Househunting zorgt voor een persoonlijk tintje

Frank Reede is in 2005 in Tilburg gestart met HouseHunting. Hij werkte bij een makelaarskantoor en vond dat het verhuren van woningen anders kon. “Bij de meeste makelaarskantoren wordt de sleutel soms nog net niet opgestuurd”, vertelt hij. “Ik wilde meer aandacht voor de huurder en de verhuurder.”

HouseHunting biedt dan ook een dienstverlening die een stuk verder gaat dan bij veel andere kantoren. Reede: “Als iemand op zondag in Nederland aankomt dan kan hij of zij meteen de sleutel van de woning krijgen. Waarom zou iemand moeten wachten tot maandag?”

Daarnaast vindt Reede dat elke doelgroep een andere benadering verdiend. Studenten hebben bijvoorbeeld weinig te besteden. Daarom houdt hij voor hen de kosten laag. Zijn focus ligt op expats. “We hebben een full servicepakket waardoor klanten echt op ons kunnen rekenen. We kunnen hen zelfs helpen met het aanvragen van een telefoon- en internetaansluiting.” Bovendien zet Reede voor elke doelgroep andere social media in waardoor de woningen goed vindbaar zijn op internet.

Groei

HouseHunting groeide vooral in de eerste jaren. In 2007 startte Reede een tweede eigen vestiging in ‘s-Hertogenbosch en een franchisevestiging in Eindhoven. In 2008 en 2010 kwamen daar Tilburg en Breda bij. In augustus 2011 opende een franchisevestiging in Nijmegen haar deuren. “Ik had voor ogen om sneller te groeien”, vertelt Reede. “Maar ik merk dat het moeilijk is om de juiste ondernemers te vinden.”

Hij is niet per definitie op zoek naar mensen met een makelaarsachtergrond. “Ik vind het veel belangrijker dat franchisenemers goed met mensen om kunnen gaan en zo de juiste matches maken. Wij hebben de juiste knowhow in huis om de franchisenemers goed te begeleiden, bijvoorbeeld met een stage.” Een belangrijke reden om voor dit vak te kiezen is volgens Reede dat het een stabiele markt is. “Je hebt ongeveer drie tot vier maanden nodig om op te starten. Daarna kun je rekenen op een constante toestroom van mensen die op zoek zijn naar een woning, zoals studenten, expats, starters op de woningmarkt en arbeidsmigranten. Ook de vooruitzichten zijn goed. Vooral starters gaan vaak huren in plaats van kopen. Maar je moet als ondernemer niet stil gaan zitten afwachten. Je moet er zelf iets van maken.”

Reede heeft als doel om in elke stad met meer dan 100.000 inwoners een vestiging te openen. Dat komt neer op 34 vestigingen in Nederland.