t Costuumhuis
't Costuumhuis: mode voor iedere man Onlangs opende de eerste franchisenemer van de modeformule 't Costuumhuis een vestiging in Leiden. Het is de tweede vestiging van de formule na de pilot-winkel in Delft. Paul Hymans is ervan overtuigd dat er behoefte is aan een mannenmodeketen met een vernieuwende aanpak. Hij gaat ervan uit dat er voor de zomer 2004 vijf vestigingen zijn van 't Costuumhuis. "Het unieke van 't Costuumhuis is dat wij kostuums aanbieden in ieder prijsklasse van maat 42 tot en met maat 72. Daarnaast hebben wij een diep assortiment. Per maat hebben wij zo'n veertig kostuums. Wij hebben iets voor een chauffeur, maar ook voor de minister-president. De verkoopprijzen vari?ren van 250 tot 800 euro. Rokkostuums verkopen we al vanaf 199 euro. Kortom, voor ieder wat wils. Andere ketens bieden die ruime keuze niet aan. Verder leveren we kostuums op maat. Wij werken met bekende kledingmerken. Mijn ouders hadden een confectiezaak dus ik ben in deze wereld opgegroeid. Daarom weet ik ook hoe je een goed assortiment kunt samenstellen en inkopen. Wij beschikken over een eigen kleermaker zodat het pak binnen enkele dagen passend gemaakt kan worden. En als de klant binnen een jaar terugkomt omdat hij is afgevallen of iets is bijgekomen, geen probleem. Dan passen we het pak opnieuw aan, zonder verdere kosten", vat Paul Hymans de formule samen. Naast kostuums verkoopt 't Costuumhuis ook overhemden en stropdassen. Soft-franchise ' t Costuumhuis werkt met een soft-franchiseformule. Dat is een bewuste keuze. "Drie dingen moeten herkenbaar zijn", aldus Paul Hymans. "Ons logo, onze meubels en onze bordeauxrode vloerbedekking. Hoe een franchisenemer zijn zaak verder inricht en waar hij zijn kassa plaatst, is zijn persoonlijke keuze."Hymans stelt dat de winstgevendheid van de vestiging eerder bereikt is dan bij andere ketens op het gebied van mannenmode. "Wij doen er alles aan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Je kunt natuurlijk een interieurbouwer inhuren om een mooi interieur te bouwen. Daar hangt een bepaald prijskaartje aan. Wij maken het interieur zelf. Dat ziet er prima uit, maar kost veel minder. Dat geld kan de ondernemer in zijn zak steken."Om een vestiging te openen is een investering van circa 80.000 euro nodig, inclusief voorraad. Door het aanbieden van bankfinanciering vergt dat een eigen investering van zo'n 25.000 euro. Verkoopervaring Verkoopervaring en uitstraling zijn de belangrijkste eigenschappen die toekomstige franchisenemers moeten hebben, stelt Paul Hymans: "Natuurlijk is mannenmode een specialisme. Maar als je verkoopervaring hebt en enthousiasme uitstraalt, leer je het snel. De vaktechnische kennis kan ik ze wel leren. Er loopt nu iemand mee uit de kantoormeubelbranche die erover denkt een vestiging te openen. Dat is een geboren verkoper. Dat heb ik na een paar dagen gezien. Maar ik heb ook onlangs na twee gesprekken een kandidaat moeten teleurstellen. Wel interesse, maar totaal geen uitstraling. Dan heeft het weinig zin. Ik heb er als franchisegever alle belang bij dat onze franchisenemers een goede boterham verdienen."De entreefee bedraagt 6.000 euro. Verder dienen franchisenemers zes procent van hun netto-omzet als franchisevergoeding af te dragen. Locatie Voor het vestigen van een zaak is een vloeroppervlakte tussen de 100-200 vierkante meters noodzakelijk. "Het liefst beschikken we over een A1-locatie, maar A2 mag ook. Als het een geschikte locatie is, nemen we iets hogere huurprijzen voor lief. Die betalen zichzelf terug door meer passanten", aldus Paul Hymans."Je moet als startende ondernemer zo snel mogelijk naamsbekendheid opbouwen. Bij het openen van een nieuwe zaak gaan we niet over ??n nacht ijs. Ik heb zelf een sales- en marketingachtergrond. Dus voordat wij een zaak openen weten we niet alleen het inwoneraantal, maar ook het aantal mannen verdeeld naar leeftijdscategorie en hebben we het aanbod van de concurrentie in beeld gebracht. Dat zijn zaken die je nodig hebt voor een goed onderbouw