“Wij verkopen geen telecom of IT maar oplossingen voor bereikbaarheid”

De klant centraal stellen: les 1 in de bedrijfsvoering. Maar ondernemers voelen zich als klant vaak helemáál niet centraal gesteld. Vooral in de telecom- en IT-sector is de omgang met klanten niet altijd even goed, vindt Tonny Kuperus. Reden om zijn eigen bedrijf op te richten: Alpha Telecom & ICT. “Klanttevredenheid is het enige wat telt. De rest volgt daar vanzelf uit.”

Tonny Kuperus kan het weten: hij werkte jarenlang als vertegenwoordiger en salesmanager voor grote telecom- en IT-bedrijven. En wat hij steeds lastiger begon te vinden, is hoe er in de sector wordt omgegaan met klanten. Vooral aan de communicatie schort het nogal eens. Klanten belanden te vaak in het luchtledige, ergens tussen het kastje en de muur, vindt hij.

Voor hem was het een belangrijke reden om zijn eigen bedrijf op te richten. Alpha Telecom & ICT is sinds augustus 2018 actief met het creëren van ‘bereikbaarheidsoplossingen’ op maat voor het Nederlandse mkb, van winkels tot horeca. Tonny: “Ik gelóóf in klanttevredenheid. Wij willen met onze hands-on mentaliteit en flexibele inzetbaarheid de klanten uitermate tevreden houden – dat is het enige wat telt. Groei volgt dan vanzelf.” Hij gelooft zo sterk in eigen kracht dat hij de telefoniediensten zonder contract aanbiedt. “Onze diensten zijn maandelijks opzegbaar: bevalt het je niet, dan kun je volgende maand weg.”

Data

Een goede bereikbaarheid gaat echter veel verder dan een telefoon of een wifiverbinding, vindt hij. “Wij leveren dan ook geen telecom of IT maar creëren oplossingen voor de bereikbaarheid”, zegt Tonny. Zo creëert zijn bedrijf onder meer kant-en-klare oplossingen voor franchiseformules. “En als een franchiseformule ergens een nieuwe vestiging bouwt, dan zorgen wij dat de oplossing werkt wanneer de ondernemer de sleutel in het slot steekt.” 

Een uniform telefonisch en online netwerk heeft veel voordelen voor een formule, zegt hij. Eén daarvan is het genereren van data die helpt om de onderneming efficiënter te maken. Tonny: “Zo kun je bijvoorbeeld per vestiging zien hoeveel capaciteit je kwijt bent aan inkomende telefoongesprekken. Als er veel vragen zijn naar een bepaald product, kun je bijvoorbeeld een gesproken tekst met uitleg maken. Hetzelfde geldt voor wifi. Zo kun je zien waarop veel wordt gegoogeld in je winkel. Allemaal informatie waar je wat mee kunt. Wij stellen desgewenst rapportages op en geven richting aan: ‘Wij zien dit, daar kan je wat mee’.”

Partner

Begin 2019 breidde hij zijn team uit met nieuwe mensen in de sales, de backoffice en de technische installatie. “Op lange termijn willen we groeien en innoveren, misschien wel bedrijven overnemen”, aldus Tonny. Zijn ultieme doel: vooral binnen de franchise en de retail een gevestigde naam worden als telecom- en IT-partner.

Voor meer informatie, klik hier.