Vestigingsplaatsanalyse
Cre?er kansen/omzet via een optimale bewerking/analyse van de markt Het afgelopen jaar was voor menigeen niet erg makkelijk. Een van de belangrijkste factoren voor een wat moeizaam jaar was een veranderend economisch klimaat. Ook de komst van de euro was even wennen voor de consument. Zij kregen te maken met een ander prijsimago. De producten en diensten leken goedkoper te zijn. Maar na enige tijd kreeg men de bodem van de portemonnee toch sneller te zien dan wat men verwacht had. Het gevoel dat veel producten en diensten aanmerkelijk duurder waren geworden, werd steeds sterker. In sommige gevallen niet onterecht. Als reactie daarop werd de consument voorzichtiger met zijn uitgavenpatroon.We moeten weer knokken om onze klanten te behouden Het eerste wat de retailers uit de kast halen om nog enige groei in de omzet te realiseren of in ieder geval het omzetniveau te handhaven, is een ander prijsbeleid (supermarkten). Zou het niet zinvoller zijn eerst eens te bezien of de andere marketingtools op dit moment optimaal ingezet worden? Elke franchiseorganisatie zal in zijn formule enige flexibiliteit moeten hebben om in te spelen op de veranderingen in de lokale markt. Deze veranderingen kunnen de oorzaak zijn waarom de ene vestiging achter blijft met zijn prestaties in vergelijking met die van zijn collega-franchisenemer. Als actieve ondernemer streeft u ernaar het maximale uit uw marktgebied te halen. Dat kan alleen als u zich regelmatig op de hoogte stelt van die veranderingen, waardoor u in staat zult zijn daar op effici?nte wijze op in te spelen. Maak de 'balans' eens op en kijk naar de 'mutaties' die er in de loop van de tijd in uw marktgebied hebben plaatsgevonden. Heeft u er wel eens bij stilgestaan dat wanneer er maar een paar elementen in uw marktgebied veranderen het totale bestedingspatroon anders wordt? Hoeveel huizen zijn er bijgekomen? En zoals terecht wordt gezegd, een nieuw jaar, nieuwe kansen Betekent dit meer jonge gezinnen of juist vergrijzing doordat er meer aanleunwoningen gebouwd zijn? Wat zijn de nieuwbouwplannen? Zijn er collega-winkeliers bijgekomen of juist vertrokken? Deze elementen kunnen van invloed zijn op de infrastructuur en koopkrachtbinding. Dus is er sprake van toe- of afvloeiing? De concurrentie zal zeker ook niet stil hebben gezeten. Wat is er veranderd aan de inhoud en aantrekkingskracht van hun formule? Hebben zij een ander prijsbeleid, hebben zij veranderingen in hun assortiment aangebracht? Zijn er medeaanbieders bijgekomen? En wat te denken van de huidige trends. Niets is veranderlijker dan de wensen van de consument. Past het assortiment wel bij die wensen van uw doelgroep? Hoe ziet op dit moment de bevolking in uw marktgebied eruit? Er komen kinderen bij maar de mensen worden ook ouder. Natuurlijk zorgt ook werkeloosheid of juist meer werkgelegenheid voor een ander besteedbaar inkomen. De antwoorden op deze en andere vragen zijn van essentieel belang bij de succesvolle inzet van uw marketingtools.Een vestigingsplaatsanalyse kan u hierbij helpen. Deze geeft inzicht in de veranderingen die in uw marktgebied hebben plaatsgevonden of gaan plaatsvinden. Hierdoor krijgt u ook een duidelijk beeld van de huidige marktpotentie.Naar aanleiding van de uitkomsten van deze analyse bent u onder andere in staat de uitstraling van uw winkel, uw promotiebeleid, assortimentsamenstelling, prijsniveau en service haarfijn aan te laten sluiten bij de veranderingen van de wensen die uw potenti?le klanten hebben. Met als resultaat hoger rendement uit uw marktgebied. Aan het begin van een nieuw jaar heeft iedereen goede voornemens, dit kan er ??n van zijn. Succes! Jan Willem van der Pluym