Een gezonde nachtrust

Menig horecaondernemer heeft een slecht jaar achter de rug. Als ik de berichten mag geloven, was het omzetverlies soms wel twintig procent. Eén van de belangrijkste oorzaken is ongetwijfeld de recessie. Mensen hebben minder te besteden. Maar horecaondernemers kunnen hun hand in eigen boezem steken. De overgang naar de euro was voor sommigen reden om de prijzen te verhogen. En dat wordt door consumenten niet in dank afgenomen. Menig horecaondernemer houdt er slapeloze nachten aan over. Ik niet. Bij Simply Bread was de recessie minder merkbaar. De omzet stijgt nog steeds, ondanks een hete zomer die ons ook parten heeft gespeeld. Maar van een rustige zomer kun je ook leren: in ons nieuwe pand in Amsterdam hebben we bijvoorbeeld gekozen voor airconditioning. We spelen daarmee in op de behoefte van de markt.

Het grote voordeel van franchising is dat je er niet alleen voorstaat. Als het goed is, heeft het concept zijn waarde in de praktijk al bewezen. Assortiment, prijsstelling, locatie, inrichting van de zaak en  personeelsbeleid, daar hoef je niet meer wakker van te liggen. Bij Simply Bread werken wij met een draaiboek dat veertien weken voor de opening van de zaak start. Van dag tot dag staat op cd-rom wat er moet gebeuren. Dat draaiboek wordt door ons up-to-date gehouden. Bij de opening van onze zaken in Maastricht en Groningen hebben we in een dagboek onze ervaringen bijgehouden. Die ervaringen hebben we in het draaiboek verwerkt.

Als u dit leest, is onze vestiging op het Amsterdamse Damrak geopend, ook weer volgens dat draaiboek. Dat betekent overigens niet dat je een franchiseconcept klakkeloos kunt dupliceren. Iedere vestiging heeft een eigen karakter. De vestiging aan het Damrak is ook geschikt voor avondopening. Dus gaan we van start met een vestiging die zeventien uur per dag geopend is. Overdag als Simply Bread, ’s avonds als een bar- en restaurantomgeving. Dat vereist een andere uitstraling. Daarom hebben we gekozen voor een dubbel lichtplan, waardoor de sfeer ’s avonds anders is dan overdag, een andere menukaart en een andere naam.  Dit gecombineerd concept van broodjeszaak en restaurant is een verdere ontwikkeling van ons concept. En Amsterdam - waar twintig mensen werken - kan voor hen als kweekvijver dienen om elders Simply Bread-vestigingen te starten. Ik ben ervan overtuigd dat met deze vestiging in de Randstad, de interesse voor ons concept zal groeien.

In de horecabranche liggen nog volop kansen. Je moet kansen benutten. Mijn uitgangspunt is vrij eenvoudig: je moet ervoor gaan, het uiterste geven. Jijzelf, maar ook de medewerkers.

Simply Bread heeft gekozen voor een vernieuwende broodformule voor een reële prijs. De afgelopen drieënhalf jaar hebben we één keer de prijzen verhoogd. Onze winst komt door de omzetsnelheid. Je kunt beter genoegen nemen met een lagere winstmarge en een hoge omzetsnelheid, dan dat je een hoge prijs vraagt en de belangstelling van de consument voor jouw product tegenvalt. Als je praat met je klanten, ontdek je vanzelf waar kansen liggen, wat zij van je zaak vinden en hoe je de dienstverlening nog meer kunt verbeteren. Als franchiseondernemer heb je bovendien het voordeel dat je er niet alleen voor staat. Je kunt gebruik maken van de ervaringen van je collega-franchisenemers en die van de franchisegever.

Het blijft natuurlijk spannend, zo’n opening van een nieuwe zaak. Ook ik heb geen glazen bol waarin ik kan kijken om de toekomst te voorspellen. Maar ik weet zeker dat we een goed concept hebben, dat we met zijn allen gemotiveerd zijn en er hard aan werken. Daarom heb ik ook een gezonde nachtrust.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie