Diverse opleidingen
Opleidingen in franchiseland Succesvolle franchisegevers hebben een aantal zaken gemeen en een consistent formulebeleid is er daar ??n van. Belangrijk onderdeel hiervan zijn de opleidingen. Franchise+ nam een kijkje in de keuken bij een aantal opleidingen die er zijn binnen de franchisewereld. Het verslag hiervan publiceert Franchise+ in een aantal afleveringen. In deze uitgave aandacht voor de opleidingen van Euretco en de Stichting Profood. Young Ones ProRetail Initiatiefnemer/organisatieEuretco NV. Naam van de opleiding(en)Euretco's Young Ones. DoelgroepZonen en dochters van bij Euretco aangesloten ondernemers die voornemens zijn om de zaak van de ouders te gaan overnemen. InhoudOnder leiding van deskundigen in workshops aansnijden van thema's uit de zelfstandige detailhandel. De drie pijlers van detailhandel Verkoop, Inkoop, Management, vormen daarbij het uitgangspunt. Ook problematieke die specifiek zijn voor bedrijfsovername binnen de familie, komen aan de orde.Uniek aan de workshops is het brancheoverschrijdende karakter. DuurDe bijeenkomsten worden driemaal per jaar georganiseerd. Behalve het educatieve element is het netwerken een belangrijke bestaansgrond van de club. Er is derhalve geen einde aan deelname. De invulling van de thema's wordt altijd aangepast aan de meest actuele ontwikkelingen waarbij het niveau met de ondernemers meegroeit. KostenDeelname kost EUR 300,- per jaar (inclusief deelname aan drie bijeenkomsten). En daarnaDe jonge generatie ondernemers die lid zijn van de Young Ones zijn nooit uitgeleerd. Ontwikkelingen in de detailhandel volgen elkaar in snel tempo op en vragen om een continu adaptief vermogen van een zelfstandig ondernemer.Aantal deelnemersEr zijn zo'n vijfenzestig ondernemers aangesloten en er is een variabel aantal losse aanmeldingen per sessie. Effectief nemen tussen de veertig en de tachtig ondernemers deel aan de workshops, afkomstig uit de branches wonen, fashion, sport, tweewielers en automaterialen. Sinds wanneerEuretco's Young Ones bestaat ruim tien jaar. Het grootste deel van de ondernemers van het eerste uur is nog steeds aangesloten. Met name voor deze eerste lichting is het onderhouden van het netwerk een belangrijke reden voor deelname. Hoeveel deelnemers hebben de opleiding afgerond?In totaal hebben zo'n 250 ondernemers op de een of andere manier deelgenomen aan de Young Ones. Exacte aantallen ontbreken. Zijn er al ondernemers gestart naar aanleiding van de opleiding?De snelheid waarmee het proces van bedrijfsoverdracht plaatsvindt, varieert per ondernemer. Alle stadia daarin -van student tot DGA- zijn in de Young Ones vertegenwoordigd.OpmerkingenDoordat de originele doelgroep (zonen en dochters van ondernemers) aansluiting bij de Young Ones is blijven houden, is het accent van de workshops verlegd van 'beleren' naar 'van elkaar leren'. Het brancheoverschrijdende karakter is daarbij een duidelijke eye-opener. De tijd dat zonen en dochters van ondernemers het bedrijf als vanzelfsprekend overnemen, lijkt voorgoed voorbij. Zij die besluiten het bedrijf over te nemen, doen dit na een gedegen opleiding en meestal een portie werkervaring in andere bedrijven. De leeftijd van instromende deelnemers aan de Young Ones is daarmee van achttien tot vijfentwintig naar vijfentwintig tot dertig jaar opgeschoven. Euretco bezint zich om met de Young Ones een brug te slaan tussen de nog studerende 'potentials' en de deelnemende Young Ones-ondernemers. Met name