Van Glas naar Glo

Mijn compagnon, Rafael, wist het allemaal al lang omdat hij zelf franchisenemer is geweest van Color Glo, wereldmarktleider in het compleet herstellen van bekleding. Hij verkocht zijn rayons in Galicië (Spanje) en kocht de rechten voor Nederland. Dat zijn vrouw Nederlandse is heeft hier vast aan bijgedragen. Ik raakte zelf pas echt overtuigd na een demonstratie: "Wauw, dit is echt een superproduct met ongelofelijk veel potentie!" Ik rook een kans, voelde het in mijn onderbuik en besloot er volledig voor te gaan.

Franchise ervaring heb ik opgedaan bij Autotaalglas Nederland. Een prachtig bedrijf waar ik bijna dertien jaar geleden als franchisemanager ben begonnen maar uiteindelijk in alle disciplines actief heb mogen dienen en dat voor mijn gevoel ook mijn kindje was geworden. Ik had het er knap moeilijk mee om afscheid te nemen. Het zou nooit meer hetzelfde zijn. Spannend was echt de understatement van het jaar!

Na het wegebben van de laatste klanken van een droomafscheid van Autotaalglas melden de eerste franchisenemers voor Color Glo zich al snel. Mooie mensen met guts, energie en passie. Mensen die de formule dragen en uitdragen. Meer geschikte kandidaten stonden te popelen om met onze formule aan de slag te gaan. Bittere teleurstelling kwam echter toen bij toeval aan het licht kwam dat enkelen onder hen kleurenblind bleken te zijn! Gelukkig kwamen we hier achter voordat ze franchisenemer waren geworden. Bij Color Glo draait het immers om kleur. Je denkt dat je alles goed hebt afgedekt en ingeregeld? Think again!

Er komt enorm veel kijken bij het opstarten van een franchiseformule. Ik geloof in het gezegde: "beter een man die snel beslist dan de perfectionist die de aansluiting mist", maar ik ben er de afgelopen maanden toch wat genuanceerder over gaan denken. Toch wat meer de 'niet besluiteloze perfectionist' dan maar?

Dat Color Glo letterlijk en figuurlijk kleur geeft aan je leven blijkt iedere dag. Ik geniet er van om mijn learnings om te zetten in een stuk visie en drive. We zijn in rap tempo de Nederlandse markt aan het veroveren. Hieraan ten grondslag liggen een prachtig product, een gedegen marktonderzoek en uitgewerkte visie, een super werving- en voorselectietraject, goede gebalanceerde afspraken in de vorm van overeenkomsten en handboeken, een top opleidingstraject, ondersteuning, uitgekiende communicatiestructuren en veel toegevoegde waarde.

Denk niet te lichtvaardig over het opzetten van een franchisebedrijf. Het is niet iets wat je zomaar even doet of kunt. Het vergt tijd, visie en denkwerk, kennis en toewijding. Niet alleen het hier en nu willen benoemen maar ook de nodige 'what if' scenario's de revue durven te laten passeren. Vooruit denken is een must wil je de valkuilen vermijden en zorgen voor continuïteit en een prachtig rendement voor je franchisenemers en uiteindelijk dus ook voor je zelf.