Vitaminstore blijft werken aan landelijke dekking

In april 2008 riep Vitaminestore dat het binnen vijf jaar wilde uitgroeien tot een winkelketen met landelijke dekking. Die doelstelling staat nog steeds overeind, al is de termijn van vijf jaar wellicht wat aan de krappe kant. Met de opening van twee nieuwe vestigingen in Pijnacker en Amsterdam krijgt de formule dit jaar weer een extra impuls.

Directeur Koert Otten was in 1995 samen met Alain Vermeulen een van de twee oprichters van de Vitaminstore. Begin 2007 nam het bedrijf - dat toen zeven vestigingen telde - een groeispurt door vier filialen en negen franchisevestigingen over te nemen van het failliete Body Vitaal. Na een proeffranchiseperiode besloten vijf franchisenemers door te gaan als Vitaminstore en bestond Vitaminstore eind 2007 uit zeventien winkels. Sinds die tijd zijn er nauwelijks nieuwe vestigingen bijgekomen. Toch kijkt Otten met een goed gevoel terug op de afgelopen jaren. “Kwaliteit is erg belangrijk voor ons en daarom hebben we de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan het verbeteren van onze formule en professionaliseren van onze organisatie. Vooral in 2007 was dat een pittige opgave. De snelle groei van zeven naar zeventien winkels in één jaar tijd en het samenkomen van twee totaal verschillende bedrijfsculturen was een uitdaging. We zijn in die periode misschien iets minder snel gegroeid dan we hadden gehoopt, maar het heeft onze formule wel een stuk sterker gemaakt.”

Crisis

In 2009 wilde Otten geleidelijk doorgroeien en circa zes extra winkels openen. Dat blijkt tot nu toe niet erg gemakkelijk. “Vitaminstore is een formule voor de langere termijn. We spiegelen het ondernemers en banken niet mooier voor dan het is. Het verdienmodel is in de eerste twee jaar niet geweldig. Daardoor is het soms lastig om de winkel goed gefinancierd te krijgen. De kredietcrisis heeft hier ook niet echt aan bijgedragen.” Daarnaast is Vitaminstore door de jaren heen strengere eisen gaan stellen aan kandidaten en locaties waardoor het moeilijker werd om franchisenemers te vinden. “In de beginjaren vonden we vooral vakkennis erg belangrijk. We hebben gemerkt dat dit alleen niet voldoende is. Je moet de kennis ook op een leuke, persoonlijke manier over kunnen brengen aan je klanten. We zoeken dus naast mensen met kennis van gezondheid en vitamines ook naar commerciële talenten.”

Landelijke dekking

Vitaminstore heeft nog altijd de ambitie om uit te groeien tot een formule met een landelijke dekking. Afgelopen september opende het bedrijf haar achttiende vestiging in Amsterdam Centrum aan de Haarlemmerstraat. De verwachtingen voor deze nieuwe vestiging zijn hoog gespannen. Ook merkt Otten dat de markt nog elk jaar groeit. Ondanks de economische crisis heeft het bedrijf de omzet in de eerste zeven maanden van dit jaar met twaalf procent zien stijgen. “Vooral goede locaties in grote steden doen het erg goed. Daardoor zitten we zelfs al aan een XL-variant te denken. Dit heeft alles te maken met het feit dat mensen steeds meer zelf de verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid nemen. Ze luisteren niet meer alleen naar de arts maar kijken ook zelf welke voedingssupplementen belangrijk voor hen zijn. Ook mensen met moeilijk traceerbare klachten worden steeds mondiger. Ze willen niet altijd uitwijken naar alternatieve geneeswijzen maar gaan zelf op zoek naar een oplossing. Wij kunnen ze met de juiste voedingssupplementen bijna altijd verder helpen. Voor onze formule - waarin advies centraal staat - zien wij dan ook een hele mooie toekomst weggelegd.”