Is jouw franchisemarketingstrategie klaar voor 2022?

Inmiddels is het november 2021: tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar! Zijn je groeidoelstellingen voor 2021 behaald?  Een belangrijke vraag met het oog op de toekomst, want hoe kan je het volgend jaar nog beter doen? 

Om jouw formule te positioneren voor groei in de komende maanden en jaren, moet er naar elk onderdeel van jouw franchisemarketingstrategie kritisch gekeken worden. 

Een franchisemarketingstrategie is jouw blauwdruk. Het vormt het raamwerk voor de aanpak om jouw doelen te behalen. Goed geplande marketingstrategieën met meer dan één tactiek om de juiste doelgroep te bereiken is hierin cruciaal.

Digitale advertenties en sociale media zijn hotspots om contact te maken met kandidaten. E-mailmarketing, contentmarketing en public relations bieden mogelijkheden om de doelgroep te betrekken. SEO geeft je de tools om jouw concurrentie voor te blijven.

Effectieve digitale marketingstrategieën en -tactieken zijn nu belangrijker dan ooit. Het is zaak om nauwkeurig uit te zoeken hoe je hiervan gebruik kunt maken. Met een paar aanpassingen aan jouw leadgeneratieproces ben je al aardig op weg.

Onderstaande tips helpen om potentiële franchisenemers te bereiken en hen aan te trekken.

Ken jouw doelgroep

Het informatierijke landschap van vandaag is gevuld met meerdere wegen om jouw verhaal te vertellen. De sleutel is om te weten waar jouw doelgroep tijd doorbrengt en ze daar te ontmoeten.

Slimme kansenzoekers gaan voor hun informatie verder dan traditionele advertenties en nieuwsbronnen. Ze wenden zich tot blogposts, videocontent, podcasts, e-books en andere online marketingbronnen om tijdens hun besluitvormingsproces opties te verkennen.

Het verhaal van jouw formule

Jij kent jouw formule beter dan wie dan ook. Hoe je begonnen bent, uitdagingen die je onderweg hebt overwonnen en belangrijke mijlpalen. Verander jouw verhaal in een boeiend verhaal dat de doelgroep grijpt. Help potentiële franchisenemers te begrijpen waar jouw formule voor staat en wat jouw concept anders maakt dan andere franchisemogelijkheden.

Maak van jouw doelgroep het hoofdpersonage en beschrijf de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Vertel jouw eigen ervaring, de echte pijnpunten, die je ertoe hebben aangezet je dromen na te jagen.

Het verhaal vertellen

Jouw potentiële franchisenemers moeten jouw verhaal vinden op het kanaal dat bij hen past. De sleutel tot een geïntegreerde marketingstrategie is het behouden van een consistent verhaal over alle kanalen heen.

Onderstaande franchisemarketingkanalen helpen om jouw doelgroep te bereiken:

Betaalde digitale marketing 

Het is hoogstwaarschijnlijk dat jouw doelgroep elke dag de hele dag op een smartphone, tablet, computer of ander apparaat zit. Daarom is betaalde digitale marketing op zoekmachines en andere online bronnen ideale kanalen om leads te genereren.

Sociale media 

Facebook, Instagram, Twitter en andere social mediakanalen bieden je een platform om jouw formule te promoten. Het is net als een eigen podium waar je het verhaal kunt vertellen en contact kunt maken met mensen die meer erover willen weten.

E-mailmarketing  

Je kunt langdurige relaties aangaan met potentiële franchisenemers door middel van e-mailgesprekken. Het is een plek om diepere boodschappen te delen over hoe jouw bedrijfsmodel de juiste kandidaat kan helpen dromen over een eigen onderneming uit te laten komen.

Content marketing 

Hier laat je zien wie je bent en welke problemen je oplost voor de doelgroep. Het is een geweldige manier om jouw merkbekendheid te vergroten en jezelf te profileren.

Public relations  

Een solide PR-plan promoot jouw formule en bouwt mee aan een positieve reputatie. De juiste tactieken geven jouw doelgroep een reden om jouw formule te vertrouwen.

Zoekmachineoptimalisatie 

SEO geeft je de data om jouw formule online vindbaar te maken. Als je dataminingtechnieken beheerst, beschik je over een van de beste franchisemarketingtools die momenteel beschikbaar zijn.

Structuur in jouw franchisemarketingstrategie

Elke marketingstrategie heeft veel bewegende delen. Het is belangrijk om alles georganiseerd en op schema te houden. En dat kost tijd.

Schakel een ervaren franchisemarketingbureau in om jouw strategie te begeleiden en alle componenten van uw plan bij te houden.

Een ervaren marketingpartner weet hoe hij responspercentages moet volgen en op zoek moet gaan naar trends. Dat geeft jou de krachtige tools die u nodig heeft om te begrijpen welke tactieken werken en welke niet.

Wil je sparren over jouw franchisemarketingstrategie voor dit jaar? Laat je gegevens hieronder achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Janise Gomes
Marketing Manager

Mediabedrijf Franchise+ is dé marktplaats in franchising. Onze missie is om mensen die iets met franchising hebben of willen bij elkaar te brengen. Hiervoor zetten we diverse media in.