Voor franchisenemers moet je toch echt op de beurs Onderneem 't! zijn

Het samenbrengen van vraag en aanbod, de Franchise & Formule Beurs Onderneem ’t! slaagde er ook dit jaar weer in. In het Euretco-beursgebouw in Hoevelaken zochten honderden franchisegevers en franchisenemers elkaar op 11 en 12 april op in de hoop een goed huwelijk te sluiten. “We gaan niet over één nacht ijs.”

De Franchise & Formule Beurs 2014 toonde, zoals gebruikelijk, tal van bekende formules zoals Bakker Bart, Leonidas en New York Pizza. Maar er was ook een aantal nieuwe formules aanwezig. Het Turkse kiprestaurant Tavuk Dunyasi bijvoorbeeld. De ambities van de mensen achter dit concept zijn enorm. “In Turkije zijn we groot, daar hebben we al 50 vestigingen en we zien kansen voor een verdere uitrol in Europa. In onder meer Frankrijk, Duitsland, België, Engeland en Nederland”, vertelt Murat Aktas, die als regiomanager de expansie van het concept in Nederland vorm geeft. Een eerste vestiging heeft hij al op het oog, in Amsterdam, in de Bijlmer. Ook aan de Nieuwendijk in de hoofdstad heeft men een optie op een pand. “Ja, er is veel belangstelling en we denken dan ook snel met een eerste franchisenemer te starten. Maar we gaan niet over een nacht ijs, we zullen alles goed bespreken met de franchisenemer”, zegt Aktas. Het concept kent volgens hem geen gelijke in Nederland. “We bieden allerlei kipschotels, verschillend gekruid en ter plekke vers bereid. En dat voor slechts tien euro.” De inkoop, de productie en de logistiek is in eigen beheer geregeld. Producten worden dagelijks vers aangeleverd, centraal vanuit de productielocatie in Eindhoven. “Hiernaar hebben franchisenemers geen omkijken, het enige wat hij of zij moet doen wanneer ze met ons in zee gaan is een perfect team samenstellen met koks en bedieningsmedewerkers.” Omdat veel randzaken zijn geregeld, is de instapfee relatief hoog. Deze bedraagt 50.000 euro en de fee op de omzet is minimaal vijf procent en is deels afhankelijk van de locatie. “In hartje Amsterdam liggen de verhoudingen toch echt anders dan in Lutjebroek”, aldus Aktas, die zich overigens geen zorgen maakt over het feit dat kipproducten in Nederland met enige regelmaat onder vuur liggen vanwege de zogenoemde plofkip. “Ons antwoord hierop? Onze leveranciers zijn betrouwbaar, dat kan ik je verzekeren.”

Partnerschap

Nieuws werd er ook gemeld op de stand van Specsavers. Daar kiest men in de winkels steeds vaker voor een nieuw samenwerkingsmodel, een partnerschap. “De retailer, de opticien en Specsavers nemen allemaal een belang in de winkel. Ideaal, ieder heeft namelijk zijn eigen specialisme”, vertelt Remon Broekhaar, Head of Regional Retail bij Specsavers. Binnen het driemanschap is de retailer onder meer verantwoordelijk voor de lokale marketing en het coachen en begeleiden van het winkelteam met de support van Specsavers. “De opticien hoeft zich hier niet druk over te maken en kan zich concentreren op het terrein waarin die sterk is, namelijk het uitvoeren van oogonderzoeken en het begeleiden van het winkelteam.” Het partnerschap heeft nog een ander belangrijk voordeel. Omdat Specsavers een belang heeft in de winkel, kan de winkel gebruik maken van veel meer ondersteunende diensten. Broekhaar: “Meer dan gebruikelijk in andere franchiseconstructies. Het oogpunt van Specsavers is om samen succesvol te worden.” Aan de andere kant moeten de ondernemers wel goed met elkaar kunnen opschieten, zo weet ook Wouter van der Hoeven, Head of Recruitment bij Specsavers. “Ze zitten toch dicht op elkaar, op de vierkante meters van de winkel en ze moeten elkaars verantwoordelijkheden accepteren.” Inmiddels zijn 50 van de in totaal 120 partnerschapwinkels van Specsavers op deze manier ingericht. “Dat betekent dat we nog 70 retailers nodig hebben, die hopen we natuurlijk hier te vinden op de beurs. Het profiel? We zoeken mensen- mensen, personen in balans, die goed kunnen samenwerken”, vertelt Van der Hoeven. Een aantal van de bezoekers van de stand voldeden volgens hem op het eerste oog aan deze voorwaarden. “Vervolggesprekken moeten uitwijzen hoe concreet dit wordt.”

Identificeren

Concrete interesse was er al wel voor de formules van Euretco. Deze retail-serviceorganisatie was sterk vertegenwoordigd op de beurs met onder meer de formules Decorette, Livera, Coach, Runnersworld en Intersport. “Wij zoeken ondernemers en ja, dan moet je toch echt hier zijn”, verklaart Ruud Morien, acquisitie manager sportformules bij Euretco. Bij COACH geldt dat men op zoek is naar ondernemers die zich kunnen identificeren met de doelgroep 15- tot 25-jarigen. “Een jong, dynamisch type, dat lokaal het gezicht is van de winkel. Wij regelen veel voor hem, 70 tot 80 procent van de formule-uitgangspunten staan vast.” Bij INTERSPORT zoeken we meer de ervaren ondernemer met management skills. “Dit zijn vaak winkels van meer dan duizend vierkante meter, hebben een groot personeelsbestand, een zeer uitgebreide collectie, ondernemers moeten veel meer managen.” RUNNERSWORLD is een winkelformule voor hardloopfanaten, RUNNERSWORLD verwacht hierbij ook dat de ondernemer een passie heeft voor ‘running’. “Bovendien is kennis van podologie of fysiotherapeut bij veel ondernemers aanwezig. RUNNERSWORLD doet namelijk meer dan alleen hardloopschoenen verkopen, de formule heeft naast een uitgebreide collectie kleding en accessoires een systeem om het hardlopen te analyseren waardoor nog meer maatwerkadvies mogelijk is”, vertelt Morien. Over toeloop op ‘zijn’ stands heeft hij geen klagen. “Hardlopen is hot, er zijn steeds meer mensen die deze sport bedrijven. Dat merken we in onze klandizie maar dat merken we ook hier. Potentiële franchisenemers gaan graag met ons aan de slag.” De acquisitie manager krijgt veel vragen over de contracten, de voorwaarden en hoe zelfstandig potentiële franchisenemers zijn binnen de franchiseformules. “Dat is logisch, potentiële franchisenemers volgen ook de media en zien, horen en lezen de laatste tijd best wel wat negatieve berichten over de retail in het algemeen. In mijn ogen is het ook allemaal goed dat men kritisch is, je moet zeker niet te licht denken over de stap naar je eigen bedrijf. Vanuit Euretco kunnen wij hen adviseren, begeleiden om tot een juiste keuze te komen.”

Flexibiliteit

Financiële dienstverleners helpen ook om de stap naar franchise te begeleiden. Daarbij zijn er ook diverse mogelijkheden, waarbij de franchisenemer zich alleen maar hoeft te focussen op het ondernemen. Payrolling is zo’n voorbeeld. “Wat is payrolling? Bij payrolling geven franchisenemers het juridisch en administratief werkgeverschap uit handen, dus ook alle zorgen, rompslomp en risico’s bij ziekte en ontslag”, aldus Bas Paridaens, commercieel directeur van beursdeelnemer Repay Payroll. De franchisers werven en selecteren de eigen werknemers wel. Ook verzorgt men zelf de planning en onderhoudt men het dagelijkse contact met de werknemers. Paridaens: “Repay Payroll wordt alleen in juridische zin werkgever van het personeel. Wij nemen alle arbeidsrechtelijke risico’s over en verzorgen de complete personeels- en salarisadministratie, inclusief contracten, ontslagprocedures, contact met Arbodiensten, salarisbetalingen, ziekteverzuimbegeleiding en alle overige verplichtingen die men als werkgever zou hebben. Daarnaast zijn we een deskundige helpdesk voor de werkgevers en de werknemers.” Paridaens merkt een toenemende behoefte aan payrolling. “Men werkt bij payroll met vaste mensen en de ondernemer blijft zijn binding houden met de medewerker. Repay is de feitelijke en juridisch werkgever. Zo flexibiliseren ondernemers heel eenvoudig een deel van hun werknemersbestand en hebben zij de handen vrij om te ondernemen.” Repay Payroll biedt het concept overigens ook aan voor franchising. Repay heeft hiermee volgens Paridaens sinds 2005 een stevige MKB-marktpositie bereikt. “Ondernemen als franchisenemer binnen Repay Payroll biedt een kant-en-klaar concept waarmee ondernemers direct van start kunnen. Ze hoeven zich alleen te focussen op verkoop en relatiebeheer en kunnen meteen een compleet dienstenpakket aanbieden.” Het is geen keiharde franchise, ondernemers zijn vrij om te doen en laten wat zij willen in hun postcodegebied binnen de voorwaarden die de franchisegever hen biedt. “Zij hebben het succes zelf in handen. Een goed netwerk, perfecte klantgerichtheid en enorme drive zijn belangrijke voorwaarden voor het slagen.”

Samenwerken

Drive is er ook nodig om te slagen met de formule e-SmokingWorld, een franchiseconcept dat zich heeft gespecialiseerd in de levering van elektronische sigaretten aan winkels in Europa en daarnaast ook op grote schaal eigen vestigingen uitrolt. “Het zijn veelal kleine zelfstandigen waarmee we samenwerken”, weet Corné Bodden van e-SmokingWorld. De winkeliers zijn volgens hem specialisten. “Kopers van elektronische sigaretten willen namelijk advies, ze willen uitleg over de producten en de werking ervan en ze willen ze vaak ook proberen. Dat kan allemaal bij ons.” e-SmokingWorld heeft nu winkels in Tilburg en Baarle-Nassau. Ook is het online actief. “Een elektronische sigaret wordt vaak in de winkel gekocht, advies is hierin heel belangrijk. Maar de herhaalaankopen van smaakvloeistoffen die in de e-sigaret worden gebruikt worden voornamelijk online gedaan”, verklaart Bodden de multichannelstrategie. Hij ziet grote kansen voor zijn formule. “Rokers stappen steeds vaker over van reguliere tabak naar de e-sigaret omdat elektronisch roken gezonder en goedkoper is en omdat de e-sigaret gemak biedt. Je mag hem bijvoorbeeld ook gewoon binnen in het restaurant opsteken.” Ondernemers die geïnteresseerd zijn, kunnen volgens Bodden zo aan de slag met formule. “e-SmokingWorld is zeer laagdrempelig voor potentiële franchisenemers. Producten, de inrichting van het winkelpand en de trainingen, wij verzorgen het allemaal. Over interesse hebben we hier op de beurs dan ook geen klagen.”

Vooral oriënterend - bezoeker Jacky Ouwens

Eens een ondernemer altijd een ondernemer. Het gaat op voor Jacky Ouwens. Hij is jarenlang supermarktondernemer geweest, eigenaar van een Edah-vestiging en werkte vervolgens een paar jaar in loondienst. “Dat laatste beviel niet, je mist de vrijheden en het feit dat je de touwtjes in handen hebt.” Het bezoek aan de beurs is een eerste stap naar weer een leven als ondernemer. “Ik wil weer iets starten in de foodsector, bijvoorbeeld Bakker Bart”, vertelt Jacky. De discussie rond deze formule is ook aan hem niet voorbijgegaan.“ Het staat nog niet vast dat het Bakker Bart gaat worden. Een gesprek bij de keten voor verswinkels, ‘t Verswarenhuys, is de ondernemer, die samen met zijn vrouw Aryande de beurs bezoekt, ook goed bevallen. “Het zijn vooral oriënterende gesprekken, waarbij ik mij straks thuis verder in de formule verdiep. En daarna moeten er nog diverse gesprekken volgen.” Maar dat Jacky en zijn vrouw serieus zijn, is duidelijk. “De winkel hoeft echt niet direct in onze huidige woonplaats Oss te liggen, een andere regio is ook prima. Wij zijn bereid te verhuizen. Alles waar de formule de meeste kans van slagen heeft, wij zetten de stappen.”

De perfecte beurs - bezoekers Liesbeth Siekerman en Lucy van der Wal

Is het ondernemerschap iets voor ons? Hoe gaan franchiseformules om met het vraagstuk online verkopen? En hoe is het gesteld met de verhoudingen tussen franchisegevers en franchisenemers? Liesbeth Siekerman en Lucy van der Wal zitten vol met vragen en gebruiken deze beurs om de antwoorden te vinden. “Het is de perfecte beurs als je als nieuwkomer stappen wilt zetten in franchiseland. Je kunt je hier breed oriënteren en tal van formuleverantwoordelijken het hemd van het lijf vragen”, zegt Liesbeth, terwijl ze de beursplattegrond bij de ingang van de beursvloer bestudeert. De ietwat negatieve aandacht in de media over franchise en de verhoudingen tussen franchisenemer en gever is aan beide beursbezoekers niet voorbij gegaan. “Ook daarom zijn we hier. We willen graag weten van formules hoe zij omgaan met hun franchisenemers. Welke vrijheden heb je allemaal wel en waaraan moet jij je als franchisenemer strikt houden.” Vooral nieuwe franchiseformules en de stands en formules van Euretco hebben de interesse van Lucy en Liesbeth. Het is namelijk de modebranche waar de vriendinnen kansen voor zichzelf zien. Lucy: “Alleen of gezamenlijk, dat weten we nog niet. We zullen kijken wat er allemaal voorbijkomt en wat er wel en niet bij ons past.”

Belgische ondernemers op zoek naar Subway - bezoekers Tjorven Mommen en Andy L'Hoyes

De beurs trekt jaarlijks een groot publiek. Niet alleen uit Nederland, maar ook uit België. Tjorven Mommen en Andy L’Hoyes uit Maasmechelen bijvoorbeeld. “Een beetje teleurgesteld zijn we wel”, zegt Tjorven. “We hadden namelijk gehoopt op de aanwezigheid van Subway. Dat is een formule waarvoor ik grote kansen zie in België, vooral in onze regio rond Maasmechelen.” Tjoven en Andy runnen momenteel een mobiele frietkar, Het Frietkot, waarmee ze wekelijks diverse feesten en partijen bezoeken en de gasten daar voorzien van friet en snacks. “We willen wat anders, wat groters. Franchise is perfect. We hebben al een handelspand, het enige nu nog is het vinden van een geschikte formule.” In de ogen van Tjorven en Andy is dat Subway, maar ondanks hun afwezigheid bezoeken de Belgische ondernemers nog wel diverse andere foodformules op de beurs. Bakker Bart bijvoorbeeld maar ook bij Kwalitaria hebben ze een kijkje genomen. “Ik vind het ontzettend belangrijk om te weten wat de voorwaarden zijn, wat het financiële plaatje van de formule precies is en wat er allemaal kan en mag op assortimentsgebied. We zijn wat dat betreft weer wat wijzer geworden en het beursbezoek is dan ook zeker niet voor niets geweest.”

+