Van werknemer naar ondernemer in makelen

De creatieve en enthousiaste makelaar Danny Pellegrom vond de voor hem perfecte formule: De OpbodMakelaar. Die biedt hem alle ruimte voor zijn eigen ideeën en persoonlijke kwaliteiten.

“Ik kom absoluut niet uit een ondernemersfamilie”, vertelt Danny Pellegrom, sinds drie jaar franchisenemer voor De OpbodMakelaar in de regio Arnhem-Nijmegen. “Bij ons gold: ‘In loondienst is hartstikke veilig’. Dus die overstap naar het ondernemerschap was een compleet nieuwigheidje”, lacht hij. Hoe kwam hij vanuit loondienst bij De OpbodMakelaar terecht? Danny: “Ik was in de prettige omstandigheid dat ik begin 2012 werd ontslagen en weer parttime werd aangenomen bij hetzelfde bedrijf. Ik wilde iets anders erbij doen maar ik kan niets anders dan makelen. Hier ben ik goed in, hier heb ik plezier in. Ik ben een kameleon, ik kan met iedereen overweg en ben een echte netwerker. In mijn dorp zijn er echter drie sterke makelaars dus ik moest iets zoeken wat opvalt. Deze formule wijkt af. Verkopen bij opbod is geen standaard manier van werken.” Doordat je de vanafprijs lager inzet dan die van de andere woningen in de straat, trek je veel belangstelling. Daardoor wordt de uiteindelijke verkoopprijs opgedreven. “Maar die is altijd marktconform”, zegt Danny. “Het voordeel is alleen dat je huis veel sneller wordt verkocht.”

Spandoek

De formule past goed bij hem, vindt hij. “Het is geen gepokt en gemazeld verhaal, het is een jonge formule die openstaat voor eigen inbreng. Ik kan er mijn ideeën in kwijt over waar ik in de traditionele makelaardij tegenaan liep. Zo heb ik bewust nooit meer dan dertig panden in de verkoop. Ik ben er constant mee bezig en als je er vijftig of zestig tegelijk hebt - wat in de traditionele makelaardij gebruikelijk is - dan red je dat niet meer.”
Danny kan nu ook volop zijn eigen creativiteit kwijt als het gaat om aandacht trekken - “het allerbelangrijkste in de makelaardij”, vindt hij. “Ik zoek altijd leuke, opvallende ideeën, we zijn er niet met alleen een te-koop-bordje. Zo zet ik vaak een spandoek in de tuin met foto’s van de binnenkant. Dan krijg je extra publiek van passanten. En we verzinnen ook altijd een actie, bijvoorbeeld een iPad als jij iemand weet die interesse heeft. Ik probeer ook altijd de krant erbij te halen door een gek verhaal te bedenken.” Danny heeft sinds kort een representatief kantoor aan huis en denkt aan groeien. “Maar dan alleen met mensen die ook mijn manier van verkopen willen overnemen. Creatieve mensen dus”, aldus Danny.

Minibio Danny Pellegrom

Naam: Danny Pellegrom
Leeftijd: 46
Formule: De OpbodMakelaar
Gestart als franchisenemer: in mei 2012
Aantal medewerkers: 1 meewerkend familielid
Gezinssituatie: getrouwd, 2 kinderen (14 en 16)
Hiervoor werkzaam als: hypotheekadviseur en later makelaar in loondienst
Hobby’s: “Ik hou van gezellig eten en drinken en de wintersport slaan we ook nooit over”
Mijn tip voor starters: “Zorg dat je een goede boekhouding opzet zodat je altijd financieel overzicht houdt”