“De support is heel goed.” 

Van tuinder tot franchisenemer bij Abeos

Hij kent de branche van haver tot gort. Ook daarom voelt ex-tuinder Wim Verhaar zich helemaal in zijn element als eerste franchisenemer van Abeos, de uitzendorganisatie in de Agri & Food sector die wil doorgroeien met franchise. 

Hij is ondernemer in hart en nieren. Afkomstig uit een ondernemende familie, was hij jarenlang zelfstandige in de glastuinbouw. Tot Wim Verhaar in 2006 daarmee stopte en in de agrarische verzekeringen en het advieswerk terecht kwam. Al die tijd onderhield hij nauwe contacten met Abeos en diens voorloper met een coöperatieve historie, AB Oost. “Ik ken die club al 25 jaar.” 

Het ondernemersbloed begon ondertussen weer te kriebelen. Terug naar de glastuinbouw vond hij geen optie. Toen hij aangaf weer iets voor zichzelf te willen beginnen, wees Bas Knol Bruins van Abeos hem erop dat hij geknipt zou zijn voor franchisenemer van de nieuwe formule. Dat is eigenlijk wel zo, overwoog Verhaar. “Dan kan ik mijn grote netwerk in heel Nederland in de akkerbouw, veehouderij en glastuinbouw benutten. Ik kan mijn eigen keuzes maken en heb daarnaast de volledige ondersteuning van Abeos.” Dat laatste ervaart hij nu. “De support is heel goed. We hebben vrijwel dagelijks contact en ik maak gebruik van hun systeem, kennis en kunde.” 

Risicospreiding

De steun van zijn vrouw voor dit project had hij direct. Zij is als eigenaar van een sportwinkel al jaren zelfstandig ondernemer. Heel bewust koos hij voor Veendam als vestigingsplaats, een korte autorit vanuit zijn woonplaats Klazienaveen. “Er gebeurt veel hier in de agrarische sector, ik zie absoluut kansen”, zegt hij. “En marktonderzoek van Abeos heeft ook uitgewezen dat hier veel potentie is.”

In mei dit jaar startte hij en moest op zoek naar matches tussen werkgevers en werkzoekenden. Dat viel een beetje tegen. “Ik had verwacht dat dit sneller zou gaan. Maar inmiddels heb ik een basis neergezet, ben uit de kosten en begin geld te verdienen. We liggen op schema.” Hij geniet nu van zijn vrije ondernemersbestaan en heeft beslist geen heimwee naar het vele vergaderen. Tot nu toe heeft hij vooral mensen in de veehouderij bij elkaar gebracht. Met name melkers blijken schaars. De komende maanden wil hij aan risicospreiding doen en zijn werkterrein verbreden naar branches als de weg- en waterbouw, akkerbouw en industrie. 

Daarvoor kan hij het algemene promotiemateriaal van Abeos goed gebruiken, ter aanvulling op zijn eigen lokale marketing. In de lokale media (krant en radio) en meerdere keren per week plaatst hij op Facebook berichten met filmpjes over vacatures. ”Daar krijg ik een onverwacht grote respons op.”

In het kort

Naam: Wim Verhaar
Leeftijd: 50
Woonplaats: Klazienaveen
Aantal medewerkers: 1 (hijzelf)
Hobby’s: Fietsen, hardlopen en het gezin, maar nu vooral druk met Abeos
Tip voor starters: “Heb geduld en zet door. Zoals een boer laatst tegen me zei: een schooiende hond vindt altijd wat. Dat laatste bezoekje van de dag kan toch iets opleveren.”