Meten en verbeteren

Geduldig wachten totdat de accountant de cijfers komt presenteren en pas daarna het beleid aanpassen is een gepasseerd station. Wie een succesvol bedrijf wil, moet altijd inzicht hebben in de actuele bedrijfsvoering en op operationeel niveau bijna dagelijks bijsturen. Actief sturen op cijfers is dé manier om het hoofd boven water te houden. Het is een feit: het was een slecht eerste kwartaal voor de retail. Als ondernemer kun je daar op twee manieren mee omgaan: of je wacht totdat het kwartaal afgelopen is, bekijkt de cijfers en stuurt dan bij, of je stuurt al gedurende dat kwartaal bij door bijvoorbeeld minder personeel in te zetten of het assortiment aan te passen. Met die laatste aanpak voorkom je dat je grote correcties moet maken en kun je je bedrijfsvoering dagelijks verfijnen.

Je kunt ondernemen vergelijken met een wereldreis maken per boot. Tijdens zo’n reis kijk je ook niet maar één keer op de kaart. Je moet immers gedurende de reis vaker controleren of je nog de juiste koers vaart. Zo is het ook met ondernemen. De strategie bepaal je een aantal jaar vooruit, maar in de tussentijd moet je wel regelmatig kijken of je nog de goede kant op gaat. Om succesvol te ondernemen, zijn drie zaken van belang. Ten eerste heb je een goede kaart of navigatiesysteem nodig. Maar dan ben je er nog niet. Vervolgens moet je die kaart of dat navigatiesysteem actief gebruiken. En tot slot moet je iets doen met de informatie die je gekregen hebt na bestudering van de kaart. Dankzij de digitalisering is er nu een goed ‘navigatiesysteem’ voor ondernemers: een Management Informatie Systeem. Zelf hebben we daar uitstekende ervaringen mee, onder andere bij vestigingen van McDonald’s. Franchisenemers zien in één oogopslag zowel de financiële als de operationele gegevens van hun onderneming(en). Zo hebben zij tot in detail inzicht in onder meer hun omzet, personeelskosten en foodcost. Maar met inzicht alleen kom je er niet. Je moet iets doen met de gegevens die je op een presenteerblaadje aangereikt krijgt. Als je onderweg geconfronteerd wordt met ‘harde tegenwind’, gelijk de route aanpassen. Meten, verbeteren en weer meten en verbeteren; dat is de cyclus. De verkoop van producten monitoren en indien nodig je aanbod aanpassen. Of bijvoorbeeld direct het effect van een bepaalde actie meten. Inzicht leidt bovendien tot rendementsverbetering. Door gericht te sturen op de belangrijkste pijlers (KPI’s) van de onderneming en het personeel hierin te trainen, kun je kosten minimaliseren en de omzet optimaliseren. Bij McDonald’s heeft dit een rendementsverbetering van gemiddeld maar liefst 10 procent opgeleverd! We kampen met een cyclische economie; de oceaan is onstuimig. Maar een Management Informatie Systeem zorgt voor de juiste, stabiele koers.

Frank Onderdelinden, Partner B&P Franchise & Formule Advies

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie