Nieuwe formule MIN 12

Op het moment dat u aan het winkelen bent, rinkelt uw mobieltje. Een sms’je van ijssalon MIN12 met de melding dat uw favoriete smaak nu leverbaar is. Wat let u om naar de ijssalon te lopen? Het is een voorbeeld van de servicegerichte aanpak van de ijsformule die in maart met haar eerste franchisevestiging van start ging in Harlingen. Franchise+ sprak met de man achter de formule, Theo van Wamel.

Op 1 maart openden de drie eigen vestigingen en de eerste franchisevestiging van de ijsformule MIN12 weer hun deur na een ‘winterslaap’ van vier maanden. Die tijd heeft Theo van Wamel gebruikt om zich bezig te houden met het verder ontwikkelen van het franchiseconcept. Het doel is om uit te groeien naar vijftien (officieel 17) ijssalons in 2011. “Ik weet nu al dat in 2009 drie vestigingen worden geopend. Dat heeft te maken met de bouw en verbouw van panden. Begin april openen we een eigen vestiging in Leeuwarden. Verder start begin juni een tweede franchisenemer. Dit jaar hoop ik dat er misschien nog drie nieuwe vestigingen bijkomen. In principe kan een vestiging na zes weken geopend worden als er een geschikte kandidaat is.”

Belangstelling

Op dit moment worden gesprekken gevoerd met verschillende potentiële kandidaten. Theo van Wamel: “Het belangrijkste criterium is dat je als ondernemer goed kunt omgaan met mensen en servicegericht bent. Dat klinkt misschien als een open deur, maar het is wel waar. Je kunt als franchisenemer kiezen voor een vestiging waarbij je de versbereide ijsproducten (vers ambachtelijk bereid ijs) aangeleverd krijgt, of dat je de verse ijsproducten zelf in de winkel bereidt. Als je zelf ijs maakt, is dat aantrekkelijker wat de marges betreft. Door kostenverschuiving is het uiteindelijke netto resultaat van zelf bereiden ten opzichte van aangeleverd krijgen bijna hetzelfde. Het ligt ook aan de beschikbare vloeroppervlakte. In principe is ijsmaken niet moeilijk. Iedereen kan dat leren. Je moet hygiënisch werken op basis van de receptuur.”

MIN12 heeft 150 verschillende smaken. Daarvan worden er in de winkel tussen de 24 en 48 smaken aangeboden. Andere smaken worden op bestelling gemaakt. “De belangrijkste ijssmaken worden altijd aangeboden, anderen soms wisselend. Iedere vestiging heeft dus een verschillend assortiment. Je kunt als klant opgeven welke smaak je wilt hebben. Als jouw smaak beschikbaar is, krijg je een sms’je. De belangstelling voor deze service - flavour alert - is groot.”

“Een ander promotiemiddel is de 'ijsgenieterfotoservice'. Van een leuke situatie wordt een digitale foto gemaakt. Op de website van MIN12 kunnen klanten de foto’s bekijken en vervolgens een afdruk van die foto de volgende dag - gratis - afhalen. Het is een leuke manier van klantenbinding. Als een oma bijvoorbeeld een ijsje komt eten met haar kleinkind zorgt een foto niet alleen voor een herhalingsbezoek. Die foto wordt bewaard en aan familie, vrienden, kennissen en buren getoond en op die manier komt je ijssalon weer in de belangstelling.”

Seizoen

Het ijsseizoen loopt van 1 maart tot 15 november. Vier maanden per jaar zijn de winkels gesloten. Volgens Theo van Wamel is dat eerder een voordeel dan een nadeel. “IJs is een seizoensproduct. De top van het seizoen loopt van mei tot september. In die tijd kan je een goedbelegde boterham verdienen. Je kunt zoveel omzet halen dat je de vaste kosten van de vier maanden dat de zaak gesloten is, kunt betalen. In die vier maanden dat je dicht bent, kan je andere dingen doen. Bijvoorbeeld op reis gaan. Waar kan je als werknemer bijvoorbeeld twee maanden verlof nemen? De seizoensgebondenheid is een pluspunt voor franchisenemers.”

Ondersteuning

MIN12 heeft software laten ontwikkelen om de franchisenemers optimaal te ondersteunen. “Je moet je als franchisenemer ontwikkelen tot de ‘local hero’ op het gebied van ijsverkoop. De rest is ballast. Wij hebben programma’s waarmee je bezettingsschema’s optimaal kunt bijhouden. Je moet niet teveel personeel hebben, maar ook niet te weinig. In feite zijn twee kengetallen van belang voor je omzet: de personeelskosten (uren) en het afgesproken aantal bolletjes dat je uit een bak kunt verkopen. Die bolletjes moeten precies goed zijn. Niet te groot, niet te klein. Wij trainen mensen daarin. Met onze software weet je precies hoe goed je het doet. Je hoeft niet twee, drie maanden te wachten op de cijfers van je boekhouder of je accountant. Want als je daarop moet wachten, is het seizoen voorbij.”

Een andere manier van ondersteuning van MIN12 is het opzetten van mobiele stands bij een evenement of festiviteit. Theo van Wamel daarover: “Wij bouwen de stand op, zorgen voor de inrichting, ijs en andere benodigdheden en zorgen na afloop van de festiviteit voor de afbouw. Franchisenemers zorgen voor de personeelsbezetting en de ijsverkoop. Franchisenemers zijn ijsbereiders en ijsverkopers, geen standbouwers. Door je professioneel te presenteren bouw je aan je reputatie als dé ijssalon in jouw plaats.”

Stempelkaart

Klanten kunnen een stempelkaart krijgen. Twee bolletjes leveren een stempel op. Met zeven stempels is de kaart vol. Als klanten die kaart inleveren maken ze die week kans op een iPod. Daarnaast wordt ieder jaar door MIN12 een goed doel uitgekozen dat wordt gesponsord. Hoe meer ingeleverde stempelkaarten, hoe hoger de donatie. Dit jaar gaat de donatie naar Kids United van Unicef. Per ingeleverde stempelkaart doneert MIN12 een tetanusvaccin voor een moeder en haar ongeboren kind in een ontwikkelingsland naar een fonds dat voor tetanusvaccins zorgt in de derde wereld.

Vrolijk

Afhankelijk van de omvang van de zaak zijn 15 tot 35 parttimers noodzakelijk om zeven dagen per week tussen 12.00 en 22.00 uur de zaak te runnen. “Dat zijn aantrekkelijke tijden voor bijvoorbeeld scholieren. Ze kunnen na school een paar uur werken of in het weekend voordat ze zelf op stap gaan. Bovendien is het werken in een ijssalon leuker dan vakkenvullen in de supermarkt. IJs is een vrolijk product. Een ijsje eten zorgt voor vrolijkheid. Het is afwisselend. Onze ervaring is dat het geen probleem is om voldoende parttimers te vinden.”

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur
Bekijk ook