Reisbureau's: slag om de reiziger

Nederlanders zijn reislustig. De toegenomen welvaart en de groei van de (auto) mobiliteit hebben ertoe bijgedragen dat veel Nederlanders met vakantie naar het buitenland gaan. En niet alleen in de zomermaanden.

Ook de meivakantie, de herfstvakantie en de wintermaanden zijn geliefde perioden om op reis te gaan. Een aantal reisorganisaties werkt met een franchiseformule. Franchise+ zet ze op een rij. De reisbranche is uitgegroeid tot een miljardenindustrie en dat is een goede ontwikkeling voor reisbureaus. Tegelijkertijd knokken reisbureaus voor hun bestaan want door de opmars van internet is het steeds makkelijker voor consumenten om vanachter hun pc zelf hun bestemming uit te zoeken en te boeken. Volgens James van Thiel, internetexpert bij Google, gebruikt twee derde van de Nederlanders internet bij het zoeken of boeken van een reis. Een kwart van de consumenten oriënteert zich bij het reisbureau, maar boekt de reis uiteindelijk zelf online. Daarnaast hebben reisbureaus te kampen met het hardnekkig vooroordeel dat het zelf en rechtstreeks boeken goedkoper is dan via het reisbureau. Dat is lang niet altijd het geval. Ten eerste omdat reisbureaus een veel beter inzicht hebben over het aanbod op de markt en ten tweede omdat reisorganisaties op grotere schaal kunnen inkopen en bij vliegmaatschappijen en hotels scherpere tarieven kunnen bedingen.

Marktleider

TUI Nederland is onbetwist marktleider in Nederland met jaarlijks 1,4 miljoen vakanties, een omzet van 1,5 miljard euro (2011) en ongeveer 2500 medewerkers. TUI heeft 130 eigen reisbureaus onder de naam Holland International en ongeveer zestig franchisevestigingen. TUI Nederland kent elf verschillende merken (zie kader op deze pagina). Het beursgenoteerde TUI Travel PLC verstrekt verder geen informatie “omdat de antwoorden op uw vragen te veel concurrentiegevoelige informatie bevatten”, liet een woordvoerder vriendelijk maar beslist weten. Met ArkeFly beschikt TUI Nederland over een eigen luchtvaartmaatschappij met tien vliegtuigen.

Reisadvies thuis

Geen reisbureau, maar reisadvies bij de klant thuis is het uitgangspunt van Personal Touch Travel met haar bijna tachtig franchise-reisadviseurs. De franchiseformule ondersteunt zijn franchisenemers met een compleet mobiel werkstation, een helpdesk op het gebied van automatisering, adviseert en begeleidt de franchisenemers bij het opstarten van een eigen onderneming. Om franchisenemer te worden moet een potentiële franchisenemer beschikken over SEPR 1 en 2 of een gelijkwaardige opleiding, ten minste drie jaar ervaring hebben in de reisbranche en minimaal 25 jaar zijn.

Thomas Cook

Thomas Cook heeft 114 vestigingen in Nederland, waarvan veertien franchisevestigingen. De organisatie verwacht eind dit jaar en volgend jaar een forse uitbreiding. Witte vlekken in Nederland zijn Noord-Holland, oost Nederland en Zeeland. “Thomas Cook Travel Shops is sinds 2011 overgenomen door het RTK (Raiffaisen-Tours-Kooperation red.) één van de grootste reisbedrijven in Duitsland. Thomas Cook Travel Shops is daarmee een zeer retailgerichte keten geworden, die de focus legt op een sterke inkoopstrategie. De franchiseformule richt zicht op twee mogelijkheden: als franchisenemer kan men kiezen voor het volledige concept, waarin marketing en sterke verkooptools zijn meegenomen of uitsluitend een samenwerking op basis van inkoop. De formule heeft een helder concept en is scherp geprijsd. Wij zoeken sterke ondernemers, die óf zoeken naar een all-in formule, waarin zij zich volledig kunnen richten op (of aansturen van) de verkoop, óf ondernemers met een eigen vestiging, die inkoop geregeld willen hebben”, aldus Marga Kok van Thomas Cook. “Bij ons staat het reisbureau centraal. We hebben een sterke website met een online reisgids. De kracht van de site is gebaseerd op een intensieve samenwerking tussen het stenen reisbureau en online.”

VakantieXperts

Met 151 reisbureaus, waarvan 51 franchise, is VakantieXperts één van de grote aanbieders. De organisatie werd de afgelopen drie jaar door de Consumentenbond uitgeroepen tot de beste reisbureauketen van Nederland. De onafhankelijke organisatie heeft een inkoopvolume van ruim 225 miljoen euro per jaar. “De hedendaagse klant oriënteert, zoekt en boekt via het reisbureau en internet. Wij bieden diverse online activiteiten aan. Het digitaliseren van het verkoopproces, gericht op honderd procent conversie is de nieuwste webtool en vormt een sterke link tussen het reisbureau en internet”, stelt de organisatie.

Zakelijke markt

In de reiswereld neemt UNIGLOBE Travel een aparte plaats in. De organisatie richt zich op het midden- en kleinbedrijf. Woordvoerder Paul van Wageningen: “Daarin zijn we niet echt uniek. Er zijn meerdere aanbieders die zakelijke reizen aanbieden. UNIGLOBE Travel is echter de enige franchise die zich primair op het middenbedrijf richt met een substantieel marktaandeel. Voor consumenten is reizen spannend. Dat doen ze een paar keer per jaar. Een middag achter de computer zitten om een reis te boeken is een belevenis op zich. Voor ondernemers geldt het tegenovergestelde. Ze willen geen tijd kwijt zijn met het boeken van een reis.”

“De sterke omzetgroei van de afgelopen jaren is mede gerealiseerd door de persoonlijke aandacht. Het businessmodel is gebaseerd op omzet van het geven van reisadvies. De klant betaalt voor dat advies, is goedkoper uit en er gaat geen tijd verloren met het boeken of plannen van een reis”, licht hij verder toe. “De ondernemers zijn zelfstandig, zijn goede netwerkers en kunnen goed verkopen. Door de gekozen constructie hoeven ze geen diepgaande kennis te hebben van de reisbranche. Ze geven leiding aan hoog gekwalificeerde medewerkers.” UNIGLOBE Travel maakt deel uit van een wereldwijd netwerk met 750 kantoren in veertig landen en heeft op dit moment 24 franchisevestigingen in Nederland. Nieuwe franchisenemers dienen wel een opleiding te volgen -meestal in het Canadese Vancouver- aan de International Management Academy. De verwachting is dat er de komende tijd ongeveer twee nieuwe vestigingen per jaar bijkomen. Paul van Wageningen: “Omdat er door het hele land klanten mogen worden geworven, is de locatie niet het allergrootste belang. Vanwege de spreiding zijn regio’s rond plaatsen als Den Haag, Nijmegen, Arnhem, Eindhoven, Den Bosch en Rotterdam interessant.

'De reiswereld blijft veranderen”, stelt Paul van Wageningen. “Niet alleen onder druk van de economische situatie, maar ook door de steeds verder toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten. Voor zakelijke klanten geldt echter het serviceaspect nadrukkelijk. Door de kleinschaligheid en vooral door het ondernemerschap zal UNIGLOBE Travel zich blijven onderscheiden.”

Coöperatie

Toerkoop is geen franchiseformule maar een coöperatie in de reisbranche. “Daarmee onderscheiden wij ons. Onze kracht zit in de grote zelfstandigheid en het ondernemerschap”, aldus Edwin Schollen van de reisorganisatie. Bij de coöperatie zijn 130 ondernemers aangesloten. Vorig jaar daalde het aantal vestigingen omdat zeven winkels werden gesloten en negen franchisenemers naar een andere formule opstapten.

Toerkoop verwacht dit jaar weer te groeien met ongeveer vijf vestigingen. De organisatie ziet met name nog groeikansen in oost Gelderland (Arnhem en de Achterhoek) en Flevoland. “Wij zoeken echte ondernemers met een reishart en de flexibiliteit om een multi-channel filosofie in hun bedrijfsvoering te implementeren”, stelt Edwin Schollen.

“Toerkoop is met haar formule uitgegroeid tot een marktgerichte, professioneel opererende in- en verkooporganisatie. Kenmerkend is de strategische denkwijze en de praktische aanpak. Die strategische denkwijze zal meer dan ooit bepalend zijn voor een succesvolle toekomst.”

TUI Nederland

TUI Nederland voert elf merken (inclusief TUI):

Arke:
Allround scherpgeprijsd vakantiemerk met een multi-channel distributie
Holland International:
Bestemmingsspecialist van TUI Nederland
KRAS.NL:
Direct-seller van het eerste uur gespecialiseerd in bus-fiets- en vaarvakanties en verre groepsreizen
ROBINSON:
Clubvakanties
Sunplugged:
Jongerenmerk van TUI Nederland
KidsWorldClub:
Zonnige vakantiebestemmingen waarbij waterpret en faciliteiten voor kinderen centraal staan
Sunrise:
Familievakantie op negen strandbestemmingen
Extravacanz & Wedding Unlimited:
Gespecialiseerd in organisatie van bruiloften in het buitenland
Lastminute.nl:
Scherpe last minute reizen
Goed Idee Reizen:
Voor christelijke vakantiegangers

Overzicht gebaseerd op informatie voor zover bekend per 14 augustus 2012.
Overzicht gebaseerd op informatie voor zover bekend per 14 augustus 2012.
* = tussen haakjes het aantal franchisevestigingen
** = geen franchiseformule, maar coöperatieve vereniging
*** = waaronder de reisformules Arke, Holland International en Kras.