‘Gemak dient de mens’

Profel Kozijnen & Deuren heeft zo’n twaalf Expert Dealers in Nederland. De formule ziet ruimte voor nog eens vijftien nieuwe zaken. Een gesprek met Ruud van der Sanden van Profel en Expert Dealer Marco Nabbe over deze ambities. 

“Om gelijk maar even duidelijk te maken: Profel is geen franchiseorganisatie. Ondernemers die exclusief samenwerken met de fabrikant zijn Expert Dealer en gaan dus een dealerschap aan”, legt Van der Sanden uit te midden van deuren en kozijnen in de showroom van Marco Nabbe in Boxmeer. “En dat is dus echt iets anders”, zegt Nabbe op zijn beurt. “Ik heb veel vrijheid, zo mag ik mijn eigen naam, MN Kozijn, gebruiken. Erg prettig, zo ben ik lokaal hier in Boxmeer en in mijn andere vestigingen in Uden en Vught het beste bekend.” Die lokale binding is sowieso essentieel, stelt Van der Sanden. “We waren jarenlang verbonden, als Select Dealers. Toch vonden we dat we de merknaam Profel lokaal beter konden vermarkten. Van een lokaal netwerk naar een landelijke profilering. Daarom zijn we de samenwerkingsverbanden aangegaan en hebben we met de ondernemers een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.” 

Die samenwerkingsovereenkomst geldt een jaar, daarna volgt automatisch de verlenging voor een nieuw jaar. “We hebben een trouw en fijn netwerk, er is weinig verloop. Met sommige ondernemers werken we in verschillende vormen al meer dan dertig jaar samen. Dat is ook de reden dat we geen franchiseovereenkomst willen aangaan met de Expert Dealers, wij werken op basis van vertrouwen samen. Al jaren.”

Specialisatie

Binnen het Expert Dealer-netwerk van Profel is veel diversiteit, en dus ook specialisatie. “De een is beter in luxere villa’s, de ander in nieuwbouw en weer een ander in renovatie. Ik doe veel in renovatie, maar als ik als opdracht een groot nieuwbouwproject krijg, dan raadpleeg ik vaak wel mijn Profel-collega die juist hierin sterk is. Ook delen we monteurs”, verklaart Nabbe. Van onderlinge concurrentie is dan ook geen sprake, verzekert hij. “We werken optimaal samen en delen veel van onze kennis en kunde met elkaar.”

Het is een concept dat werkt en dat resulteert in goede verkopen. “De omzet van onze Expert Dealers steeg het afgelopen jaar met maar liefst 33 procent”, legt Van der Sanden uit, terwijl hij op zijn computerscherm wijst. “Kijk, hier. De Expert Dealers presteren veruit het beste van al onze partners.” Profel werkt namelijk ook nog samen met onder meer niet-Expert Dealers, die het afgelopen jaar 6 procent in omzet zijn geplust. “Het hebben van een showroom, één van de vereisten van het zijn van een Expert Dealer, heeft grote meerwaarde. Klanten willen de kozijnen toch graag zien en aanraken. Bovendien is ons product niet online te bestellen, alleen in de winkel kunnen ze het zien”, vertelt Van der Sanden. Nabbe beaamt die woorden. “De klant komt hier de showroom binnenvallen en kan in alle rust de verschillende deuren en kozijnen bekijken. Zijn ze echt geïnteresseerd, dan maken we een afspraak. Dan zitten we gerust twee uur en bespreken we alle mogelijkheden.” 

Huiskamer

De showroom is ingericht als een warme huiskamer, met een koffiecorner en hier en daar foto’s van lokale kenmerken. “Heel sfeervol”, stelt Nabbe vast. “Dat vinden klanten prettig, ze voelen geen druk.” Zelf heeft Nabbe die druk ooit wel gevoeld, bij de start van zijn bedrijf. “Door omstandigheden heb ik een moeilijke tijd gekend, dat was best stressvol. Maar Profel bleef altijd achter mij staan. Familiair, ze kijken altijd naar een oplossing.”

Profel is opgericht in 1948 en is een Belgisch familiebedrijf. Jaarlijks produceert Profel zo’n 180.000 ramen en deuren voor zo’n 30.000 huizen. In 1985 is Profel naar Nederland gekomen. “Het Expert Dealer-netwerk hebben we in 2015 opgestart, inmiddels hebben we veertien locaties. Maar dat aantal willen we graag snel uitbreiden, we hebben best nog wat witte vlekken”, vertelt Van der Sanden. In Noord-Holland (Bussum, Heerhugowaard en Enkhuizen), maar ook net boven Den Bosch, regio Dordrecht, Roermond, de Veluwe en op de bovenste Zeeuwse eilanden ziet hij mogelijkheden. “Er is zeker nog ruimte voor vijftien nieuwe dealers”, zegt Van der Sanden.  

Forse investeringen

Die groei wordt ingegeven door de forse investeringen van Profel in marketing. Zo is de specialist in deuren en kozijnen recent veelvuldig te horen geweest op de radio met korte spotjes. “Onze marketing gebeurt landelijk, maar ook lokaal. Dealers zelf moeten actief zijn en de naam Profel communiceren samen met hun eigen lokale bedrijfsnaam, bijvoorbeeld bij de lokale voetbalclub. Zo bewerken wij samen de markt van twee kanten, dat slaat heel goed aan”, aldus Van der Sanden. De dealers betalen een maandelijkse marketingfee. “Een schijntje”, lacht Nabbe. “Zeker als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Het resulteert namelijk in veel nieuwe aanloop naar mijn showroom.” Het is deels de reden dat Nabbe inmiddels een derde vestiging heeft geopend, in Boxmeer. “Mijn eerste zaak startte ik in 2010 in Uden, daarna is in 2015 Vught geopend en in 2017 Boxmeer.

In Uden gebeurt alles, de facturatie, personeelszaken en de monteurs zijn daar gehuisvest. In totaal heb ik zo’n twaalf medewerkers.” Zelf verdeelt Nabbe zijn tijd tussen de vestigingen in Uden en Boxmeer. “Dat is soms best lastig, we doen 350 projecten op jaarbasis. Dat is veel, ik pendel dan ook op en neer tussen de vestigingen en projecten. Maar de ondersteuning vanuit Profel is optimaal met onder meer landelijke marketing, leadgeneratie, het opstellen van offertes, de ondersteuning van het Service Center en het Profel Training Center die mij en mijn team opleidingen biedt op technisch, organisatorisch en commercieel gebied.” De opdrachtgever van Nabbe is vooral de particulier, 85 procent. “Het andere deel komt binnen via aannemers, die met mij samenwerken. We zijn namelijk totaalleverancier. Kunststof, hout, aluminium: het maakt ons niet uit. Een bestelbon, één factuur, één adres. Gemak dient de mens.”