Mongolie
Mongoli?: retail on the move We willen de C1000 van Mongoli? worden "We willen de C1000 van Mongoli? worden." Zo kort en krachtig kan een missionstatement zijn. Gana Gantulga, 32 jaar en directeur van de Mongoolse supermarktketen Nomin Foods Co. Ltd., weet waar hij met zijn onderneming naartoe wil. En waar hij moet zijn om zijn doelen te bereiken: het Programma Uitzending Managers (PUM). PUM zendt gepensioneerde Nederlandse experts uit naar een scala van bedrijven en instellingen, hoofdzakelijk in ontwikkelingslanden. Jaarlijks coachen deze senior-adviseurs/vrijwilligers zo'n 1.600 projecten. In maart 2003 werd Nomin bezocht door Theo Macrander, sectorco?rdinator Retail van PUM. In het kielzog van deze missie kwam Gana Gantulga in oktober naar Nederland, waar Macrander een uitgebreid stageprogramma voor hem had samengesteld. Kwaliteit Retail is on the move in Mongoli?. Nomin Foods werd opgericht in 1992, na de val van het communistische regime. Begonnen als elektronicawinkel, groeide het uit tot een allround warenhuis inclusief foodafdeling. Met drie vestigingen in de hoofdstad Ulaanbaatar en twee in nabijgelegen steden, is Nomin hard op weg de nummer-??n-supermarkt van het land te worden. Eind 2004 wordt de vierde vestiging in Ulaanbaatar geopend. Business is booming, mede dankzij het gunstige economische klimaat: in Mongoli? daalt de inflatie, stijgen de inkomens en melden zich steeds meer buitenlandse investeerders. Ondanks de toenemende concurrentie vanuit China is dit d? tijd om retail te ontwikkelen. "Voor een jong bedrijf als Nomin een hele uitdaging", aldus Gantulga. "Maar we willen niet in het wilde weg uitbreiden. In plaats van prijsvechten voor een groter marktaandeel, gaan we voor kwaliteit. Wat we doen willen we g?ed doen, daarom zijn we allereerst gericht op verbetering van onze huidige activiteiten." In Mongoli? melden zich steeds meer buitenlandse investeerders In de foodsector, waar je spreekt over dagelijkse toevoer van verse producten, betekent dit extra aandacht voor logistiek, automatisering en een uitgekiende winkelinrichting, afgestemd op de behoeften van de klant. Nederland kon hierbij als voorbeeld dienen, vond Macrander. Tijdens de intensieve stagetoer begeleidde hij Gantulga naar supermarkten als C1000, Konmar en Albert Heijn. Daarnaast bezochten ze het distributiecentrum Schuitema West in Woerden, waar Gantulga vervolgens zes dagen meeliep. De man uit Mongoli? was vooral onder de indruk van de snelle logistieke transacties. Een effici?nte afstemming tussen toeleverancier en winkelier, volgens het concept Just In Time, maakt langdurige opslag van goederen overbodig. Precies wat Nomin ambieert, want nu houdt het nog eigen weekvoorraden in de winkels. Gantulga: "Wij kennen nog geen dagelijkse toelevering, dus kunnen we maar beperkt verse producten aanbieden. Maar daar willen we wel naartoe; met name dagelijks vers brood, want daar houdt de klant van." Hij maakte hier kennis met voorgebakken brood dat de consument thuis kan afbakken. Onbekend in Mongoli?, maar een 'interessant' idee. Op termijn zou Nomin het in eigen bakkerij kunnen gaan produceren. En wat betreft dagelijkse leveringen: Nomin heeft nu contacten met lokale telers over een vraaggerichte productie. Dit is d? tijd om retail te ontwikkelen Nieuwe inzichten Een effici?nte logistiek stelt eisen aan de automatisering, een punt waar Nomin hard aan werkt. De huidige dataprocessing is primitief, en nog lang niet alle 10.000 producten zijn geregistreerd. Weliswaar beschikt het als eerste in de branche over een gecentraliseerd netwerk met barcodescanning, maar dit systeem werkt nog niet op maat. Bovendien kent Mongoli? geen standaardsysteem voor streepjescodes. "Wij zijn daarover in gesprek met het ministerie van Handel en onze Kamers van Koophandel, maar enige assistentie vanuit PUM is hierbij zeer gewenst", meent Gantulga. Verder heeft Gantulga waardevolle idee?n opgedaan op het gebied van verpakking