Corné Marinussen bedient 75 klanten per uur

Ook zonder gezichtsvermogen kun je succesvol franchisenemer zijn. Maar je moet wel aan willen pakken en beschikken over een meer dan gemiddelde dosis wilskracht. Corné Marinussen smeert alle broodjes in zijn Subway-restaurant in Rotterdam. En hij heeft ook nog tijd voor een praatje. “Als ik ergens aan begin, ga ik door.”
 

Corné Marinussen bedient de klant van begin tot eind, van het bestellen van het broodje tot en met het afrekenen aan de kassa van zijn vestiging van Subway bij Rotterdam CS. “Dan ga ik ook direct een gesprek aan met de klanten en onthoud ik wat ze tegen mij zeggen. Laatst herkende ik iemands stem en wist ik dat hij een tomaatje op zijn brood wilde. Dat waarderen mensen.”

De gezichten van zijn klanten kan Corné Marinussen niet opslaan, hij is blind. Die beperking weerhield hem niet om in 2004 een Subway-restaurant in Dordrecht te beginnen. “Ik wilde al langer voor mijzelf beginnen en vond het heel belangrijk dat het iets gezonds zou zijn. Ik ben zelf diëtist.”

Hij maakte op een horecabeurs kennis met Subway, de Amerikaanse gezonde (en grotere) tegenhanger van McDonald's. ‘Dat is het’, was zijn eerste indruk. Maar hij ging niet over één nacht ijs. “Ik heb heel veel met de franchisegever gesproken en franchisenemers bezocht om te zien hoe de formule werkte.”

De balans was positief en hij meldde zich aan. ‘Hoe denk je dat eigenlijk te gaan doen zonder gezichtsvermogen’, wilde de franchisegever nog wel weten. Marinussen overtuigde met zijn motivatie en wilskracht. “Ik ben al vanaf mijn geboorte blind en pak gewoon alles aan en heb al in de horeca gewerkt. Ik ga er met volle kracht tegenaan en ben niet bang voor tegenvallers.”
 

Nieuwe locatie

Hij zat goed in het centrum van Dordrecht maar hoorde twee jaar geleden plotseling dat de huur van zijn pand met 120 procent zou stijgen. “Dan zou er geen droog brood te verdienen zijn.” Op het Rotterdamse Weena vond hij een mooie locatie, waar hij echter aanvankelijk moest lijden onder een bouwput naast zijn zaak. “Dat heeft flink geld gekost maar als ik ergens aan begin ga ik door. Nu de verbouwing voorbij is merk ik dat direct aan de omzet. Na regen komt zonneschijn.”

Hij bedient zijn klanten meestal alleen. Alleen? “Van drukte word ik niet zenuwachtig. Als het meezit kan ik zelf in een uurtje zo’n 75 klanten helpen.” Het kost hem moeite het werk uit handen te geven. “Ik wil wel dat het goed gaat. Elke maand krijg ik controle van Subway en ik heb nog nooit een minpunt gehad. Als ik er niet ben, heb ik er nooit zo’n goed gevoel bij.”

Dat weerhoudt hem er ook van om een tweede zaak op te zetten. Hoewel hij dat in zijn hart best zou willen en het in het expansiebeleid van Subway past. De keten wil doorgroeien naar 210 restaurants in Nederland in 2010.

Hij doet er veel aan om nieuw publiek aan te boren. Met behulp van de franchisegever maar ook op eigen initiatief met een collega van een andere vestiging van Subway in Rotterdam. Zo liet hij zelf een radiospotje ontwikkelen voor de lokale radio Rijnmond. “Landelijke reclame is wel leuk, maar het past niet altijd binnen de regio. Dat kan net anders zijn.”

Zijn beperking wordt alleen zichtbaar wanneer hij met zijn stok de winkel uitloopt. “Ik vertel niet dat ik blind ben. Aan mijn ogen kun je het niet zien want ik heb een bril op en als je alles systematisch goed wegzet, hoeven de klanten niets te merken.”

 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur