New Distributions nv

De partnershipfilosofie gecombineerd met de nieuwste technologie New Distribution Systems nv, het bedrijf achter Shop 24(R) Vrijwel iedere ondernemer die om zich heen kijkt en nadenkt over wat er gebeurt heeft het intussen begrepen. De maatschappij evolueert enorm snel en het gedrag van de consument is grondig veranderd op vele gebieden. Banken zijn vaak baanbrekers wanneer er geld te verdienen valt en de technologische mogelijkheden wisten banken steeds als eerste te implementeren. In een recordtijd zijn zij erin geslaagd om met self-banking hun klanten te leren zelf het werk te doen en hen er nog eens extra voor te laten betalen. Natuurlijk biedt dit de consument in de huidige, snel evoluerende vierentwintiguurs-economie ook heel wat voordelen. Hij kan betalingen doen, geld opnemen, rekeninginformatie opvragen enzovoorts, wanneer het hem uitkomt, zelfs midden in de nacht. Onbemande tankstations zijn er eveneens reeds legio. New Distribution Systems gaat nu nog een heel eind verder met haar Shop 24(R) concept. New Distribution Systems nv startte in 1994 met de ontwikkeling van een revolutionair concept dat zij Shop 24(R) noemen. Dit is een volautomatische gemakswinkel waar consumenten zowel food- als non-foodproducten kunnen kopen en dit 24 uur per dag, elke dag van het jaar. Daarbij staat Shop 24(R) voor zoveel meer dan enkel het technologisch vernuft, zij staat vooral voor een uniek en compleet marketingconcept. Bernhard Szondi, commercial & concept manager: "Shop 24(R) is een vorm van 'soft'-franchising hoewel we de term 'partnership' verkiezen. Met andere woorden: de ondernemers met wie we in zee gaan zijn op zich geen franchisenemers. Zij zijn vrij om in te kopen waar ze willen en New Distribution Systems is bereid hen daarbij te helpen. In de regel is de ondernemer ook vrij om zijn eigen naam, al dan niet prominent, te voeren. Wel moet Shop 24(R) steeds gebruikt worden als een kwaliteitslabel, wat de totale uitstraling van de shops ten goede komt". Gemak voor de consument Een Shop 24(R) is altijd open. Daarbij is de opstelling van de producten overzichtelijk en het ingeven van 'boodschappenlijstjes' op het scherm is zeer eenvoudig. Zo winkelt de consument snel en gemakkelijk. Bovendien heeft hij de keuze tussen contant betalen met munten en biljetten of elektronisch met de opgeladen chip-betaalkaart (wat men in Belgi? kent onder de naam Proton en in Nederland onder de naam Chip-Knip). Uit onderzoek van New Distribution Systems in de afgelopen jaren en uit de ervaring van 136 ge?nstalleerde winkels blijkt dat een Shop 24(R) al snel de functie van buurtwinkel vervult. De Top 10 van verkochte producten: softdrinks, chips, melk, brood, belegde broodjes, ovensandwiches, candybars, telefoonkaarten, bereide maaltijden en condooms. Minder succesvol zijn: groenten en soep in blik, zeep, scheergerei, cacao, filterkoffie. Daaruit blijkt duidelijk dat de Top 100-producten voor de Supermarkt niet de Top 100-producten zijn voor een 24-uurs gemakswinkel als Shop24(R). De volgende vraag is natuurlijk: wat is de juiste mix dan wel? Deze bestaat uit producten voor de werk- en woonomgeving, producten voor de 'moment-consument' zoals belegde broodjes, snacks, softdrinks en microwave dinner, evenals producten voor de jeugd, de consument van morgen. Van de kopers komt 75% doelbewust naar de automatische winkel en is 25% 'toevallige voorbijganger'. Bij een Shop 24(R), die reeds enkele maanden open is, blijkt dat meer dan 50% van de aankopen wordt gedaan door 'frequente kopers' die twee of meer keer per week bij de automatische winkel kopen.Hoewel de leeftijdsgroep, waaruit het meeste volume komt, nog steeds die is van de 15 - 40 jarigen, groeit de 40+ categorie snel. Verder blijkt ook dat 60% van de kopers mannen zijn, vaak een niet-supermarkt publiek. Ook qua assortiment en merchandising spreken de onderzoeksresultaten voor zich. A-merken scoren beter dan B- en distributiemerken. Daarom wordt aanbevolen een bekend merk voor een impuls- (bijvoorbeeld candybars) of een conveniencep

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie