Hippopotamus: pilotvestiging in Brussel winstgevend

Hippopotamus is een franchiseformule die reeds in negen verschillende landen succesvol uitgebouwd werd en klaar is om te beginnen met de uitbouw van een netwerk met zo'n 30 restaurants in België en Nederland.

De pilotvestiging voor de Benelux in Brussel, aan de voet van het Sheraton hotel en tegenover het Hilton Hotel, is uniek gelegen en draait reeds winstgevend (het restaurant opende begin september 2001 en kende daardoor een lastige startperiode). Hippopotamus heeft zo'n 2.000 medewerkers die achter dezelfde waarden staan: 'communicatie, genereusiteit, eenvoud en nauwgezet.'

Op 7 februari 1992 heeft de president-directeur-generaal en oprichter van de Groupe FLO, Jean-Paul Bucher, het volledige kapitaal van de keten Hippopotamus overgenomen. De keten, die op dat moment 16 restaurants omvat, is opgezet door Christian Guignard. Verleid door een concept uit de USA, van themarestaurants met vlees als centraal thema, lanceerde hij reeds op 1 juni 1968 het eerste Restaurant-Grill Hippopotamus in Parijs, op de Avenue Franklin-Roosevelt 6. Dit restaurant bestaat nog steeds en is uitgegroeid tot het symbool van het merk. Dankzij het dynamisme en professionalisme van de Groupe FLO, tegenwoordig genoteerd op de beurs, krijgt de formule een nieuwe start. De eerste fase van ontwikkeling gebeurt aan de rand van Parijs, in Boulonge-Billancourt. 

Tussen 1994 en 1998 gingen in Frankrijk nog 15 nieuwe restaurants open en in 1998 opende het eerste restaurant buiten Frankrijk, in Turkije. Intussen blijft de keten zich ook verder in Frankrijk ontwikkelen. Inmiddels bestaat de keten uit 73 restaurants, waarvan dertien franchisenemers in Frankrijk en vijf franchisenemers in het buitenland gevestigd zijn. 

De nr 1 specialist van gegrild vlees 

Hippopotamus is steeds met z'n tijd meegegaan door het lanceren van nieuwe menu's, het trendy houden van de 'look' van haar restaurants en zelfs de filosofie van het restaurant evolueert mee. Dit onder het motto van 'alleen door je steeds af te vragen waarom, ontdek je mogelijkheden voor verbetering'. Dit verzekert juist de belangrijkste troeven: Hippopotamus blijft de nr 1 specialist van gegrild vlees. Een genereus aanbod wordt hierbij gecombineerd met prijzen die zich richten op families en het grote publiek. Daar waar het merk z'n oorsprong ooit had in de USA, is het nu volledig aangepast aan de superieure Franse keuken. Dat merk je in de voortreffelijke keuken en de Bourgondische, zeer aangename sfeer. De oorspronkelijke specialiteit van rundvlees is nog steeds het 'koninklijke' aanbod. Dit is echter aangevuld met een enorm groot aanbod andere vleessoorten zoals kip, varken, struisvogel. Maar ook vis en tal van exotische schotels zoals thai-brochetttes, Indiase vleugeltjes evenals -zeer gewaardeerd-  tal van vegetarische schotels zijn verkrijgbaar.  

Herkenbaar

In 1999 werd er een restyling doorgevoerd waardoor alle vestigingen van Hippopotamus dezelfde uitstraling hebben. Het speciale rood van het interieur gecombineerd met zwart en metaal. Ook de uniformen van het personeel werd een nieuwe look gegeven in dezelfde kleuren rood en klassiek zwart. Deze herkenbaarheid zorgt voor een ideale merkgetrouwheid. Als men bij Hippopoptamus gegeten heeft, wil men niets anders meer. De cijfers tonen ook de loyaliteit van de klanten aan. Momenteel bestaan de klanten uit zo'n 54% vrouwen en 46% mannen. 36% van de klanten bezoekt Hippopotamus meer dan zes keer per jaar. 70% van de klanten kiest zijn menu aan de hand van de Hippopotamus 'suggestiekaart'.  

Cultuur ontwikkelen

In een maatschappij waar 'unieke ervaringen' het hoogst aangeschreven staan als 'koopmotivatie' bij de consument, weet Hippopotamus hier zeer goed op in te spelen. De unieke inrichting van het restaurant zorgt voor een gezellige sfeer die zowel uitnodigt voor zakelijke etentjes als om er te gaan eten met het gezin. Kinderen worden extra verwend, omdat zij een bepalende groep zijn: in de eerste plaats bepalen ouders vaak aan de hand van de kinderen waar ze uit eten gaan en in de tweede plaats zijn deze kinderen de klanten van morgen. Bovendien zijn de belevenissen van de kinderen het gespreksonderwerp nr 1 tussen moeders en wanneer Hippopotamus een unieke ervaring betekende voor die kinderen, zet dit snel aan tot zogenaamde 'mond-tot-mond-reclame'.

Leuke weetjes

Per jaar wordt 850 ton vlees verwerkt door Hippopotamus, zo'n 1.000 ton aardappelen en los daarvan nog eens 1.400 ton frieten. De bestsellers van de menukaart zijn: het Exotische bord, de entrecote, de rumsteak en le Côte de Boeuf (6% voor elk van deze schotels). De oppervlakte van een Hippopotamus-vestiging is zo'n 500 m². De jaren 2001-2002 zijn gekenmerkt door de verdere ontwikkeling van het concept en de expansie in het buitenland. 

Kerngegevens Hippopotamus

Formulenaam: Hippopotamus
Formulegever: Groupe FLO
Contactpersoon: Jan De Sutter – Franchise Consultant in België
Tel: +32 (0)52 39 70 37
Fax: +32 (0) 52 34 03 23
E-mail: info@jds-consulting.be
Website:  www.hippopotamus.fr
Master gezocht in Benelux: Ja
Toekomstig aantal vestigingen: 30 in Benelux
Opleiding en doorlopende vorming: Ja, voorzien door franchisegever
Permanente ondersteuning: Ja
Ervaring vereist: Neen, opleiding voorzien binnen bedrijf