Ongedwongen proeven van de franchiseformule
Steeds meer franchiseorganisaties organiseren bijeenkomsten op locatie waar kandidaat-franchisenemers kunnen kennismaken met hun formule. Twee franchisegevers vertellen over het hoe en waarom van hun aanpak.
Johan Knol, adviseur werving & selectie: “De vorm waarin we de kennismaking gieten is de franchiseproeverij, onder het motto ‘kom de sfeer proeven bij SPAR’.
Onze deur staat wagenwijd open. We vinden ondernemerschap de belangrijkste competentie. Dan kom je in de breedte heel veel kandidaten tegen. De franchiseproeverij doen we op een SPAR-eigenwijze manier. Het is de feitelijke kennismaking met dé vestiging, dé franchisenemer en de formule. Sfeer is een belangrijke component, omdat we de deelnemers in contact brengen met de franchisenemer. Hij wordt bevraagd door de kandidaten, heel transparant. Omzet, rendement, privéonttrekking, investeringsniveau, alles komt op tafel. Kandidaten krijgen een totale indruk van het format, de exploitatie, maar ook hoe een franchisenemer bij SPAR is gekomen en welke stappen hij heeft moeten doorlopen om franchisenemer te worden.
We vertellen hoe wij als SPAR enerzijds bouwen aan professionaliteit, om iemand op te leiden en begeleiden tot franchisenemer, maar anderzijds hoe wij met de franchisenemer samenwerken en bouwen aan vertrouwen. Ik wil van een kandidaat ook weten wat hij SPAR gaat brengen? Hij levert ook een bijdrage aan SPAR. Je selecteert als franchisenemer ook SPAR. Dat is ook belangrijk omdat SPAR-franchisenemers lid worden van de SPAR-detaillistencoöperatie. Er valt geen hamerslag zonder dat de franchisenemers er goedkeuring aan geven.
We zijn een platte organisatie. We zijn veranderd van groothandel naar een consumenten gestuurde Retail organisatie. Dat is de grootste transitie die we hebben gemaakt. De nieuwe generatie franchisenemers zorgt dat we niet meer stil kunnen staan. Die voeden ons met informatie. We anticiperen met de formats op de specifieke situatie en passen het assortiment daarop aan. Een voorbeeld is SPAR University. Dat is onze leermarkt. De millennials en generatie Z vertellen ons hoe zij komende jaren willen gaan kopen en consumeren.”
Gerdwin Lammers, Proozt “Je beleeft het concept in optima forma”
“Ik kan geen betere introductie van het concept bedenken dan de potentiële franchisenemers uit te nodigen om een zogenoemde Proozterij bij te wonen. Het heet bewust geen proeverij, want dat is iets voor de bovenkant van de markt. Door kandidaten als gast uit te nodigen voor de Proozterij, beleven ze onze filosofie, dat smaak heel persoonlijk en relatief is. Ze snappen direct in optima forma wat het concept is en hoe het werkt. Onze Proozterijen moeten vooral iets gezelligs zijn. Dat zit ook in het woord Proozt. Het is een geheel vrijblijvende kennismaking, waarbij de bezoekers een score geven aan de wijnen die ze proeven.
Onlangs hebben we de eerste Proozterij voor kandidaat-franchisenemers georganiseerd. De grap is dat er gebeurt wat altijd gebeurt. De deelnemers staan met elkaar te praten over smaken en wijnen en kijken bij elkaar op de scorekaart. Door zo’n dag te beleven worden de kandidaten alleen maar enthousiaster.
Wat ik merk is dat de combinatie van de werving en selectie door Koelewijn & Partners en de Proozterij zélf beleven het effect versterkt. Ik vind het belangrijk dat alles in het juiste perspectief wordt gezet voor de franchisenemer. Dat is wat Koelewijn & Partners voor mij doet. Ze zijn een soort makelaar die aan twee kanten zit. De franchisenemer kan hen vragen stellen hoe zij tegen het concept aankijken. Ze zullen een inhoudelijk en onderbouwd antwoord geven. Van een franchisegever moet je altijd afwachten of die niet te veel door een paars-oranje bril kijkt.”
De kandidaten zijn afkomstig van de Franchisebeurs Onderneem ‘t!. Dat was een succes, we hadden 26 gekwalificeerde leads die speciaal voor Proozt naar de beurs zijn gekomen. Zeven potentiële franchisenemers zijn vervolgens naar de Proozterij gekomen. Met drie daarvan zijn we nu in een afrondende fase om het contract te tekenen. We hebben er nu één gehouden en plannen alweer de volgende ‘franchise-kennismaking Proozterij’”.
Klik hier om op de hoogte blijven van toekomstige bijeenkomsten.