Gastrofix overgenomen door Lightspeed

QR-bestellen is het nieuwe normaal op het terras volgens Gastrofix

“Met de QR-code kun je met je eigen smartphone bestellen en afrekenen”

Op 1 juni is de horeca voorzichtig opengegaan, met beperkingen en verplichtingen. QR-bestellen voorkomt dat er te veel contact is tussen de horecamedewerker en de gasten of klanten, constateert Marc van Benthum van Gastrofix by Lightspeed. “Met je telefoon bestellen en afrekenen wordt het nieuwe normaal in de horeca,” is zijn overtuiging.

Het is indrukwekkend hoe snel, slagvaardig en strijdvaardig de horeca zichzelf heeft herpakt na de gedwongen sluiting, vindt Van Benthum. “Bijna alle klanten van Gastrofix hebben de schouders eronder gezet, volle moed vooruit. Dat is typerend voor de bedrijfstak. Wij proberen ze met onze kassa- en besteloplossingen daarin optimaal te ondersteunen.”

Nieuwe markt

Take-away en delivery hebben een vogelvlucht genomen door de coronacrisis. “Sommige ondernemers zijn daar extreem succesvol in. Er zijn voorbeelden van restaurants die nagenoeg dezelfde omzet hebben gedraaid. Veel horecaondernemers hebben aangegeven dat het een nieuwe markt is die ze niet zomaar meer willen opgeven.”

Gastrofix heeft haar klanten ondersteund door bestelwebsites in de lucht te gooien en social mediakanalen direct door te linken naar bestelpagina’s. “De bestellingen kwamen rechtstreeks op hun kassasysteem binnen.” Een andere manier waarop Van Benthum en zijn team horecaondernemers hebben geholpen, is het ontwikkelen van digitale waardebonnen, waardoor ondernemers cash in de la kregen om een deel van de kosten te dekken.

Smartphone-orders door Gastrofix

Sinds de terrassen weer open zijn, gaan de sluisdeuren open qua aanvragen, vertelt Van Benthum. “Met name wat betreft QR-bestellen. Klanten kunnen een QR-code inscannen met hun eigen smartphone en zo een bestelling plaatsen. Deze komt automatisch in de kassa terecht. “De betaling is al online voldaan, dus je hoeft niet met een pinautomaat naar de tafel toe. Daarmee beperk je het aantal bewegingen van de bediening tot het brengmoment.” Gastrofix heeft de verplichte reservering met vragenlijst over de gezondheid gedigitaliseerd. “Bij groen mag je doorlopen. Dat maakt de ontvangst van gasten efficiënter en laagdrempelig.”

Voor afhaalformules is een banner met QR-code ontwikkeld, die buiten aan het pand kan worden bevestigd. Klanten kunnen op de stoep al met hun telefoon inscannen. “Je plaatst buiten je bestelling en hoeft alleen maar te wachten dat je naam wordt omgeroepen.” Een bijkomend voordeel is dat klanten gemiddeld meer bestellen, omdat ze rustig de tijd hebben om hun keuze te maken.”

Overname van Gastrofix

Gastrofix is in januari van dit jaar opgegaan in Lightspeed, een omnichannel point-of-sale platform met meer dan 57.000 small tot medium-sized wereldwijde klanten in de horeca- en retailmarkt. Van Benthum is blij met de overname. “Het is een wereldwijde speler van Canadese afkomst. Het maakt ons creatiever. Geeft ons ideeën door de manier waarop ze in de rest van de wereld dingen aanpakken. Daardoor kunnen we veel sneller schakelen in crisissituaties, zoals nu met corona. Dus nu zijn we KonaCom, trotse diamond Dealer van Gastrofix en Lightspeed.” aldus Marc van Benthum.

Konacom
Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer