Hoe blijft u als foodretailer toekomstbestendig?

Nieuwe concurrenten, fysiek en online, met nieuwe verdienmodellen leggen de traditionele foodretailers steeds meer het vuur aan de schenen.

Ondernemers die niet creatief op de veranderende markt inspelen of de klant uit het oog verliezen, zullen terrein inleveren. Wil je als supermarkt toekomstbestendig zijn? Dan zal je keuzes moeten maken op het gebied van locatie, assortiment en doelgroep.

“De snelle groei van hard-discounters in de afgelopen jaren laat zien dat de locatie van supermarkten niet langer dé succesfactor is”, zegt Hans van Haaren, sectormanager Food bij de Rabobank. “Voor lagere prijzen rijden consumenten graag een paar kilometer extra. Bovendien zorgt de opkomst van online foodretail er op termijn misschien voor dat een dure fysieke locatie eerder een nadeel dan een voordeel is. Dat stelt dus nieuwe eisen aan de spelers in de markt.”

Gevolgen voor ondernemers

Discounters, maaltijdboxleveranciers, non-foodretailers en online foodaanbieders trekken naar verwachting ook de komende jaren de beperkte omzetgroei in de foodretailmarkt naar zich toe. Dat heeft diverse gevolgen. Het traditionele verdienmodel gaat op de kop. In de totale winst is de rol van de handelsmarge steeds kleiner en die van neveninkomsten steeds groter. Leveranciers betalen bijvoorbeeld voor schapruimte, promoties, opname in recepten, et cetera. Daarnaast is meer dan ooit een onderscheidende marktpropositie vereist om klanten aan te trekken. Zowel voor franchisegevers als -nemers is aanpassingsvermogen doorslaggevend om concurrentievoordeel te houden.

Waarde toevoegen

“Supermarkten moeten strategische keuzes maken”, beaamt Anton Gelten, relatiemanager Food bij de Rabobank. “De huidige hybride consument zoekt zowel scherpe prijzen als beleving en bijzondere producten. De discounters hebben een enorme schaalgrootte en efficiency; daar valt op prijs niet mee te concurreren. Een alternatief is om de bovenkant van de markt op te zoeken. Uit onderzoek van Bureau GfK blijkt dat Plus van de landelijke ketens de grootste sprong omhoog heeft gemaakt, qua omzet en waardering. Deze winkels profileren zich met duurzame, verse en streekproducten. Dat biedt volop mogelijkheden voor franchisenemers om lokaal waarde toe te voegen en klanten te binden.”

De klant kennen

“Dichtbij zijn blijft een belangrijke waarde”, aldus Anton Gelten. “Zorg daarom dat je je afzetgebied heel goed in het vizier hebt. Wat is de demografische situatie? Veel kinderen, studenten, ouderen? Hoge of lage inkomens? Zoek naar manieren om een band met die doelgroep op te bouwen. Dat kan op allerlei manieren. Door het juiste assortiment aan te bieden, kookdemonstraties te geven, social media in te zetten, klanten mee te laten beslissen over het assortiment. Of door bussen te laten rijden om oudere mensen op te halen voor een uurtje gezellig winkelen, zoals een franchisenemer in het noorden van het land doet. Zo werk je aan beleving en binding. En dat is precies waarop je echt het verschil kunt maken als franchisenemer.”

Lees meer over de laatste ontwikkelingen in uw sector op www.rabobank.nl/kennis.

+

 

Anton Gelten Anton Gelten
Franchise-specialist bij de Rabobank