De NFV, waar staan we over een paar jaar?

Enige belangrijke algemene elementen 

Allereerst gaat de NFV uit van ‘business format franchising’ met daarin drie constitutieve elementen, te weten: uniforme uitstraling, overdracht van knowhow en voortdurende begeleiding en ondersteuning.

Daarnaast heeft de NFV als statutair doel het stimuleren van een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van franchising. Dat tracht de NFV onder andere te bereiken door toepassing van de Europese Erecode inzake Franchising, objectieve voorlichting, het optreden als gesprekspartner betreffende franchising met overheden en andere instanties, het bestuderen van economische, juridische, fiscale, administratieve en andere onderwerpen betrekking hebbend op franchising, het bundelen van kennis en het bevorderen van kennisoverdracht, alsme­de het verrichten van onderzoek op bovengenoemde gebieden.

Waar staan we over een paar jaar?  Missie en visie

De missie (waar sta je voor)

De NFV ondersteunt bij het bewerkstelligen van betrouwbare, duurzame franchising. Zij levert een bijdrage aan franchisegevers op hun pad naar professionaliteit en succes en behartigt hun belangen.

De visie (waar ga je voor)

De NFV wil zich ontwikkelen tot hét platform, kenniscentrum en belangenbehartiger voor iedereen die actief betrokken is in de wereld van commerciële samenwerking volgens het principe van Business Format Franchising.

Thema’s

Ter realisering van ‘De Koers 2016’ is een aantal thema’s gekozen:

belangenbehartiging algemeen (dit is en blijft de ‘corebusiness’ van de NFV, denk aan de Groepsvrijstellingsverordening en lobby in Den Haag/Brussel), aandacht voor alle vormen van lidmaatschap (aspirant lid, erkend lid en keurmerklid), betrouwbare statistiek (de franchise monitor), permanente voorlichting over franchising, een sterke band onder haar leden (door de organisatie van allerlei en velerlei activiteiten), onderkenning door de politiek van de economische en sociale rol van franchising, het vanzelfsprekend  aanspreekpunt zijn voor franchise, ledengroei tot 60% van het aantal relevante formules en een nationaal erkende prijs, de NFV Franchise Trofee.

De focus

Aangezien het onmogelijk is aan alle thema’s direct veel aandacht te geven is besloten de focus de eerste jaren te leggen op belangenbehartiging, verbetering onderlinge contacten en communicatie (door vernieuwing website, database en e-mail nieuwsbrief), het verder verbeteren van de Franchise Monitor (statistiek) en ledenwerving.

Het werven van franchisegevers als lid van de NFV is cruciaal voor de verdere uitgroei van de NFV. Dat gebeurt allereerst door de uitval van formules te beperken. Het uitrollen van een formule tot een levensvatbaar concept met voldoende omvang blijkt vaak een brug te ver. Meestal wordt dan na 4 tot 5 jaar ploeteren het concept(je) omgezet in een filiaalbedrijf(je). Door extra aandacht voor deze formules tracht de NFV deze uitval te beperken. Daarnaast wordt extra inspanning gestoken in het actief werven van nieuwe leden. Binnen Europa is Nederland een groot en belangrijk franchiseland. Een verdere uitgroei van het ledenbestand geeft de NFV meer uitstraling naar buiten en meer gewicht. En dat is vooral belangrijk in haar contacten met de beleidsmakers op politiek niveau in Nederland en binnen de Europese Gemeenschap.

Tot slot: nog maar een paar weken en het is 2012. Het bestuur en secretariaat van de NFV wensen u privé en zakelijk een voorspoedig 2012.