ITC wereldwijd via franchise: think global, act local

ITC uit Naarden, opgericht in 1983, ontwikkelt, produceert en distribueert wereldwijd voor zijn klanten op maat gemaakte producten op het gebied van Sales Promotion en Fashion Accessoires. Sinds deze zomer is het bedrijf een samenwerking op franchisebasis aangegaan met het Spaanse FD Promociones uit Barcelona. "En dit is pas het begin", aldus Feico van der Veen, Executive Director van ITC.

"Waarin wij ons vooral onderscheiden, is dat we via onze eigen verkoopkantoren in Nederland, Frankrijk en Engeland klanten in deze landen kunnen bedienen en dat we hun orders vervolgens via onze kantoren in China laten produceren bij door ons gecontroleerde fabrieken in China", vertelt Van der Veen. "Think global, act local: we staan dicht bij onze klanten en werken, samen met hen, ideeën en vervolgens concepten uit. Onze Factory Audit, ons Supplier Contract en onze Gedragscode garanderen tevens een legale, ethische en verantwoorde productie. Dat vragen onze vaak gerenommeerde internationale klanten ook van ons en dus zijn strikte procedures noodzakelijk."

Franchising

Voor Sales Promotion is de afgelopen periode een franchiseformule ontwikkeld. ITC heeft eigen verkoopkantoren waar tussen de vijftig en zestig mensen werkzaam zijn en is voor verdere uitbreiding van het internationale sales-netwerk gaan kijken naar de mogelijkheden om dit via franchising te doen. Hierbij is in eerste instantie het Spaanse FD Promociones in beeld gekomen. "Dit bedrijf wilde graag meer grote accounts bedienen, maar multinationals werken alleen met gekwalificeerde leveranciers zoals wij dat zijn. Wij hebben het netwerk en de structuur in het Verre Oosten om klantspecifieke producten te laten maken. De eigenaar van FD Promociones kon kiezen: óf zelf een netwerk opbouwen in China, óf een goed ingevoerde partner zoeken. Op deze basis zijn we met elkaar in gesprek geraakt en daar is deze samenwerking op basis van een soft franchiseconstructie uitgekomen. Ons voordeel is dat wij er op franchisebasis een verkoopkantoor bij hebben, zij kunnen op hun beurt met onze naam grote relaties bedienen en de productie via ons kantoor in Hongkong organiseren."

Kosten

Voor het gebruik van de naam ITC en de bijbehorende marketinginvesteringen betaalt de Spaanse franchisenemer een vaste fee aan de holding van ITC. Daarnaast is een bijdrage verschuldigd voor de service die ITC voor de franchisenemer in het Verre Oosten verleent.  
"We zien de franchisesamenwerking in Barcelona als een pilot en starten met ingang van 1 januari 2009 in de VS. Hoeveel franchisenemers we op deze basis uiteindelijk zullen krijgen, valt lastig te voorspellen. In elk geval hebben we de ambitie om ons internationale netwerk te vergroten via franchise. Als deze werkwijze bevalt, kan het zijn dat we onze bestaande, eigen kantoren ook in franchise omzetten. Zo kan ik me voor 100 procent op de toegevoegde waarde van de formule focussen", besluit Feico van der Veen.