Koninklijke Numico internationaal franchisegever
Buitenlandse markten zijn belangrijk voor ons In 1999 nam Koninklijke Numico NV voor ? 3,7 miljard de Amerikaanse winkelketen General Nutrition Centers (GNC) uit Pittsburgh, Pennsylvania over en verwierf daarmee de zeggenschap over een winkelketen van 4.200 vestigingen, waarvan ongeveer 1.400 in franchise. GNC is 's werelds grootste onderneming in de productie, marketing en verkoop van voedingssupplementen. Franchise+ wisselde van gedachten met J.J. Sorrenti, Vice-President Franchise Operations GNC over deze stap en het vervolg daarop. Koninklijke Numico in ??n klap internationaal franchisegever GNC bestaat sinds 1935, maar begon pas in 1990 aan zijn internationale opmars. Doel van GNC is om "de leider te worden op het gebied van producten, diensten en informatie in de zelfzorg en persoonlijke verzorging"."Ons merk wordt uitsluitend verkocht via onze eigen winkels en via onze internet retailpartner www.drugstore.com. De synergie die ontstaat als gevolg van een verticaal ge?ntegreerde keten die productie, distributie en winkelverkoop omvat, wordt sinds kort nog verder vergroot door ons moederbedrijf Koninklijke Numico. De kennis van Numico op het gebied van onderzoek en ontwikkeling helpt onze concurrentiepositie verder te versterken tegenover iedere onderneming in deze wereldwijde markt", waarmee Sorrenti direct duidelijk maakt waar de kracht en ambitie van deze onderneming ligt.Hoewel GNC een aanzienlijk aantal eigen winkels heeft, laat Sorrenti geen misverstand bestaan over het belang van de franchise in het totaal van GNC: "We hebben als vele andere bedrijven ook ontdekt dat er zoiets bestaat als de 'power of franchising', waarbij de inzet van een franchisenemer leidt tot een succesvolle exploitatie. GNC streeft naar een verhouding van ongeveer 2/3 eigen filialen en 1/3 in franchise. Eigen filialen geven ons de flexibiliteit om nieuwe producten te ontwikkelen en te testen en te profiteren van de brutowinstmarge in de eigen winkels. Daarnaast doen wij ons voordeel met de inzet van franchisenemers. Onze eigen winkels -en met name de winstmarge hier- geven ons tevens de mogelijkheid een groter deel van deze marge te investeren in marketing en vergroting van de merkbekendheid."GNC begon zijn franchiseactiviteiten in 1989 op basis van een ervaring met 900 eigen winkels, waarmee wel kan worden geconstateerd dat er veel relevante ervaring was opgebouwd alvorens de stap naar een franchise werd genomen. Het huidige bestand van 4.200 vestigingen leidt tot de rekensom dat er in de afgelopen 12 jaar in totaal 3.300 winkels zijn neergezet, waarvan 1.400 in franchise. Een prestatie die er zijn mag. GNC heeft een jaaromzet van ongeveer ? 3,0 miljard, voornamelijk in de Verenigde Staten. Men heeft dochterondernemingen in Canada en Groot-Brittanni?, maar streeft duidelijk naar een verdere internationale versterking.De overname van GNC door Numico heeft voor franchisenemers slechts positieve gevolgen en levert naar de toekomst toe waarschijnlijk een breder assortiment op, omdat de research van Numico nieuwe producten kan aandragen. In februari van dit jaar werden daarvan de eerste resultaten gepresenteerd. Website als aanvulling Ook binnen GNC is er een snelle ontwikkeling van e-commerce geweest, die slechts twee jaar in beslag heeft genomen. Franchisenemers zijn nauw bij de opzet betrokken en gezamenlijk is er een winstdelingsmodel opgezet dat als ??n van de eerste in de franchisewereld wordt beschouwd. Hoewel franchisenemers in eerste aanleg best hun bedenkingen hadden erkende men ook dat marketing op het internet het GNC-merk een internationale uitstraling geeft en dus ook op winkelniveau positieve herkenning oproept. De winkel als een fysieke marktplaats wordt daarmee slechts versterkt. Van alle Amerikanen woont 95% binnen een straal van gemiddeld vijf kilometer van een GNC-winkel, maar uitgestrekte gebieden kunnen via internet pas echt worden bereikt, waarmee zich een nieuwe klantenkring aankondigt. Als we Sorrenti vragen