The Company wil groeien

The Company is een nog vrij jonge organisatie met volop ambities in lijn met de doelgroep waarop ze zich richt: consumenten tussen de 20 en 35 jaar. “Of op mensen die zich thuisvoelen in die leeftijdscategorie”, vertelt mede-eigenaar Huub Kurvers. The Company wil, samen met dochter The Company Shoes, binnen vijf jaar Nederland 'veroveren’.

 

The Company is een fashion- en denimwinkelformule, gericht op het midden en hogere marktsegment. De doelgroep bestaat uit zowel mannen als vrouwen die midden in het leven staan. Het winkelconcept van The Company focust zich op een positieve, actieve, modische en sportieve consument met een bovenmodaal inkomen in de leeftijdscategorie van 20 tot 35 jaar. Het aanbod in de winkels van The Company bestaat uit een combinatie van sportieve en modische lijnen van modemerken, modelijnen van sportmerken, jeans en schoenen. De winkels kenmerken zich door een ruime opzet, veel aandacht voor A-merken en overzichtelijke productpresentaties. Door middel van de winkelinrichting positioneert The Company zich als een modische winkelformule met een eigentijdse benadering.

De wortels van het bedrijf reiken niet verder terug dan vijf jaar toen er nog veel meer sportgerelateerde merken in de formule zaten. Een jaar geleden veranderde de naam van The Sports Company in uitsluitend The Company. “De oorspronkelijke basis ligt bij de winkels die mijn compagnon en ik afzonderlijk hadden”, zegt Kurvers. “We waren op zoek naar expansie en besloten onze krachten te bundelen.”

 

Unieke balans

The Company stelt als enige formule op dit moment een werkelijke 50-50 verhouding tussen het aanbod in schoenen en kleding te voeren. “Daar houden we ook strikt aan vast, al zijn er per seizoen wel kleine schommelingen mogelijk. Ook bijzonder is dat we ons in gelijke mate op dames en heren richten. Onze doelgroep is de jongere, modegevoelige consument die merkartikelen wil dragen en door vakkundige medewerkers, in een aangename omgeving, geadviseerd wil worden. Bij ons vind je dus geen harde muziek in de winkels. Met merken als Diesel, Replay, Gaastra en Björn Borg positioneert The Company zich midden/hoog in de markt.” Concurrentie komt met name uit de hoek van jeanswinkels enerzijds en de modische schoenenwinkels anderzijds, die bijvoorbeeld meer op sneakers georiënteerd zijn. “Onze kracht is juist dat we deze twee productgroepen in één concept combineren.”

 

Vier jaar geleden viel het besluit om honderd procent voor franchising te kiezen. “Je kunt eigen winkels openen met bedrijfsleiders, maar wij zijn overtuigd van de kracht van het zelfstandig ondernemerschap. Franchisenemers zijn gedreven ondernemers die zich met hart en ziel inzetten voor hun eigen winkels. Zij lopen altijd een stukje harder, zijn absoluut gemotiveerder en prestatiegerichter. De winkel in Tilburg is destijds als pilot gebruikt. Daar hebben we de formule gefinetuned, onder andere door de verhouding tussen schoenen en kleding naar 50-50 te brengen. Veel hangt daarbij af van de presentatie in de winkel want als je vijftig procent schoenen wilt verkopen, moet je daar ook voldoende ruimte voor vrijmaken. Dat levert een bijzonder beeld op als je de twee artikelgroepen in presentatie even belangrijk maakt. We hebben voor een meer modische presentatie van de schoenen gekozen in plaats van de vlakke wand die je meestal ziet. Zo hebben we een betere aansluiting bij de kledingpresentatie weten te bereiken. Bovendien onderstreep je het modische karakter van schoenen en ligt het accent niet uitsluitend op sport. Het is een van de vele voorbeelden van hoe intensief we met de winkels zijn beziggeweest”, aldus Huub Kurvers.

 

Full franchise

The Company (circa 200 m2) - en ook The Company Shoes (circa 100 m2) - zijn opgezet als full franchiseformules. Voor de eerste is een totale investering van 250.000 euro nodig, met een eigen startkapitaal van 40.000 euro. Dit bedrag is voor de winkel inclusief voorraden.

“Wij zijn als franchisegever verantwoordelijk voor het merkenpakket en voor de collectionering binnen de merken. De collectie wordt daarmee centraal samengesteld en vervolgens maken de franchisenemers hieruit hun keuze. Het kan best zijn dat iemand andere accenten wil in zijn winkel, bijvoorbeeld omdat bepaalde producten juist op die locatie veel harder gaan dan andere items. Binnen de collectie is er dus zeker individuele keuzevrijheid mogelijk. Elke winkel moet op de consumenten die er komen, toegesneden zijn. In presentatie willen we overal hetzelfde beeld neerzetten, ook weer rekening houdend met de indeling van de winkelruimte. The Company wordt gebracht als een merk en dat moet je daarom ook uitstralen.”

 

Naast de centrale inkoop is er goede financiële en administratieve ondersteuning aan franchisenemers. “Wij zetten in op zeer intensieve een-op-een begeleiding voor en tijdens de startfase van een winkel. Nieuwe franchisenemers worden opgeleid en getraind in onze eigen winkels en vervolgens lopen ze mee bij verschillende bestaande franchisenemers. Na twee jaar wordt de intensiteit in begeleiding steeds wat minder, met als uiteindelijk doel: iemand zelfstandig laten functioneren binnen het kader van The Company. Dan worden we van mentor meer klankbord: zijn er vragen, dan staan we klaar voor onze franchisenemers. Met de groepsaccountant worden alle cijfers van de winkels periodiek geanalyseerd zodat we, als het nodig is, op tijd kunnen bijsturen.”

De communicatie met franchisenemers gebeurt voornamelijk via de e-mailnieuwsbrief, die wekelijks - soms wel vaker - wordt verstuurd. Daarin staat al het nieuws met betrekking tot The Company, niet alleen op het gebied van nieuwe producten maar bijvoorbeeld ook als er met leveranciers gesproken is. “Wij willen open en helder met onze franchisenemers communiceren, want dat is in ieders belang”, stelt Kurvers. “We hebben dit traject onlangs geëvalueerd en het bleek dat franchisenemers dit zeer op prijs stelden. Het vergroot de betrokkenheid bij de organisatie en vice versa natuurlijk.”

 

Geleidelijke groei

“In principe richten we ons de komende jaren op Nederland waar nog meer dan genoeg groeimogelijkheden liggen. De concentratie ligt bij vestiging op A2-/B1-locaties, althans in de grote steden. In een kleinere stad is een A1-locatie nog wel rendabel te exploiteren, in grotere steden is het huurprijsniveau daarvoor inmiddels te hoog. We krijgen nu overigens zelfs al aanvragen uit België en hoe verleidelijk het ook is om daarop in te gaan, we kiezen voor geleidelijke groei. Een goede begeleiding is noodzakelijk, kwaliteit staat centraal. Je moét kritisch blijven, of het nu gaat om locaties of ondernemers met wie je in zee wilt gaan. De kwaliteit van een ondernemer is cruciaal voor het slagen van de formule. We willen dus zeker niet ten koste van alles groeien.

Momenteel zijn we vooral in het zuiden actief: Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. En er is een winkel in Amersfoort, dus de kans is groot dat we dit jaar ook in Arnhem en Nijmegen onze deuren openen. Vervolgens breiden we uit richting oosten en noorden en in het kielzog hiervan naar de Randstad. Dat is een voornemen, want mocht er elders een goede locatie vrijkomen met een goede franchisenemer, dan gaan we dat vanzelfsprekend heel serieus bekijken. Dan praat je over een periode van een jaar of vijf waarin we uiteindelijk op een dertigtal winkels uitkomen. In grote steden willen we The Company Shoes eraan koppelen want er is ruimte voor onze beide formules. Daar worden uitsluitend schoenen verkocht en er is een flinke overlap met de schoenencollectie bij The Company, aangevuld met modische schoenen. De formules bijten elkaar echter niet, want er is voldoende marktpotentie aanwezig. Franchisenemers hebben daarmee de mogelijkheid om in beide formules in te stappen”, besluit Huub Kurvers.

Lees meer over:
Reinold Vugs Reinold Vugs
Redacteur