Respo Repair Service lanceert franchiseformule

Respo Repair Service startte ooit als reparatiebedrijf voor badkuipen. Inmiddels zijn de monteurs allround en repareren ze ook aanrechtbladen, drempels en kunststof kozijnen. De directeur wil het concept verder uitrollen in Nederland en is dit jaar met een franchiseformule gestart.

De vader van directeur Joost van Luijt startte ruim 45 jaar geleden met het repareren van emaillen badkuipen. Joost kon na school direct bij het bedrijf van zijn vader aan de slag. Het bedrijf richtte zich oorspronkelijk uitsluitend op het repareren van sanitair. In de afgelopen jaren heeft Respo Repair Service haar assortiment echter gestaag uitgebreid. Dit leidde tot de zogenaamde ‘one stop shopping formule’. De belangrijkste klanten werden, naast de particulieren, aannemers van grote nieuwbouwprojecten en hotelketens. “Vooral bij nieuwbouwprojecten kunnen materialen beschadigd raken. Daarom krijgen wij meestal de opdracht om, drie dagen voor de oplevering, de laatste beschadigingen en krassen te repareren”, vertelt Van Luijt. Vijf jaar geleden hoorde Van Luijt van klanten dat zij voor verschillende reparaties diverse bedrijven moesten inhuren. Ook dat zag hij als een kans. Voor alle nieuwe items heeft Respo Repair Service verschillende procedés ontwikkeld. Hij heeft zijn monteurs bijgeschoold zodat ze ook andere reparaties kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld aan aanrechtbladen, drempels en kunststof kozijnen. “De technieken zijn goed met elkaar te vergelijken. De monteurs hoefden dus alleen maar te leren om met andere materialen om te gaan. Hierdoor zijn ze nu allround.”

Doelgroep

Dankzij deze formule kan het bedrijf een brede doelgroep bedienen en kunnen klanten met een reparatiebehoefte bij één partij aankloppen. Respo Repair Service bedient zowel particulieren als bedrijven en richt zich voornamelijk op de hotelbranche, de huizenmarkt en de utiliteitsbouw. Respo Repair Service wil door haar werkzaamheden een win-winsituatie creëren voor bedrijf, klant en milieu. Repareren bespaart namelijk tijd, geld, hak- of breekwerk en het milieu. Hoe meer reparaties het bedrijf uitvoert als alternatief voor vervanging, hoe meer de klant bespaart en het milieu wordt ontzien. Respo Repair Service streeft actief naar deze situatie waarin alle betrokkenpartijen profiteren.

Franchiseformule

Franchisegever Joost van Luijt besloot door middel van een franchiseformule het werkgebied en de capaciteit van het bedrijf uit te breiden. Eind 2011 lanceerde Respo Repair Service haar formule. “Wij zijn overal in het land op zoek naar franchisenemers die in samenwerking met ons een franchisevestiging willen openen. Op deze manier willen wij binnen drie jaar een landelijke dekkingsgraad realiseren om ook een partner te worden voor verzekeringsmaatschappijen”, aldus Van Luijt. Op 1 maart van dit jaar verwelkomde het bedrijf haar eerste franchisenemer: Jan Roefs uit Oirschot. Jan startte op deze datum zijn trainingstraject en is inmiddels aan de slag in rayon Tilburg.

Opleiding

De franchisenemer koopt een rayon en krijgt daarmee het recht om binnen zijn rayon gebruik te maken van de Respoformule. “De franchisenemer profiteert van de goede naam die Respo Repair Service al 45 jaar heeft en kan terugvallen op de kennis en expertise van het bedrijf. Daarnaast wordt de franchisenemer geschoold in de reparatietechnieken van het bedrijf en zo opgeleid tot een Respo-monteur”, legt Van Luijt uit. “Franchisenemers willen snel aan de slag”, weet Van Luijt. “En daarom maken we er een intensief opleidingstraject van zes weken van. De franchisenemers volgen dan twee dagen in de week les. Bovendien krijgen ze huiswerk mee zodat ze de technieken de overige drie dagen thuis kunnen oefenen. Zo leren ze snel de basisvaardigheden en daarmee kunnen ze 85% van de reparaties zelfstandig uitvoeren. Het is verplicht om de overige certificaten ook te halen, maar dit kan ook op een later tijdstip.” De nieuwe franchisenemer heeft ook andere vaardigheden geleerd. Zo heeft hij twee dagen meegelopen met een verkoper om de commerciële kant onder de knie te krijgen. Voor de administratie kan hij gebruik maken van de software van Respo Repair Service. “Dit is niet verplicht”, vertelt Van Luijt. “Als franchisenemers inloggen in ons systeem, dan kunnen we meekijken in zijn administratie. Het kan zijn dat franchisenemers dat geen prettig idee vinden. Maar het systeem is wel goedkoop en gemakkelijk. Bovendien kunnen we franchisenemers dan begeleiden als er problemen zijn.” Van Luijt schat dat franchisenemers een week nodig hebben om dit soort ondernemersvaardigheden te leren.

Landelijke dekking

De ambities van Van Luijt zijn groot. Zo wil hij binnen drie jaar landelijke dekking hebben en dat betekent dat er dan 44 vestigingen zijn. “Respo Repair Service onderscheidt zich door haar kernwaarden: klantgerichtheid, innovativiteit, transparantie, efficiëntie en integriteit. Wij investeren constant in de ontwikkeling van (nieuwe) reparatietechnieken om in zoveel mogelijk behoeften van de klant te kunnen voorzien. Daarnaast is de keuze voor de reparatiebranche ook in deze economisch zware tijden een verantwoorde keuze. De recessie biedt namelijk ook kansen; zowel particulieren als bedrijven kiezen tegenwoordig steeds vaker voor repareren als alternatief voor vervangen", aldus Van Luijt.