Internet als franchise uitdaging

Niet direct een gouden greep Waar vooral fervente aanhangers van e-commerce en technisch aangestuurde promotors van het worldwideweb een snelle ondergang van de traditionele detailhandel voorspelden, wijst de tussenstand voorlopig een forse voorsprong uit voor de "traditionele" bedrijven. Maar dan wel voor die traditionele bedrijven die een forse internetinspanning hebben gedaan en blijven doen. Internet als franchise-uitdaging Omroepbedrijf CNN heeft in de herfst van 2000 een onderzoeksbureau opdracht gegeven uit te zoeken wat er terecht is gekomen van de opgeblazen verwachtingen die dot.com- bedrijven hun aandeelhouders hadden voorgehouden toen zij met bakken geld aan de gang gingen om de wereld te veroveren. Want de hele wereld werd je afzetgebied. Eind oktober 2000 kwamen de onderzoekers met de conclusies en hadden zij uitgerekend dat de beleggers in 280 aan de beurs genoteerde dot.com-bedrijven in de loop van 2000 een bedrag hebben zien verdampen van (omgerekend) EUR 2.000 miljard, ofwel het getal twee met twaalf nullen, waarvan het meeste verlies viel tussen maart en september. Maart was het hoogtepunt in de beurskoersen en september het laagste. Een onthutsend groot bedrag dat ieder bevattingsvermogen te boven gaat en waarin de grandioze papieren winst van het begin werd omgezet in keihard verlies. Waarmee voorlopig alle sprookjes en opgeklopte voorspellingen van internet-goeroes krachtig onder de zoden zijn gedrukt: dot.com is knock-out!Nu kun je stellen dat dit de maximale verliezen zijn die de gezamenlijke beleggers hebben geleden en niet de resultaten van de bedrijven zelf. Maar de bedrijven zelf ging het nauwelijks beter. Een analist berekende dat er in juni 2000 ongeveer 300 beursgenoteerde business-to-consumer web-bedrijven waren, waarvan 5 winstgevend. Hij verwacht dat over 3 jaar er hooguit 15 tot 20 winstgevend zullen zijn. De harde lessen De snelheid waarmee de teloorgang van de internetbedrijven wordt ge?llustreerd heeft iedere financi?le deskundige met stomheid geslagen. Zaken die met internetsnelheid werden gelanceerd zijn met diezelfde internetsnelheid naar de knoppen gegaan. De meest kwetsbare typen internetbedrijven bleken de sites te zijn die moesten leven van advertentie-inkomsten en de sites van de web-retailers. In onze situatie in de franchisewereld interesseert ons de laatste groep het meest. De web-retailers hebben het belang van een goede infrastructuur schromelijk onderschat, net als de hoeveelheid logistiek werk die zij zouden moeten doen om de traditionele detailhandel te kunnen evenaren. Bedrijven die werden verondersteld als een "virtuele organisatie" te werken, bleken na verloop van tijd net zulke grote magazijnen en voorraden (?n daarbijbehorende kosten) te hebben als detailhandelaren uit de "oude economie". Tegen deze achtergrond is zelfs Amazon.com als een traditioneel opererend bedrijf gekwalificeerd, met meer dan $ 350 miljoen vaste activa en $ 164 miljoen voorraad. Sommige web-retailers ontdekten dat het werven van nieuwe klanten aanzienlijk duurder uitkwam dan men had verwacht.Om de zaak nog verder te verslechteren begonnen de traditionele detailhandelaren met een tegenoffensief en installeerden hun eigen websites. E?n van de zichtbare gevolgen daarvan is dat Barnes & Noble, als lang gevestigde boekhandel, de plaats van Amazon op het net heeft ingenomen. De traditionele handel blijkt een sterke concurrent en maakt nu jacht op de wat hulpeloze web-retailers, daarin gesteund door grote investeerders. Veel van de succesvolle internettoepassers blijken traditionele handelsbedrijven te zijn, die dank zij hun investeringen in het internet flinke bezuinigingen op andere operationele kosten kunnen realiseren en hun klanten beter bedienen. Gevolgen voor franchising Nu blijkt dat het openen van een website zonder bedrijf er achter vrijwel steevast tot mislukking leidt, begint er ook wat meer helderheid te ontstaan over de werkelijke impact van e-commerce op de bedrijfsvoering. Want die is er wel d

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie