Met Vendit de juiste boodschap op het juiste moment
De tegenwoordige consument denkt niet in online en offline, die wil zijn of haar product makkelijk, snel en met de nodige service kunnen kopen. Vendit helpt retailers dit te faciliteren door een compleet automatiseringssysteem met koppelingen met het boekhoudprogramma, de webshop, het voorraadbeheer, een dashboard en uitgebreide management rapportages.
“Prijs? Natuurlijk is prijs belangrijk. Maar het aantal prijskopers neemt af. De mate van service wordt steeds belangrijker”, zegt Dennis Oudijn van Vendit. Hij doelt onder meer op het feit dat sommige consumenten de mogelijkheid willen hebben het product in de winkel te kunnen bekijken. En ze willen zich daar graag laten informeren. “Offline en online grijpen meer en meer in elkaar, de consument ziet het als één geheel. De fysieke winkel fungeert als showroom, afhaal- en servicepunt en voorziet klanten van persoonlijk advies. Men koopt het product daar, of online via de webshop. Klanten hebben steeds minder tijd en verwachten altijd en overal te kunnen winkelen. Onafhankelijk van tijd, locatie en verkoopkanaal wil de klant het (winkel)bedrijf makkelijk kunnen bereiken.”
Kortom, de klant wil een omnichannel ervaring en tools van Vendit helpen franchiseorganisaties in het creëren van de ideale winkelbeleving, zodat klanten sneller een aankoop zullen doen, verzekert Oudijn. “De laatste tien jaar is e-commerce steeds belangrijker geworden, wij hebben daarop op geanticipeerd door een specifieke webshop-afdeling op te zetten die retailers helpt bij hun online strategie in combinatie met de offline winkel.” Een webshop bijvoorbeeld bouw je volgens Oudijn namelijk niet zomaar, dat vergt tijd en aandacht. “De juiste producten, mooie foto’s en video’s, unieke teksten, de beschikbaarheid, levertijden, noem het allemaal maar op of ons systeem ondersteunt hierin. Door het bijhouden van artikelinformatie met voorraadadministratie in één centraal systeem, voorkomen franchiseorganisaties aankopen van artikelen die niet meer op voorraad zijn. Op deze manier kan snel worden geleverd. Consumenten willen bij voorkeur het bestelde product dezelfde dag nog in huis hebben.”
Best spannend
Oudijn weet dat franchiseorganisaties vaak een goede bestaande infrastructuur hebben met al een hoge mate van automatisering. “Maar de overstap naar een andere infrastructuur met e-commerceplatform is toch even wat anders en vaak best spannend, zeker voor franchisenemers. Wij nemen dan het voortouw, samen met de franchisegever. Wij maken een stappenplan, demonstreren het systeem bij de franchisegever en -nemers en er is een consultant die bij de implementatie-uitleg geeft op locatie”, aldus Oudijn.
Aansluitend zijn er trainingen, verdeeld over meerdere momenten en voor verschillende gebruikers. Zo zijn er trainingen voor managers. Oudijn: “Ons automatiseringssysteem is een bron van informatie; er is onder andere precies te zien welke producten online en offline goed verkopen met daarbij de regionale verschillen. Daarop kunnen vervolgens gericht marketingacties worden gedaan en wordt de omzet van het specifieke product op precies de juiste plek gestimuleerd. Zoals het hoort; de juiste boodschap op de juiste plek op het juiste moment.”
‘De overstap naar een andere infrastructuur met e-commerceplatform is vaak best spannend, zeker voor franchisenemers. Wij nemen dan het voortouw.’