Tien jaar FranchisePlus in Nederland

Lunchbijeenkomst over tien jaar franchise in Nederland Branche wordt volwassen Het vakblad Franchise+ bestaat tien jaar. Dat was de reden om met enkele deskundigen uit de franchisebranche rond de tafel te gaan zitten en uitgebreid van gedachten te wisselen over de branche in Nederland. Dat resulteerde in een terugblik op het afgelopen decennium, de ontwikkelingen in de branche, maar ook de verschillen in ondernemersland, de kansen, uitdagingen en bedreigingen. Op die manier ontstaat er ook een beeld van de samenwerking tussen franchisegever en franchisegever die essentieel is om uit te groeien tot een succesformule. Het verslag van die lunchbijeenkomst brengt Franchise+ in drie afleveringen. In dit nummer het laatste deel. Cees Bothof: "Als je terugkijkt zijn de franchisegevers teveel dicterend bezig geweest. Het hoofdkantoor wist wel wat goed voor je was. Gelukkig is daarin verandering gekomen, onder andere door de komst van franchiseraden. Daardoor krijgen de franchisenemers een stem bij de ontwikkeling van de formule. Vergeet niet dat franchisenemers heel veel praktische ervaring hebben door hun werk. Een volgende stap is om meer aan benchmarking te doen. Resultaten onderling vergelijken met het doel om van elkaar te leren: hoe heb jij je kosten kunnen besparen, hoe heb je meer omzet weten binnen te halen, wat kan ik van jou leren?"Koos Boukens: "Franchising is alleen leuk als je dingen kopieert. Wat dat is het wezen van franchising. Je hebt een bepaalde succesformule die je ook op andere plekken kunt toepassen. Natuurlijk speelt de individuele franchisenemer ook een rol. Dat is de toegevoegde waarde van je formule. Maar je moet van elkaar willen leren."Annelies Ziegenhardt-Vos: "Waar we met elkaar te weinig aan doen is het uitdragen van ons vak. Heel veel potenti?le starters weten niet precies wat franchising nou precies is. Ze denken dat ze een soort filiaalhouder worden van een bepaalde formule die alles aanlevert. Maar de kern is: je bent zelfstandig ondernemer met alle lusten en lasten die daarbij horen. Je maakt deel uit van een groter geheel waardoor je kunt profiteren van de kennis en kunde binnen de formule, ook die collega-ondernemers in de loop der jaren hebben opgebouwd en de praktijkervaringen die zij iedere dag weer opdoen. Bijna iedere franchisegever probeert potenti?le nieuwe kandidaten te vinden. We doen dat ieder op onze eigen manier, maar we bundelen dat niet. Ik vind het een mooie taak van de NFV om bijvoorbeeld met regionale startersbijeenkomsten te werken."Andr? Brouwer: "We hebben dat vorig jaar tijdens de Nationale Franchisedagen in de Jaarbeurs in Utrecht gedaan. Daar konden potenti?le franchisenemers aan een rondetafelgesprek deelnemen met leidinggevende mensen uit de franchisewereld. De franchisegevers en de ondernemers waren enthousiast. Maar vergeet niet dat aan die dag heel veel voorbereiding vooraf ging. Ik weet niet of een dergelijke formule aanslaat als je dat op regionaal niveau ook gaat doen."Jan Bezemer: "Je zou samen met een aantal formules de logistieke zaken kunnen regelen zoals een zaal reserveren, sprekers uitnodigen, samenwerken met banken en de regionale Kamer van Koophandel en de kosten daarvan delen. Voor nieuwe formules die starten is het moeilijker om bij te dragen aan de algemene ontwikkeling van de branche. Die startende formules zullen -begrijpelijkerwijs- de nadruk leggen op het uitbouwen van hun eigen netwerk."Theo de Wit: "Onze franchisenemers komen regelmatig bij elkaar om van elkaar te leren, problemen op te lossen en ervaringen uit te wisselen. Dat is op zich goed. Het nadeel is dat we blijven rondkijken in ons eigen kringetje. We zitten in dezelfde branche, zijn met dezelfde dingen bezig. Natuurlijk, dat is herkenbaar en het schept ook onderling een band. Maar ik kan mij voorstellen dat je een landelijke franchisenemersdag organiseert waarin franchisenemers uit heel verschillende branches van elkaar dingen leren. Want los van de vaktechnische zaken zijn er op ondernemersgebied ongetwijfeld heel veel

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie