Franchise in Zwolle
Franchise+ gaat op pad in een stad en laat franchisenemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun stad. Door verschillende ondernemers uit verschillende branches naar hun visie te vragen ontstaat een momentopname van zaken doen in een specifieke stad. Deze keer komt de eer toe aan het sfeervolle Zwolle.
Zwolle staat tweede op de ranglijst van steden met het beste ondernemersklimaat. Dit blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken dat in 2007 werd uitgevoerd. Een mooi resultaat maar profiteren ook de franchisenemers in Zwolle daarvan mee? “Jazeker”, vindt Martin Knol, wethouder Economische Zaken in Zwolle. “We hebben bijvoorbeeld een hele goede vastgoedmarkt. Er is voldoende ruimte voor nieuwe projecten, er is vrijwel geen leegstand en er wordt veel geïnvesteerd, ook in de binnenstad. Daarnaast kent Zwolle een goede arbeidsmarkt. De stad heeft veel kwalitatief goed onderwijs. Hierdoor kunnen ondernemers goede medewerkers aantrekken. Bovendien hebben we een bedrijvenloket waar ondernemers ook terecht kunnen voor arbeidskrachten. Wij zorgen dan in samenwerking met het CWI en het UWV voor passend aanbod.”
Reclamebeleid
Ondanks het behaalde resultaat zit Zwolle zeker niet stil. “Er zijn altijd zaken die verbeterd kunnen worden”, vindt de wethouder. “Zo zijn we in samenwerking met de rijksoverheid bezig met de vereenvoudiging van de procedures, bijvoorbeeld rondom bestemmingsplannen en vergunningen. Dat moet sneller en eenvoudiger kunnen.” Eén van de procedures waar sommige franchisenemers zich aan ergeren, is dat een kleurenarchitect bepaalt of een gevel een bepaalde kleur mag krijgen. Knol heeft daar voor een deel wel begrip voor. “Op het gebied van gevelreclame zijn we streng. We hebben een historische binnenstad en daar past een ingetogen reclamebeleid bij. Maar ik vind dat er soms te veel gezeur ontstaat over kleuren. We zijn daarom in overleg met de welstandscommissie om te kijken hoe we daar heldere afspraken over kunnen maken, zodat ondernemers beter weten waar ze aan toe zijn.” Ook geeft Knol aan dat er veel werkzaamheden plaatsvinden om de binnenstad te verbeteren. Dit geeft soms wat overlast. Toch kan de wethouder niet beloven dat dat beter wordt. “Zwolle is een levende stad en die is natuurlijk nooit klaar.”
Zwervers
Veel winkeliers klagen over de beperkte parkeermogelijkheden van Zwolle. Knol begrijpt waar die kritiek vandaan komt. “Mensen zijn gewend om in de binnenstad te parkeren”, vertelt hij. “Maar sinds een aantal jaren hebben we het beleid om het aantal geparkeerde auto’s in de binnenstad terug te dringen. Daarvoor in de plaats bouwen we parkeeraccommodatie net buiten de stadsgracht. Daar moeten mensen nog aan wennen. Uiteindelijk levert het ons wel een mooiere binnenstad op.” Ook de klachten die ondernemers hebben over het aantal zwervers in de stad, kan Knol plaatsen. “Wij vinden dat we als stad ook goed voor de dak- en thuislozen moeten zorgen. Zij hoeven in Zwolle dus niet op straat te slapen, we stoppen ze niet weg in buitenwijken en ze krijgen in de opvang de mogelijkheid om zich goed te verzorgen. Dat heeft voor een deel een aanzuigende werking, maar wij vinden dat dat bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hoort.”
Bescheiden
Knol vindt dat Zwolle bovenal een stad is waar gewoon erg veel te doen is. “Zwollenaren zijn van nature wat bescheiden”, vindt hij. “Maar als ik zie dat we gekozen zijn tot hoofdstad van de smaak, dat ‘wie is de mol junior’ juist in Zwolle is opgenomen, dat heel ‘het Gooi’ naar Zwolle kwam voor de tentoonstelling over Jeroen Krabbé en dat iedereen Jonnie en Thérèse de Boer kent, dan denk ik dat we heel veel hebben om trots op te zijn. Onze bescheidenheid is lang niet altijd meer terecht.
“Het culinair bewustzijn in Zwolle is hoog”
“Wij hebben echt een regiofunctie. Mensen komen van heinde en verre naar onze winkel”, vertelt Koos Monsterman, mede-eigenaar van de Natuurwinkel. Zijn winkel is gevestigd net buiten de gracht. “Deze locatie is perfect. In de binnenstad kunnen mensen hun auto moeilijk kwijt en daarom zet iedereen hem op het parkeerterrein voor onze deur neer. Deze straat is bovendien de drukste fietsstraat van Nederland.” Zwolle kent natuurlijk ook zijn negatieve kanten, zoals zwervers en junkies. Toch heeft Monsterman daar nauwelijks last van. “Er zit hier een coffeeshop in de straat maar de omgeving rondom de shop is altijd goed verzorgd en ik heb nooit last van de bezoekers. Ik denk dat zwervers mijn winkel overslaan omdat ik geen goedkoop bier verkoop. Alles bij elkaar vind ik Zwolle een erg leuke stad. Zwolle heeft een saai imago en het is moeilijk om daar vanaf te komen. Maar als mensen Zwolle eenmaal ontdekken dan merken ze dat het een bruisende stad is met veel festiviteiten, concerten, straattheater, noem het maar op. En het culinair bewustzijn in Zwolle is hoog. Wat dat betreft heeft toprestaurant ‘De Librije’ Zwolle echt op de kaart gezet. Dat Zwolle uitgeroepen is tot hoofdstad van de smaak is voor mijn winkel alleen maar goed.”
“De binnenstad wordt steeds aantrekkelijker”
“Ik vind Zwolle een zeer gezonde, bruisende stad die zich steeds beter op de kaart weet te zetten”, vertelt Jan van den Poll, makelaar van RE/MAX. “Ik ben zelf jarenlang actief geweest in de lokale politiek, dus ik weet als geen ander hoe behoudend de stad vroeger was. Niets mocht en elke nieuwe ontwikkeling werd met argusogen bekeken. Dat is nu echt veranderd. We hebben bijvoorbeeld een groot kantoor van ABN AMRO gekregen dat qua architectuur echt opvalt. IKEA vestigt zich in Zwolle. Bovendien is Zwolle een snelgroeiende stad. In 1995 telde de stad nog 100.000 inwoners. Nu zitten we al op 115.000. Ook de binnenstad wordt steeds aantrekkelijker. Er is bijna geen leegstand, er komen steeds meer terrassen bij, er zijn minder auto’s toegestaan en het wonen in de binnenstad wordt gestimuleerd. Alleen het parkeren in Zwolle, dat blijft een probleem. Er komen wel veel parkeerdekken bij maar het aantal parkeerplaatsen houdt het tempo waarmee de stad groeit niet bij. Daarnaast vind ik het jammer dat Zwolle zo veel zwervers heeft. Ik ben vaak alleen op kantoor en door al die zwervers kan ik niet eens even naar boven lopen. Ik heb het namelijk wel eens meegemaakt dat iemand zich achter het gordijn had verstopt. Hij had mijn mobiele telefoon al in zijn hand. Sinds die tijd heb ik een verklikker op de deur zitten. Natuurlijk is de overlast in Zwolle nog lang niet zo erg als in grote steden als Utrecht en Amsterdam, maar het is wel vervelend als zoiets je overkomt. Ik vind Zwolle vooral een stad met allure. Dit voorjaar presenteerde het Museum de Fundatie bijvoorbeeld een tentoonstelling over Jeroen Krabbé. Dat trok zo’n 80.000 bezoekers. Zwolle is een culturele stad met veel muziekfestivals, zoals het Bevrijdingsfestival. Het imago van Zwolle zou beter kunnen, maar de stad groeit in positieve zin. Het is mooi om in Zwolle gevestigd te zijn.”
“De koopkracht is hier hoog”
“Mijn winkel is nog maar een week open, dus ik kan nog niet zo veel vertellen over mijn ervaringen met Zwolle”, vertelt Tuan Vo van The Company. “Maar ik heb voor Zwolle gekozen omdat de koopkracht hier hoog is. De economische groei is boven gemiddeld. Bovendien heeft Zwolle veel te bieden, qua uitgaan, opleidingen en evenementen. Ik heb voor de Diessenstraat gekozen omdat hier veel historische panden staan die goed in tact zijn gebleven. Dat geeft een bijzondere sfeer. Bovendien wordt dit deel van de straat opgeknapt. Echte tegenvallers heb ik nog niet gehad. Ik heb weinig last van de zwervers. Ik kom uit Lelystad en daar zie je veel meer onverzorgde mensen op straat hangen dan hier. Ook de inrichting van het pand ging voorspoedig. We hebben overleg gehad met de gemeente over de uitstraling van de pui. Zij vonden dat de reclame iets kleiner moest. Dat is wel jammer. Maar ik ben tevreden met het resultaat.”
“De gezelligheid van een dorp, het formaat van een stad”
“Ikzelf kom uit Harderwijk en ik heb voor Zwolle gekozen omdat het een grote regionale functie heeft”, zegt Edy Bouhof van Noodle & Go. “Als wij vroeger gingen winkelen dan gingen we altijd naar Amersfoort of naar Zwolle. Het is bovendien een leuke stad vanwege de authentieke, historische straatjes. Het heeft de gezelligheid van een dorp en het formaat van een stad. Van de criminaliteit heb ik niet zo veel last. Een keer heb ik een gewapende overval gehad, maar dat was echt een uitzondering. Ik hoor niet wekelijks verhalen van ondernemers die overvallen zijn en mensen voelen zich - ook ’s avonds laat - veilig in de stad. De bereikbaarheid van Zwolle is goed. Alleen is het wel jammer dat ze nu met te veel bouwprojecten tegelijk bezig zijn. Daardoor ligt de hele stad open. Er zijn altijd voldoende parkeerplaatsen maar die zijn wel allemaal buiten de stad en ze zijn altijd betaald. Bovendien vind ik dat Zwolle een leuke stad is om in te wonen. Er is veel te doen. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel profijt van de evenementen die in de Broerenkerk georganiseerd worden. Die trekken enorm veel bezoekers die allemaal door deze straat komen. Ik zit gewoon in een heel leuk straatje: precies in de doorloop tussen de grote winkelstraat en de grote ketens zoals C&A en V&D. Dat geeft erg veel traffic. Hier zitten bovendien nog veel kleine winkeltjes. Daar past mijn zaak perfect tussen.”
“Zelfs voor een gestolen euro kan ik de politie bellen”
“Zwolle is een erg levendige stad waar veel georganiseerd wordt”, vindt Mikel Maats van Jamin. “Zwolle heeft bovendien veel aandacht voor de criminaliteit. We hebben foto’s gekregen van veelplegers. Dat werkt goed. Nu we hen herkennen, kunnen we hen beter in de gaten houden. Ik vind het bovendien goed dat de politie snel ter plaatse is bij diefstal. Soms wordt er bij mij maar voor een euro gestolen. Toch bel ik dan altijd de politie en die pakt dat goed op. De daders komen dan bijvoorbeeld bij bureau Halt terecht en ze moeten mij een excuusbrief schrijven. Het grote aantal zwervers in de stad vind ik wel bezwaarlijk. Bepaalde mensen schreeuwen hard of zijn opdringerig en dat geeft een onplezierig winkelgevoel. Ik vind de bereikbaarheid van de stad goed. Er zijn nog voldoende parkeerplaatsen. Zwolle richt zich bovendien op de bereikbaarheid per fiets. Het is toch wel bijzonder dat zelfs de bewaakte fietsenstalling hier gratis is. Qua promotie van het winkelgebied denk ik dat er nog wel iets meer mag gebeuren om de binnenstad sfeer te geven. Vorig jaar kregen we centrale feestverlichting waardoor de stad in de wintermaanden eenduidig en sfeervol verlicht is. Dat is een goede eerste stap. Maar ik denk dat er veel meer kan gebeuren zoals thematische koopavonden of paashazen in de stad rond Pasen. Bovendien vind ik dat er soms iets meer aandacht gegeven mag worden aan de zijstraatjes. Grote activiteiten zijn altijd gericht op de grote pleinen. De kleine zijstraatjes worden vaak vergeten.”
“De stad is dynamischer geworden”
“Ik ben nu achttien jaar in Zwolle gevestigd en ik heb de gemeente uit zien groeien tot een echte stad”, vertelt Els Wildeboer van Jambelle. “De stad is dynamischer geworden. De opvallende architectuur van het ABN AMRO-kantoor is daar een goed voorbeeld van. Toch is ook het historische karakter binnen de stadsgrachten goed behouden gebleven. Wat ik bijvoorbeeld erg mooi vind, is het parkje dat bij restaurant ‘De Librije’ is aangelegd. Zoiets geeft de binnenstad karakter. De groei van de stad heeft ook gezorgd voor de groei van de criminaliteit, agressiviteit en laksheid. Op dat gebied vind ik dat de politie een beetje achter de feiten aanloopt. We hebben pas sinds kort de foto’s van veelplegers gekregen. In gemeentes zoals Kampen en Deventer zijn ze al veel langer met dit soort projecten bezig. Ook vind ik dat er meer politie mag komen op straat, vooral ’s avonds. Daarnaast mag er meer gebeuren om het imago van Zwolle te verbeteren. Zwolle is schoon, groen en het is een goede winkelstad. Dat mag best wel iets meer gepromoot worden.”
“Ik mis de snuisterijwinkeltjes”
“
Feiten en cijfers over Zwolle
Het historische centrum van Zwolle is het winkelhart van de wijde regio. Naast de musea, horeca en historische bezienswaardigheden is het gevarieerde winkelbestand de grote trekker van het centrum. Hier zijn - naast de bekende filiaalbedrijven, warenhuizen en exclusieve modezaken - een groot aantal unieke winkels te vinden met een eigen assortiment in bijvoorbeeld mode, accessoires, wooncadeaus en design.
De Zwolse binnenstad scoort hoog op het gebied van aantrekkingskracht en kwaliteit van horeca. In de landelijke horecakwaliteitsindex staat Zwolle zelfs op de tweede plaats, na Maastricht en zelfs nog vóór Amsterdam. Dat valt op te maken uit de Binnenstadsmonitor.
Ondanks het goed functioneren vloeit er koopkracht af naar andere steden, omdat het onderscheidend vermogen te beperkt is. Daarom wil de gemeente het winkelgebied robuuster en aantrekkelijker maken. Het winkelgebied wordt nu te veel gedomineerd door één winkelstraat. Meer dan nu moet het centrum de bezoeker verleiden tot dwaaltochtjes in (achteraf)straten en stegen rondom het stadshart en de Diezerstraat.
Het aantal vierkante meters winkelruimte wordt daarom uitgebreid. Dit betekent meer winkelruimte op de zuidkop van de Melkmarkt, rond Achter de Broeren, het Gasthuisplein, de Nieuwe Markt en de Luttekestraat. De binnenstad wordt autoluw gemaakt ondermeer door het optimaal benutten van bestaande accommodaties, zoals Diezerpoortgarage, Van Royensingel en Turfmarkt. Ook worden accommodaties uitgebreid en op termijn bijgebouwd.
In de gemeente Zwolle zijn in totaal 803 winkels aanwezig met een totaal voor het winkelpubliek toegankelijk verkoopvloeroppervlak van
Zwolle heeft circa 114.000 inwoners. Het percentage huishoudens met kinderen ligt met 33.4% lager dan het landelijke gemiddelde (35%). Het percentage huishoudens zonder kinderen ligt met 29,5% op hetzelfde niveau als landelijk gemiddeld (29%).