Londen wil Europese franchisehoofdstad worden

Britse franchisebeurs startte met Master Franchise Conference Op de Britse en internationale franchisebeurs op 6 en 7 april 2001 in Londen waren niet minder dan 30 vertegenwoordigingen uit het buitenland aanwezig. De organisatie had er dan ook alles aan gedaan om buitenlandse bezoekers naar Wembley te trekken. Londen wil EURuropese franchisehoofdstad worden Van de 20 officieel uitgenodigde groepen (totaal 120 personen) werden alle kosten van reis en verblijf vergoed. De organisatie van Business Link en FranFind alsmede de diverse sponsors wilden in ??n klap Londen op de kaart zetten als d? stad in Europa waar franchising een internationaal gezicht krijgt. In de opzet had men een select gezelschap buitenlandse franchisegevers verzameld om hen te informeren over de mogelijkheden van een master-franchise. Daarnaast werden contacten gelegd met Engelse franchisegevers die hun concept naar het buitenland willen exporteren. Ter introductie op de beurs was er een zeer informatieve conferentie over master-franchising. Diverse master-franchisenemers legden in alle openheid uit wat hen destijds had bewogen een master-franchise te nemen in plaats van een eigen concept te gaan ontwikkelen. Vooral het gebruik kunnen maken van al aanwezige kennis en ervaring was doorslaggevend geweest bij de keuze. Niet iedereen keek achteraf met de volle 100% tevredenheid terug op de gezette stap, sommigen constateerden dat hun eigen inbreng uiteindelijk groter was geweest dan die van de oorspronkelijke franchisegever. Anderen stelden vast dat tijdens de opbouw van de franchise nog veel geregeld moest worden wat normaal v??r de start al vastgelegd behoort te zijn. Ook werden de tegenvallers in de loop van de opzet openhartig besproken. Zonder uitzondering waren de master-franchisenemers ondernemers die nuchtere calculaties belangrijker vinden dan sentiment en een franchise als een investering zien die binnen een bepaalde tijd winst moet opbrengen. E?n van de exponenten hierin was ongetwijfeld Jeremy Janion, een voormalig rugby professional die na zijn sportcarri?re een zakenimperium heeft opgebouwd en de master-franchise van het Nederlandse GumBusters (kauwgumverwijdering) voldoende interessant vond om deze aan zijn onderneming toe te voegen. In Engeland heet deze formule overigens GumFighters, omdat de naam GumBusters al in gebruik bleek. Dit in Nederland nauwelijks bekende franchiseconcept heeft intussen zowel in Engeland als in de Verenigde Staten master-franchisenemers die het concept ter plaatse exploiteren en uitbouwen.Het was een goede zet van de organisatoren vooral veel praktijkmensen aan het woord te laten en de conferentie niet te laten domineren door juristen en consultants, iets wat zeker in de Angelsaksische franchisewereld meer regel dan uitzondering is. Traffic, van de eerste tot en met de laatste minuut De franchisebeurs zelf was een kleurrijk palet van alles wat franchising te bieden heeft, hoewel we ook hier vaststelden dat de 'grote jongens' niet aanwezig waren. Vooral ketens in de groei en met voldoende vestigingsplaatsen zoeken naar goede franchisenemers om hun netwerk verder uit te bouwen. Zij mochten zich in een grote belangstelling verheugen, want gedurende de twee beursdagen was het van de eerste tot en met de laatste minuut een drukte van belang. Enige duizenden kandidaat-franchisenemers lieten zich in de diverse stands uitgebreid informeren over de mogelijkheden. Exposanten waren o.a.: Gas-Elec Safety Systems, Target Clean, O'Briens Irish Sandwich Bar, Pizza Express, Cash Converters, Chem-Dry, GumFighters, La Baguette du Jour, Party Land, Team Nail Bar, Kall Kwik Printing, Donato Food en vele andere.Daarnaast organiseerde de British Franchise Association regelmatig korte seminars om kandidaat-franchisenemers van de nodige objectieve informatie te voorzien. Ook op deze beurs aan 'folderverzamelaars' geen gebrek; met tassen vol documentatie verlieten zij aan het eind van de dag het expositiegebouw. De stand van Franchise+ (jawel!) trok weliswaar niet zoveel belangste

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie