Jack At Work werkt

Tijdens de franchisebeurs Onderneem 't! dit voorjaar debuteerde Jack At Work met haar franchiseformule op het gebied van bedrijfskleding, veiligheidsschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. De introductie overtrof alle verwachtingen want inmiddels zijn er een aantal franchisenemers gestart en er staan kandidaten in de startblokken om aan de slag te gaan.

"Voor ons was het een weloverwogen sprong in het diepe. Het was voor ons de kennismaking met de franchisemarkt. De beursorganisatie is uitstekend en we hebben prima ervaringen. We hebben niet alleen contacten gelegd met geïnteresseerde ondernemers, maar er zijn daadwerkelijk bezoekers van de beurs als franchisenemers gestart", blikt general manager Dieter Daamen terug.

De prognoses zijn inmiddels naar boven bijgesteld. Dieter Daamen: "We hadden in onze ambitieuze plannen gerekend op drie franchisenemers dit jaar. Dit aantal is nu (in november) al bereikt en zelfs overtroffen want ondertussen zijn er al vier franchisenemers gestart. Volgend jaar willen we groeien met nog eens tien franchisenemers. We gaan ervan uit dat er in Nederland plek is voor 24 franchisenemers."

Mobiele showroom

“Het concept oogt sterk. Bedrijven hebben bedrijfskleding, veiligheidsschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen nodig. Onze franchisenemers hebben een mobiele showroom, komen naar het bedrijf toe, ze kunnen deskundig adviseren en de belangrijkste producten zijn uit voorraad leverbaar",  legt Dieter Daamen uit.

"Het is een aantrekkelijke markt omdat bedrijven wettelijk verplicht zijn hun medewerkers te voorzien van bedrijfskleding en veiligheidsschoenen. Wij maken het met onze mobiele showroom wel heel erg gemakkelijk voor de bedrijven om deze producten bij Jack At Work af te nemen. Die producten slijten naar verloop van tijd en moeten vervangen worden. We hebben dus niet te maken met eenmalige verkopen maar continu terugkerende verkopen. Daarnaast komen er nieuwe medewerkers in dienst die ook voorzien moeten worden van spullen. Wat is er dan handiger voor een klant om even een afspraak te maken en de geschikte spullen worden bij het bedrijf afgeleverd. Als je als franchisenemer zorgt voor een goede service is het heel aannemelijk dat een klant ook jaren klant blijft. De klant bespaart namelijk tijd en geld en krijgt een kwalitatief goed product tegen een aantrekkelijke prijs vanuit een showroom die letterlijk voor zijn deur staat. Waarom zou je dat dan elders inkopen?"

Groeimarkt

"Mensen zijn geneigd te denken aan de bouwsector als klantenkring. Maar dat is maar een kwart van de potentiële markt", gaat hij verder. "Denk eens aan de gezondheidszorg, schildersbedrijven, transportbedrijven, gemeentelijke instellingen of agrariërs. De markt is oneindig veel groter dan je op het eerste gezicht denkt. We vullen een gat in de markt. Dat blijkt wel uit de start van onze eerste franchisenemer. Die had al na veertien dagen 21 klanten. Je kunt echt spreken van een vliegende start.”

Aantrekkelijk

"Voor potentiële franchisenemers is het aantrekkelijk omdat de kosten relatief laag zijn. We hebben een entreefee van € 7.500. Daar komen de leasekosten van een Dodge Ram en de mobiele showroom bij. Dat is € 1.900 per maand. Meer kosten heb je nauwelijks. De mogelijkheden om een vaste klantenkring op te bouwen zijn groot. Zowel voor de franchisenemer en de klant is het een win-winsituatie."

De formulenaam Jack At Work suggereert een internationale uitstraling. "Nederland is onze primaire markt. Maar we hebben de naam gekozen met het oog op eventuele uitbreiding naar België en Duitsland. Maar voordat het zover is, zijn we enkele jaren verder. We richten ons voorlopig op het uitbouwen van de formule in Nederland. Want al hebben we een vliegende start, we blijven optimistisch en tegelijk realistisch."

"Ik ben de afgelopen jaren naar de beurs Onderneem 't! gekomen om mij te oriënteren. Ik heb daardoor goed verschillende franchiseformules kunnen vergelijken. Door mijn werk als planner bij een grondverzetbedrijf, besefte ik dat Jack At Work een krachtige formule is. Ik ben nu vol vertrouwen gestart als zelfstandig ondernemer en het prettige is: in de relatief korte periode dat ik aan de gang ben zijn de eerste goede resultaten al binnen."

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur