Vreemdgaan
Steeds meer franchisers zullen vreemdgaan Goed advies belangrijk bij verkoop De Nationale Franchisedagen zijn weer achter de rug. Vele (aanstaande) franchisenemers zullen de dagen hebben gebruikt om contacten te leggen met franchisegevers. De toekomstige ondernemers doen er verstandig aan de aanbiedingen en voorwaarden van de verschillende formules met elkaar te vergelijken. Want ??n ding is zeker: de macht van de franchisenemer groeit. Terwijl Maarten Vijverberg, managing partner bij Deloitte & Touche Corporate Finance, het magazine Franchise+ doorbladert, zucht hij even diep. Zijn blik is gericht op de vele advertenties waarin enthousiaste ondernemers worden gevraagd zich aan te sluiten bij een formule. "Het is een absolute kopersmarkt. Er zijn m??r formules dan ondernemers en dat schept met name voor de franchisenemers kansen. Bovendien denk ik dat het fenomeen 'franchise' steeds meer terrein gaat winnen. Ook bedrijven die nu nog veel met eigen filialen werken, zullen zich in de toekomst meer gaan toeleggen op franchise om hun groeistrategie te realiseren", denkt Vijverberg. Zijn collega Frank Quix, franchiseadviseur en docent aan de Rijksuniversiteit van Groningen, voegt eraan toe dat een aantal buitenlandse franchiseformules in met name de sport- en kledingbranche op de loer ligt om de Nederlandse markt te betreden. De macht van de franchisenemer groeit Prooi Al deze factoren leiden tot krapte op de franchisemarkt, waardoor de bestaande franchisenemers populair zullen worden. Vijverberg en Quix voorzien dat meer ondernemers in de toekomst zullen vreemdgaan. "In supermarktland zie je bijvoorbeeld dat een speler als Jumbo zeer succesvol is in het overnemen van franchisenemers van andere formules."In de ogen van beide specialisten zal deze trend zich ook in andere branches doorzetten. "Formules zullen proberen om bestaande ondernemers te paaien voor hun formule. Voor formules is deze strategie aantrekkelijk: ze zijn verzekerd van een nieuw vestigingspunt ?n van een bestaande ondernemer. Ook in andere branches zie je dat veel gebeuren. Ik verwacht bijvoorbeeld dat winkels die een goede locatie hebben, een gewilde prooi worden voor opkomende formules. Dat begint ?cht een serieus spel te worden", meent Vijverberg. Hij denkt dat met name een aantal soft-franchiseformules en co?peraties moeten oppassen, omdat deze vanwege een lossere structuur sneller hun aangesloten ondernemers kunnen kwijtraken. "Door het aanbieden van een goede formule en vooral een gedegen afnamecontract kunnen zij de ondernemers wellicht binnen boord houden, maar het zal steeds lastiger worden. Want de strijd om de ondernemers wordt grimmiger." De strijd om de ondernemers wordt grimmiger Hot Dit alles betekent dat (potenti?le) franchisenemers garen kunnen spinnen bij de krapte op de franchisemarkt. Ze zijn 'hot'. "De onderhandelingsmacht van de franchisenemer neemt geweldig toe. Maar ik moet zeggen dat menig franchisenemer dat nog niet beseft", meent Vijverberg. "Ze kunnen het zich permitteren om de voorwaarden eens goed met elkaar te vergelijken. Er is een aantal factoren waar je op moet letten wanneer je gaat franchisen. Belangrijk is natuurlijk dat je je thuisvoelt bij de formule. Als de formule je aanspreekt ga je kijken naar het financi?le verhaal. Wat is de terugverdientijd, welk inkomen krijg je en mag je meerdere vestigingen franchisen?", aldus Vijverberg. "Bovendien is het belangrijk om te weten wat er gebeurt als je stopt. Kun je de vestiging aan de formule terugverkopen of zijn er verkoopmogelijkheden? Want juist met verkoop valt veel geld te verdienen, zeker in een krappe markt. Dat is belangrijk om te beseffen. Want ook al is het nog ver weg: het is natuurlijk wel belangrijk om te weten wat je aan het einde van de rit overhoudt. In veel gevallen is het daarom goed om als franchisenemer een adviseur in te schakelen bij de verkoop." Quix signaleert -mede door het gebrek aan franchisers- nog een andere trend. Franc