Internationaal franchisen; de weg naar succes?

“Berend Botje ging uit varen, met zijn scheepje naar Zuid-Laren. De weg was recht, de weg was krom; nooit kwam Berend Botje weerom”.

Als een franchisegever zijn succesvolle formule gaat expanderen en over de grenzen wil gaan, dan is succes gebaseerd op een aantal factoren. En ook wanneer een franchisenemer zijn of haar geluk wil beproeven in het buitenland, dan zijn diezelfde factoren van invloed. Hierna benoem ik een aantal van die factoren, zodat je niet hetzelfde overkomt als Berend Botje.

Zelfkennis

Alles begint met weten wie en wat je bent, als mens en als ondernemer. Geen mens gaat je zeggen wat je kwaliteiten zijn. Wij zijn een land van zesjes en gericht op het benoemen van de kwaliteiten waar je niet goed in bent. En die kwaliteit moet je volgens mij ook niet willen verbeteren. Weet waar je (aangeboren) kwaliteiten liggen en ontwikkel die.

Doelstellingen en doelen

Weten wat je wilt is het volgende waar je als franchisegever en ook als -nemer duidelijkheid in moet hebben. Doelstellingen zijn de mijlpalen die je onderweg naar je doel hebt te halen. Doelstellingen zorgen er voor dat je kunt bijsturen, op weg naar je doel. Bijsturen doe je met de vragen ‘wat’en ‘hoe’; de vragen over middelen en methodieken/mensen.

Het waarom 

Waarom wil je een formule ontwikkelen, omarmen of internationaliseren? Dat heeft alles te maken met de vraag welke waarden je hanteert. Neem de piramide van Maslow eens voor je en stel je zelf de waardevragen. Wil je eigen baas zijn? Of wil je samen met een groep een bewezen concept groter maken? Gaat het alleen maar om het geld verdienen of is het succesvol uitbreiden van een concept een stimulerende factor?

De grens over

Door mijn ervaringen in franchising in onder andere België, kan ik zeggen dat de grootst mogelijke cultuur-afstand in Europa die tussen Nederlanders en Belgen is. We spreken misschien wel dezelfde taal, maar onze culturen liggen ver uiteen.

Wij Nederlanders zijn direct, daar waar Belgen vaak omzeilend reageren. Wij gedragen ons familiair in organisaties, Belgen zijn zeer hiërarchisch. Wij zijn communicatief naar buiten gericht, Belgen zijn meer introspectief.

Advies

Als je een succesvolle franchiseformule hebt en het aantal vestigingen in Nederland gemaximaliseerd hebt, vraag je dan af in welk land je het beste kunt uitbreiden, aan de hand van zelfkennis en kennis van de cultuur van het land. Ga in ieder geval met mensen aan de slag uit het betrokken land. En blijf weg bij het betweterige ‘Nederlandse vingertje’, zodat Berend Botje niet de verkeerde weg gewezen krijgt.