet de consument veel meer moeite doen om aan zijn contante geld te komen. Verder rijden of lopen. Dat zal ertoe leiden dat de consument meer ineens zal gaan pinnen. Waarom niet gewoon bij de retailer extra bijpinnen? Als het bankbiljet uit een gesloten kassasysteem kan komen lijkt het een ultieme win-winsituatie.
De situatie nu geeft ongemak in de omgang met contant geld. Een kassa-lade die open gaat, dus waar mensen met kwaad in de zin in kunnen kijken hoeveel bankbiljetten er in de kassa zitten. Het tellen en verwerken door het eigen personeel kan ook weer doorgaans vervelend uitpakken. Hoe ga je je eigen personeel blootstellen aan de verleiding van het aanraken van contant geld in grotere hoeveelheden? Dag in dag uit? Waarom? Dit kan natuurlijk inmiddels ook anders. Geen open kassa-lade meer, maar een gesloten systeem. In dit geval heeft de medewerker meer tijd voor de klant. Daar gaat en draait het toch om? Geen geld meer tellen? Die tijd kan anders benut worden. Benut worden met een klantfocus en niet in de backoffice in een donkere kamer met 2 man het geld tellen. In de food-omgeving geen geld meer aanraken en de verse producten, dit vanuit hygiëneperspectief. Maar vooral het gevoel van veiligheid. Geen schijnveiligheid, maar echte verhoging van het gevoel van veiligheid. Geen verleiding meer, minder handen aan bankbiljetten die met hard werken zijn verdiend door de ondernemer en geen nare gesprekken als er een keer een kasverschil is. Dit allemaal behoort tot het verleden.
Het landschap van betalen binnen de retail gaat hard veranderen. Minder contant, minder met een kaart en meer met een barcode via de telefoon of een QR code. Dat weet iedereen, maar hoe het eruit komt te zien, dat is alleen in een kristallen bol te zien. Maar voorsorteren op de toekomst zou eigenlijk iedere retailer moeten doen. Eigenlijk een must. Blijf als retailer de hele doelgroep bedienen; betalen met pin, een code, maar ook met cash moet een feest zijn!
Andrew Citroen
Cikam