Internationale expansie met regionale aanpak
Oil & Vinegar naar het buitenland De Nederlandse franchiseformule Oil & Vinegar gaat de grens over. Op 12 mei jl. werd de eerste buitenlandse vestiging geopend in het Belgische Mechelen. Binnenkort volgt een Oil & Vinegar-winkel in Keulen en deze zomer wordt een winkel geopend in het grote winkelcentrum Buchanan Galleries in Glasgow. De strategie van het bedrijf is om tot 2006 uit te groeien naar een internationale franchiseformule met 250-300 winkels in het buitenland. Franchise+ sprak uitvoerig met directeur John Blogg over zijn expansieplannen. Vorig jaar won Oil & Vinegar in ons land de Retail Jaarprijs. Die prijs sterkte de gedachte van de oprichter van Oil & Vinegar om de formule op buitenlandse beurzen te presenteren. Eind vorig jaar was Oil & Vinegar vertegenwoordigd op de internationaal gerenommeerde retailbeurs MAPIC in Cannes en in april was John Blogg met zijn Oil & Vinegar op de internationale franchisebeurs in het Londense Wembley. De internationale belangstelling voor de formule is groot, constateert John Blogg. "Het is ??n van de weinige retailformules in de franchisewereld die niet op de horeca of de mode geconcentreerd is. Het concept van een culinaire geschenkenwinkel waar je niet alleen leuke cadeautjes kunt kopen, maar ook kunt proeven, slaat aan." Masterfranchise De internationale belangstelling voor Oil & Vinegar heeft ertoe geleid dat er op het hoofdkantoor in het Brabantse Oosterhout de afgelopen maanden hard werk gewerkt is aan een plan van aanpak om de internationale uitbreiding vorm te geven. John Blogg daarover: "Wij hebben de omvang en de middelen niet om meteen in heel Europa aan de slag te gaan. Als uitgangspunt hebben we voorlopig een gebied gekozen dat je in ??n dag rijden kunt bereiken. Globaal gezien is dat noordwest Europa met aan de ene kant de lijn Frankfurt/Parijs en aan de andere kant Kopenhagen/Glasgow. Er is bijvoorbeeld ook belangstelling in Griekenland, maar onze prioriteiten liggen op dit moment ergens anders."Oil & Vinegar werkt met masterfranchisers die het concept in de verschillende landen introduceren met ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Oosterhout. "Wij hebben gekozen voor een Europese, regionale aanpak. Je ziet dat grenzen steeds meer vervagen en er sprake is van een regionale aanpak over de landsgrenzen heen. Het Duitse Noord-Rijn Westfalen kun je makkelijk bedienen vanuit Nederland. Ik ben sneller van hieruit in Keulen dan in Groningen of Maastricht. In Belgi? sluit Vlaanderen weer eerder aan bij Nederland dan bij Walloni?. En Walloni? heeft weer veel raakvlakken met Noord-Frankrijk. Vandaar dat wij kiezen voor regionale masterfranchisers waarbij de landsgrenzen van ondergeschikt belang zijn. Een tweede belangrijke overweging is de schaalgrootte. We willen graag samenwerken met regionale masterfranchisers die qua omzet allemaal ongeveer even sterk zijn. In de praktijk betekent het dat wij in Groot-Brittanni? in gesprek zijn met vier verschillende masterfranchiseorganisaties. Zou je in Groot-Brittanni? alles bij ??n masterfranchiser onderbrengen, dan wordt die erg dominant in het geheel. Dat willen we niet." In Groot-Brittanni? wordt de eerste Oil & Vinegar-vestiging deze zomer geopend in het winkelcentrum Buchanan Galleries in Glasgow. In het najaar volgt een tweede vestiging in Edinburgh en daarna in de regio Noord-Engeland. Een andere masterfranchiser werkt aan plannen om een reeks franchisevestigingen op te zetten in zuidoost Engeland. Verder werkt Blogg eraan om in Londen een pilotstore te openen die vooralsnog vanuit Nederland wordt opgezet. "Ons concept slaat in Nederland erg goed aan," aldus de directeur. "Maar buitenlanders vragen zich af of het in hun land ook zo werkt. Wij zijn overtuigd van de internationale mogelijkheden van onze formule. Zien is geloven, dus willen we met de opening van pilotwinkels in het buitenland laten zien dat de formule echt internationaal is." Oil & Vinegar zal bij de buitenlandse masterfranchisers wel aandeelhouder worden, maar wil absoluut geen meerderheid v