Colours and Beauty

Het vinden van de juiste locaties is even moeilijk maar voor de rest verloopt de introductie van de nieuwe formule Colours & Beauty van een leien dakje. Zowel franchisenemers als consumenten zijn enthousiast over het vernieuwende totaalconcept waarin op elkaar afgestemde modeaccessoires, sieraden en make-up, alles van eigen label, het kleurrijke assortiment vormen. “De Nederlandse vrouw wordt steeds modebewuster”, aldus franchisegevers Nicole van Rooij en Julio Redondo. Nu zijn er nog acht vestigingen maar binnen vijf jaar willen ze toe naar veertig zaken in de Benelux.

“Wij hebben allebei een ondernemerskarakter”, zegt Julio, “en we wilden heel graag een eigen zaak beginnen.” Ze bezochten verschillende beurzen in binnen- en buitenland en vonden twee jaar geleden, op de franchisebeurs in Milaan, uiteindelijk precies wat ze zochten: een aansprekende formule in een groeiende markt en in een niet al te gecompliceerde branche. Ze besloten beiden een goede baan op te zeggen om aan het grote franchiseavontuur te beginnen.

Trends

De formule Colours & Beauty, opgericht door een aantal internationale partners, bestaat al sinds 1997. Toen werden in Italië de eerste drie winkels geopend. In september 2004 openden Julio Redondo en Nicole van Rooij de eerste twee zaken in Nederland. Het idee achter de formule is dat mode en beauty op elkaar zijn afgestemd en dat een total beauty concept, met modeaccessoires, sieraden en make-up, het gemak van de klant dient. Qua prijsstelling zit de formule in het brede middensegment.

De twee directieleden: “De klant hoeft niet meer naar verschillende winkels om oorbellen, een tas, een riem of een lipstick uit te zoeken. Ze koopt een jurk in een kledingzaak en bij ons kan ze alle bijpassende kleuren en accessoires kopen voor een total look.” De collecties worden op kleur gepresenteerd dus je ziet in één oogopslag wat allemaal bij elkaar past. Daarbij houdt het eigen ontwerpteam van Colours & Beauty de trends nauwlettend in de gaten. Nicole: “Wij hadden als eerste accessoires met pailletjes in de collectie, die waren nog in geen enkele Nederlandse winkel te zien. Weken later kwamen de pailletjes ook bij anderen in het assortiment.”

Kleurrijk

Trendy, fris en vernieuwend, dat moet de uitstraling zijn van Colours & Beauty. Elke week komen er dan ook nieuwe kleuren en producten in het assortiment zodat de klant altijd wordt verrast. Wie de winkel aan de Leidse Haarlemmerstraat betreedt, valt onmiddellijk de kleurrijke en overzichtelijke uitstraling op. Het design lijkt ontworpen voor een jonge doelgroep, maar volgens Julio Redondo en Nicole van Rooij trekken de winkels toch een heel breed publiek. “Er komen hier ook dertigers en veertigers”, zegt Nicole. “Dat komt omdat onze collectie heel breed is, qua prijs en qua product. Laatst kwam hier een vrouw van een jaar of vijftig binnen met een volledig opgebruikte lipstick van ons. Ze kwam terug voor de kleur.”

Alle producten worden onder eigen label op de markt gebracht en de make-up wordt in eigen beheer ontworpen en geproduceerd.

Bang voor de recessie is Colours & Beauty niet: “Mensen blijven altijd geld uitgeven aan make-up en accessoires voor een goede prijs”, aldus de franchisegevers. Dat voor dit jaar alle targets - gemiddelde omzet per winkel ongeveer 250.000 euro - worden gehaald, spreekt voor zich.

Wachtruimte

Inmiddels zijn er 160 winkels in zes verschillende landen, waarvan 105 in Italië, 21 in Spanje, 18 in Rusland, 5 in Zwitserland, 5 in Nederland en 4 in Oostenrijk. De bedoeling is dat er in de komende jaren zo’n tweehonderd winkels geopend worden, waarvan Julio Redondo en Nicole van Rooij er in hun enthousiaste ambitie samen met de franchisenemers veertig voor hun rekening willen nemen, verspreid in de Benelux. In Den Haag, Leiden, Eindhoven en Weert staan nu eigen vestigingen en in oktober komt daar nog een eigen filiaal in Amsterdam bij. De vestigingen in Helmond, Veenendaal en Alkmaar zijn de eerste franchisevestigingen. In de wachtruimte staan nog kandidaat-franchisenemers voor Breda, Hoofddorp, Den Bosch en Utrecht. Daar blijkt het namelijk erg lastig om goede locaties te vinden. “Dat is echt het langste traject in de opstart”, vertelt Julio. “Je moet een heel netwerk opbouwen van makelaars, anders kom je er niet tussen.” De twee directeuren zoeken voor de Colours & Beauty-winkels A1-locaties in een winkelstraat met een verzorgingsgebied vanaf 40.000 inwoners.

Ondersteuning

Julio Redondo en Nicole van Rooij vinden het belangrijk om hun franchisenemers te ondersteunen bij het zoeken naar een goede locatie. Ook een compleet plan voor de winkelinrichting hoort bij die service. “Onze Italiaanse architect maakt een designvoorstel helemaal op maat”, aldus Julio. Verder maakt Colours & Beauty gebruik van New Way, het computersysteem dat dagelijks de verkopen doorstuurt naar het hoofdkantoor in Italië, waardoor de inkoop volledig geautomatiseerd is en elke week de voorraden worden aangevuld. Mocht je een actie willen voeren met bepaalde producten of kleuren, dan kun je ook bijbestellen. “Maar”, zegt Nicole, “de onverkochte seizoensvoorraad wordt volledig teruggenomen, dus er wordt wel gekeken of je niet te snel met overvoorraad zit.” Ook op marketinggebied mag de franchisenemer ondersteuning verwachten in de vorm van onder andere een advertentielay-out - vooralsnog voor regionale campagnes - merchandising en flyerverspreiding.

Om de ondernemers voor te bereiden op hún Colours & Beauty-winkel, ontwikkelde Nicole een vijfdaagse training. “Kandidaten moeten al wel ervaren zijn in de verkoop”, zegt Nicole. “Ondernemerschap is het belangrijkste. De mode- en accessoirebranche is niet heel ingewikkeld, maar voor de make-up is een visagie-achtergrond wel handig. Het stimuleert nu eenmaal de verkoop als je mensen in de winkel kunt adviseren of zelfs opmaken.”

Mannen

Ondertussen blijft Colours & Beauty op zoek naar vernieuwing. “Het gaat goed in de huidverzorgingbranche, dus daar zijn we ook op ingesprongen”, vertellen Julio Redondo en Nicole van Rooij. “Onze nieuwe lijn Sweet Care bevat bodylotion, shampoo en lichaamsscrub en we gaan de serie nog uitbreiden met onder andere een scrubhandschoen.” Ook de groei in het mannensegment is de twee ondernemers pur sang niet ontgaan: inmiddels is er ook een mannenlijn met kettingen, oorbellen, ringen en armbanden.

Binnenkort steken de twee franchisegevers de grens over: vanaf 2006 gaan ze de Belgische markt bewerken.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie