EmbroidMe nu echt van start in Nederland

Het was een beetje een valse start, de lancering van franchisevestigingen van het Amerikaanse EmbroidMe, specialist in borduren en bedrukken. Maar sinds de United Franchise Group zich over de expansie in Nederland heeft ontfermd, gloort er weer een mooie toekomst. Franchisegever Ria Coolen en franchisenemer Johan van Dijken over de doorstart.

Sinds oktober 2008 behartigt Ria Coolen van de United Franchise Group de belangen van EmbroidMe in Nederland. Daarmee heeft zij een franchisegever afgelost die zacht gezegd de zaak niet helemaal op rolletjes had. “We geven nu actieve ondersteuning en hebben de website op orde”, licht zij toe. “Ook is er maandelijks een digitale nieuwsbrief.”
De tot nu toe enige vestiging in Nederland van EmbroidMe in Groningen bestond in mei een jaar. “Ook dat hebben we feestelijk gevierd.” Het geeft aan dat er een frisse wind waait door de Nederlandse tak van het bedrijf. Verder uitbreiden is nu het devies. “We willen absoluut nieuwe franchisenemers werven, maar beseffen dat de algemene economische situatie niet zo behulpzaam is.”

Toch denkt zij dat deze periode ook specifieke kansen geeft. “Juist in deze tijd is het zaak te werken aan naamsbekendheid. Om te laten weten dat je er nog bent in deze economisch ingewikkelde tijden is het promoten van naam en identiteit heel belangrijk. En dat doet EmbroidMe.” Ook past de formule volgens haar in ‘de enorme beeldcultuur’ die er tegenwoordig heerst. ‘”Via bij hun zelf passende producten van ons, zoals kleding en tassen, kunnen bedrijven iets uitstralen en opvallen. Daarom zoeken we ook steeds naar nieuwe leveranciers om het assortiment uit te breiden en te vernieuwen.”

Bliksembezoekjes 

Johan van Dijken en zijn vriendin Liesbeth Smith hadden altijd al de droom om voor henzelf te beginnen. Na vijfentwintig jaar dienstverband bij dezelfde werkgever kwam het er ook van. Tijdens een lange zoektocht stuitten ze op ‘een borduurwinkel die ook een productiebedrijf bleek te zijn’ en waar plaats was voor beiden. Na een nadere kennismaking met EmbroidMe op een franchisebeurs in Zwolle, kwam er vaart in de plannen. Een paar weken intensieve opleiding in Florida volgde op een gezamenlijk geschreven businessplan. Op de EmbroidMe University leerde Van Dijken de borduurapparaten te bedienen, maar deed ook kennis op het gebied van ontwerpen, marketing en bedrijfsvoering op. “De opleiding geeft een gedegen voorbereiding om servicegericht alle mogelijke soorten klanten te kunnen bedienen.”

Begin 2008 was hij ‘een beetje operationeel’. Maar het liep niet naar wens in zijn vestiging in Groningen. “Er was geen naamsbekendheid en de buitendienstmedewerkers bleken niet de juiste personen.” Ook op de toenmalige franchisegever in Nederland hoefde hij niet te rekenen. “Wij kregen maar mondjesmaat spullen geleverd. Het zat niet goed.”
De ommekeer vond een jaar geleden plaats, met het aantrekken van een nieuwe verkoopster. Zij was wel voor het werk geknipt. “’s Ochtends komen we bij elkaar en bepalen dan de route voor wel dertig bliksembezoekjes aan potentiële zakelijke klanten per dag. Dat gaat goed.”
Tegelijkertijd kon hij ineens wel aankloppen bij de nieuwe franchisegever in Nederland, Ria Coolen. “We krijgen nu een goede ondersteuning en kunnen altijd bij haar terecht.”
Het gunstige effect van mond-tot-mondreclame, zowel bij zijn zakelijke klanten als de particulier, completeert de drietrapsraket naar het huidige succes.