Speedheat vloerverwarming
Speedheat biedt uitdaging met vloerverwarming Het avontuur van drie verschillende ondernemers De ??n was bloemist, de ander schipper en de derde varkenshouder. Toch hebben ze iets gemeen: inmiddels zijn het franchisenemers geworden van Speedheat, een bedrijf dat gespecialiseerd is op het gebied van elektrische vloerverwarming. Drie franchisenemers met een heel verschillende werkervaring die op een gegeven moment kozen voor het ondernemerschap binnen de franchiseformule Speedheat. Er zijn veel ondernemers die voor de keuze staan om hun huidige baan in te ruilen voor het zelfstandig ondernemerschap als franchisenemer. Daarom laat Franchise+ drie franchisenemers aan het woord over hun beweegredenen en hun ervaringen. Roger Rouwette (28) is sinds september 2001 franchisenemer bij Speedheat. "Ik werkte toentertijd in de bloemenbranche, maar ik was op zoek naar iets anders. Ik heb overwogen om een eigen bloemenzaak te openen. Daar heb ik vanaf gezien. Je maakt hele lange dagen, de verdiensten zijn gering en het risico is groot. Als je verkeerd inkoopt of je omzet valt tegen, kun je aan het einde van de dag je hele voorraad in de prullenmand gooien. Bloemen zijn bederfelijke waar. Daar moet je tegen kunnen als ondernemer. Ik zou er slapeloze nachten aan overhouden denk ik. Als ik nu een slechte week heb, mis ik wel omzet. Maar mijn voorraad verliest zijn waarde niet. Het ondernemerschap trok me wel, maar niet in de bloemenbranche."Een bedrijfsadviseur wees hem op het bestaan van franchising en adviseerde Roger Rouwette om eens met Speedheat te gaan praten. Een compleet andere tak van sport want het leggen van vloerverwarming is heel iets anders dan het maken van een fraai boeket bloemen. "Dat klopt", erkent Roger Rouwette. "Maar ik ben redelijk technisch aangelegd, al zeg ik het zelf. Ik heb vroeger op de LTS gezeten, dus techniek is geen vreemd begrip voor mij. Tevens biedt Speedheat nieuwe franchisenemers een cursus aan om de technische handelingen onder de knie te krijgen. Daarnaast heb ik naast het werk ook een cursus installatietechniek gedaan om mijn kennis te verbreden."Waarom zou een consument kiezen voor Speedheat als er zoveel andere systemen zijn op het gebied van vloerverwarming? Met die vraag komt het ondernemerschap van Roger Rouwette volledig tot uiting. Zonder enige aarzeling vertelt hij enthousiast: "Er zijn inderdaad veel doe-het-zelfsystemen, maar die moet je zelf aanleggen of iemand inhuren die dat voor je doet. Het voordeel van Speedheat is dat wij niet alleen het product leveren, maar wij installeren het ook. Het is heel dun materiaal, ??n of hooguit twee millimeter, inclusief egalisatielaag. Je kunt het gemakkelijk in bestaande woningen toepassen. Als de klant bijvoorbeeld ook een nieuwe tegelvloer wil, kan dat. Dan werk ik samen met een tegelzetter. Wij leveren maatwerk, ongeacht de ondergrond en ongeacht de grootte van de kamer."Naast het technisch uitvoeren van zijn vak, is het actief zoeken naar nieuwe klanten belangrijk. Roger Rouwette: "Als ik kijk naar het soort werk dat ik doe, is dat gevarieerd. Ik werk soms in nieuwbouwprojecten, maar wordt ook ingeschakeld bij woningrenovatie. Het is belangrijk dat mensen je weten te vinden. Ik doe dat op verschillende manieren. Ik laat bijvoorbeeld informatiemateriaal achter bij tegelzetters die mij inschakelen, ik adverteer regelmatig in huis-aan-huisbladen en laatst heb ik een radiospot laten maken. Wat natuurlijk ook heel belangrijk is: mond-tot-mondreclame. Als je een goed product aflevert, vertellen mensen dat aan hun vrienden en kennissen en op die manier kom je weer aan nieuwe klanten."" Het is lastig om precies aan te geven hoeveel vloerverwarmingen ik leg. Soms heb je een kleine opdracht voor zeshonderd euro, soms ben je dagen bezig met een vloer van wel vijfduizend euro. Gemiddeld leg ik zo'n twee tot drie vloeren per week aan, pakweg tien per maand. Ik streef ernaar dat aantal te verdubbelen. Dan zou ik vier dagen per week bezig zijn met het vak en ??n dag kunnen besteden aan acquisitie. Zover ben ik n