Verhage en Movie MAX onder een dak

Tom Bijl van Verhage Franchise: 'Wij hebben zelf allemaal achter de counter gestaan' Het is een ongebruikelijke combinatie, fastfood en videotheek onder ??n dak. Het is intussen wel de praktijk bij Vincent Moolenaar en zijn partner Natascha, die een winkel hebben in de Rotterdamse wijk Zevenkamp. Wie er langer over nadenkt, ziet dat de twee elkaar prima kunnen versterken. Wie in fastfood doet, kent lange openingstijden waarvan ook de videotheekbezoekers kunnen profiteren. En wie 's avonds laat nog een film gaat huren, heeft misschien lekkere trek die bij de counter van de fastfoodwinkel kan worden gestild. Tom Bijl is mede-aandeelhouder bij Verhage Franchise b.v. uit Barendrecht, die franchisegever is van 21 familierestaurants waar de nadruk op fastfood ligt. Verhage is opgezet door twee broers, Joop en Pim, die in 1967 met een cafetaria startten. In het Rotterdamse werd Verhage al snel een begrip; het aantal vestigingen groeide en vijftien jaar geleden werd met franchise gestart. Intussen was ook de groothandel, die de vestigingen ging beleveren, van de grond gekomen."Het werd steeds lastiger om zo'n groot aantal zaken te besturen," vertelt Bijl over de veranderingen. "De broers vonden franchising een ideaal middel om toch expansie te kunnen realiseren. Bovendien geloofden ze in het zelfstandig ondernemerschap. Wie de touwtjes in handen heeft in zijn zaak, zal er ook het hardst aan trekken. Of, zoals we ook wel eens gekscherend zeggen: een hond verdedigd zijn eigen hok het best. En het werkt, zo leren de cijfers. We worden er beiden wijzer van en zien franchise als een soort huwelijk, waarbij partijen er van overtuigd moeten zijn dat ze elkaar langdurig als partner ten volle accepteren en respecteren."Doordat de Verhage's, van wie Pim zijn aandelen aan Tom Bijl heeft verkocht, z?lf aan de counter zijn begonnen, weten ze goed wat er speelt in de dagelijkse praktijk. Dit geldt trouwens ook voor Bijl, die eerst drie jaar bij de organisatie werkte en toen tien jaar lang twee vestigingen heeft gerund. "Als franchisenemers bij mij aankloppen, weet ik uit eigen ondervinding hoe belangrijk het is dat ze snel antwoord krijgen. Ze mogen mij daarom altijd bellen, zeven dagen per week, 24 uur per dag. Ik heb eerst praktijkervaring opgedaan voordat ik een stropdas ging dragen." Inspelen op lokale marktomstandigheden De vestigingen van Verhage zijn voornamelijk op B-locaties te vinden, in stadswijken. Bijl: "Dit betekent dat de ondernemer goed in staat moet zijn in te spelen op lokale marktomstandigheden. Natuurlijk is er een centraal concept, waaraan iedereen zich houdt, maar individuele invulling is zeker mogelijk. Sterker nog: deze is noodzakelijk om de slag met de concurrentie goed te kunnen voeren. Om een voorbeeld te geven: in de zaak in winkelcentrum Rotterdam Zuidplein zijn we met kipproducten begonnen omdat er zoveel mensen van buitenlandse afkomst wonen. Bleek een geweldig schot in de roos te zijn, zodat ook andere ondernemers met het concept van start zijn gegaan. Zo leren we steeds weer van elkaar. Inspelen op de buurt betekent ook nog wat anders. Wij zien de ondernemers heel duidelijk als gastheren en -vrouwen, die hun klanten een prettig avondje uit kunnen bezorgen. Met Verhage zitten we tussen de cafetaria en het eetcaf? in; je kunt onze producten meenemen, maar deze ook aan een gezellig aangeklede tafel nuttigen. De ondernemer en zijn medewerkers staan letterlijk dicht bij hun klanten, wat de binding versterkt." Natascha kan dit volmondig beamen. "Al zijn we pas sinds juli van dit jaar open, we merken nu al dat er gezinnen zijn die iedere week bij ons komen eten. Als je het goed doet, bouw je een relatie met buurtbewoners op. Je maakt een praatje en zorgt dat ze het naar hun zin hebben."Zij en haar vriend Vincent Moolenaar kwamen via vrienden in contact met Verhage. "We wilden absoluut iets voor onszelf beginnen. Vincent had een groentenzaak, maar kreeg het steeds lastiger door de druk vanuit de supermarkten. Toen Verhage op ons pad kwam, he

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie