Alle koppen uit het zand, nu het nog kan

Deze column gaat nou eens niet over Amazon en Whole Foods. Nee, de reacties op het bod zijn misschien nog wel interessanter dan de voorgenomen deal zelf. 

Als oud-aandelenanalist ben ik nog het meest verbaasd over de reactie op de Amerikaanse beurzen. De beursgenoteerde concurrenten van Whole Foods verloren op de dag van de aankondiging gezamenlijk meer dan USD 30 miljard aan beurswaarde. Gezien de enorme koersdalingen leken beleggers verrast. Dan vraag ik me af waarom. Men kent de ambitie én track record van Jeff Bezos toch? Dacht men echt dat het niet zo’n vaart zou lopen met online food retail?

Daar hebben we in Nederland ook een handje van. Tal van Nederlandse supermarktformules – en marktvorsers in hun kielzog – hebben de opkomst van online de afgelopen jaren flink gebagatelliseerd. Maar als succesfabriek Amazon er brood in ziet, is het natuurlijk opeens een heel andere zaak.

It giet oan

Als je de reacties op Amazon/Whole Foods in Nederland terugleest, zie je het denken over de toekomst van online omslaan. Het is ineens niet langer de vraag óf online voet aan grond gaat krijgen, maar wanneer, in hoeverre en wie het gaat doen. En dat allemaal met dank aan een voorgenomen deal ver weg in de Verenigde Staten.

Het maakt niet heel veel uit wie de alarmbellen heeft doen afgaan. Belangrijker is dat de gevestigde orde in supermarktland lijkt wakker geschud. Ook in Nederland wordt er aan hun stoelpoten gezaagd. 

Ze heten hier misschien geen Amazon, maar er staan genoeg start-ups klaar om de online strijd met de supers aan te gaan. En dat is niet alleen directe concurrent Picnic. Ook op deelgebieden komt de concurrentie opzetten. Denk aan bijvoorbeeld vergelijkingswebsites, de lancering van online merkwinkel Shobr, of Stockit, het initiatief van PostNL met een abonnementenservice voor verschillende droge kruideniersproducten.

De grootste kans van online zit offline 

De opkomst van online betekent niet dat supermarktondernemers zich hierop blind moeten staren. Juist niet! De grootste kans van online zit offline. Op prijs, keuze en bereik gaan de Amazons van deze wereld het altijd winnen, maar voor beleving moet je op de winkelvloer zijn. Waarom loopt die consument jouw winkel in?

Daarom komt deze wake-up call uit Amerika mooi op tijd! Er is nu nog genoeg gelegenheid voor supermarktondernemers om de koppen uit het zand te halen en te investeren in de beleving in én om hun winkel. Dat betekent keuzes maken ten aanzien van doelgroep, personeel, assortiment en je buren. Niets nieuws dus, behalve dat er wat meer druk op komt te staan de komende jaren.

Sebastiaan Schreijen, Senior Analyst 
RaboResearch Food & Agribusiness i.s.m. Rabobank Franchise & Arrangementen

Sebastiaan Schreijen
Rabobank Sebastiaan Schreijen
Senior Analyst, afdeling RaboResearch