De sfeer in uw winkel ... franchisenemers onderscheid u ...

De zomer is bijna begonnen… Heerlijk volle terrassen, vrolijke mensen en winkelend publiek dat door de straten slentert op zoek naar koopjes.… Of zijn ze diep in hun hart eigenlijk op zoek naar gezelligheid in de winkel…

Uw winkel! Hoe gezellig is de sfeer in uw winkel eigenlijk? De sfeer in uw winkel wordt natuurlijk bepaald door een aantal factoren. Het begint bij de etalage. Is deze mooi uitgerust? Staan er leuke aanbiedingen of andere producten in die uitnodigen tot een bezoek in de winkel? Zodra uw klanten de drempel over lopen in uw winkel begint het spel der verleiding. De klant wil iets gaan beleven. Om daarvoor te zorgen dient u als franchisenemer natuurlijk het onderscheid te gaan maken. 

Uw formule kan nog zo goed zijn…. uw winkel maakt het verschil. Een warm welkom door een vrolijke begroeting van behulpzame medewerkers, een kopje koffie, een zitje voor de wachtende (vaak partner van) klant… zaken die standaard lijken, maar in de praktijk vaak moeilijk te vinden zijn. Hoe kun je nu zorgen voor die passende verleidende sfeer bij de formule van uw winkel?

Digital Signage

Sfeerbeleving is de kunst van verleiding en dat wordt mede door een aantal zintuigen bepaald. Je ogen die er voor zorgen dat je visueel geprikkeld wordt. Dat kan door middel van mooie reclameboodschappen op een display of poster, maar handiger is natuurlijk een wisselende boodschap die constant weet te overtuigen tot het geven van ‘aankoop’ prikkels. Deze wisselende reclameboodschappen (digital signage of narrowcasting) zijn natuurlijk al jaren bezig met een opmars, maar het succes zit hem voor u als franchisenemer natuurlijk in het actueel en ‘spannend’ houden van de inhoud (reclameboodschappen).

Muziek

Een ander belangrijk zintuig is natuurlijk het gehoor. Een passende muziekstijl in de winkel kan tevens zorgen voor de juiste beleving bij uw klant in uw winkel. Wellicht zelfs afgewisseld met de meldingen van een mooie aanbieding. Je wordt onbewust meegenomen in een gezellige sfeer die veroorzaakt wordt door een passend geluid.

Geurbeleving

Het derde belangrijke zintuig is de neus. Wie kent niet de geur van vers gebakken brood, die zorgt voor een snel opkomende trek in iets lekkers. Of de geur van bloemen en fruit, waardoor de glimlach op je gezicht komt te staan… of je nu wilt of niet. 

Beeld, geluid en geur zorgen dus voor een aanvullende sfeerbeleving op de standaard zaken zoals uw vriendelijke medewerkers en de uitstraling van uw winkel(formule). Aandacht voor de klant… dát is uiteindelijk waar het om gaat en dat is eenvoudig te realiseren.

Uiteindelijk toch weer die veel te dure jas gekocht…, aardige dame, mooie winkel… de perfecte verleidingsfeer... heerlijke dag. Ik wens u als franchisenemer alvast een sfeervolle en zorgeloze zomer toe.

Dave Spijker, CEO XRC services Group