Brede organisatieopzet geeft extra zekerheid

Groeien door vernieuwen, het gebeurt al eeuwen. Voor verkoopsucces is het de kunst als eerste met de vernieuwing te komen. Concepts & Companies als formulehuis voor franchiseformules oogt als zo’n handelsbevorderende vernieuwing.

Een fraai voorbeeld van Concepts & Companies is Colors@Home: een franchiseformule, gecreëerd rond de wensen van de consument. Niet het product of de ondernemer vormt het vertrekpunt, maar met uitgekiende marketingideeën inspelen op de wensen van de consument genereert omzet.

Als franchiseformule is Colors@Home de meeste recente vernieuwing naast de twaalf jaar oude formule Profiel Verf & Behang. In beide formules draait het allemaal om woondecoratie. Franchisegever en directeur-eigenaar Rob van Prooijen (45) betitelt Colors@Home als fullfranchising en Profiel Verf & Behang als softfranchising.

Vernieuwend zaken doen. Het lijkt Van Prooijen op het lijf geschreven. Beide franchiseformules heeft hij inmiddels ondergebracht in het formulehuis Concepts & Companies. Een nieuw fenomeen in de wereld van franchising? “Voor Nederland wel, in Amerika ben ik het al tegengekomen,” reageert de ondernemer uit Amersfoort-Noord.

Van Prooijen: “De organisatie staat. We zijn er klaar voor om naar buiten te treden.” In de frontoffice zijn de creatieve diensten ondergebracht zoals pr en communicatie, styling en winkelconcepten. Alle ondersteunende administratieve diensten zitten in de backoffice. Op beide afdelingen werken 6 mensen. Rond marketingstrategieën franchiseformules opbouwen en met strakke procedures en processen in een backoffice verschillende formules managen. Dat is de filosofie achter Concepts & Companies. Van Prooijen wil eerst een stabiele basis in Nederland opbouwen om daarna over de grens te gaan.

Contractclische formules

Hij zet verder in op contracyclische formules. Tegenover bepaalde conjunctuurgevoelige branches dienen voor een goede risicospreiding branches te staan, die juist dan goed presteren wanneer het conjunctureel minder gaat. Die opzet betekent een extra zekerheid voor franchisenemers, die voor eigen rekening en verantwoording ondernemen en investeren binnen de formule.

De eerste gesprekken met kandidaat-franchisegevers, die willen instappen, zijn gevoerd. Van Prooijen heeft persoonlijk een lichte voorkeur voor enigszins stagnerende formules. “Bij het uitbouwen van formules doemen ergens tussen de 10-20 winkels vaak de problemen op. Er dient extra geld op tafel te komen. Of de backoffice diensten moeten effectiever verlopen, hetgeen voor een franchisegever die vooral creatief is, lastig kan zijn. Het formulehuis regelt dan bijvoorbeeld de automatisering, logistiek of een opleidingstraject,” licht Van Prooijen toe. Voor extra geld kun je volgens de Amersfoortse ondernemer ook naar een participatiemaatschappij gaan. “Maar die kopen je aandelen primair om te verkopen. Op zich niet verkeerd, maar wij kiezen voor continuïteit en geven zekerheid op lange termijn. Het formulehuis heeft met een brede franchiseknowhow extra bagage in huis. Problemen worden eerder onderkend en gemakkelijker opgelost.”

Wie is Rob van Prooijen?

Organiseren en vernieuwen vormen zijn sleutelwoorden. Hij studeerde bedrijfskunde in Enschede. Hij volgde een MBA-opleiding in Amerika. Hij werkte vervolgens 9 jaar bij AKZO, onder andere in het buitenland. Daarna 9 jaar zelfstandig als interim-manager in velerlei soorten bedrijven. In 1999 begon hij met de overname van de franchiseformule Profiel Verf & Behang zijn eigen bedrijf. Vorig jaar zag Colors@Home het levenslicht, waarna dit jaar het formulehuis Concepts & Companies naar buiten treedt. De 45-jarige Van Prooijen wenst geen eendagsvlieg te zijn. Met een brede lach: “Mijn levenspartner heeft ermee ingestemd dat ik tot mijn 75ste door ga.”

Een trendy Colors@Home-winkel binnenstappen en je wanen in een tv-woonprogramma om een ruimte in je huis te restylen. Op vijf plaatsen in Nederland kan het inmiddels. In 2005 wil deze ambitieuze nieuwe franchiseformule over 50 winkels beschikken.

Woondecoreren is in, mede door de ruime aandacht voor wonen in de media. Voor de formule vormt het moderne gezin de doelgroep. Colors@Home wil vooral een inspiratiebron zijn. In de woonbibliotheek van de winkel kunnen onder het genot van een cappuccino aan de hand van woonboeken uit binnen- en buitenland de nieuwste trends worden beschouwd. Is de richting bepaald dan kan een keuze worden gemaakt uit actuele collecties gordijnstoffen, behang, verf, raamdecoratie met zonwering en vloerbedekking. Kan geen keus worden gemaakt, dan komt desgevraagd een medewerker thuis voor een individueel interieuradvies. Het restylen thuis kan zelf ter hand worden genomen, maar ook worden uitgevoerd door schilders, behangers en stoffeerders van de winkel. De hele aanpak en opzet is persoonlijk. Dat komt eveneens tot uiting in de naam van de winkel Colors@Home, gevolgd door de voor- en achternaam van de franchisenemer-eigenaar.

De winkeloppervlakte bedraagt tenminste 300 m². Spanwanden, frames waarin stoffen zijn gespannen, geven de winkel intieme ruimtes. In een handomdraai kunnen andere stoffen in de spanwanden worden aangebracht en door een andere opstelling geeft de winkel een totaal ander beeld. De winkel is nooit hetzelfde. “Weet je welke marktkooplui het succesvolst zijn? Juist, diegenen die voortdurend hun waren aan het verschuiven zijn,” zegt franchisegever Van Prooijen ter verduidelijking. Meedoen met het etalageroulatiesysteem (ERS) is in dat licht voor de Colors@Home-winkel ook een verplichting: elke zes weken vindt er een vernieuwing plaats.

Eigen magazine

Eén keer per jaar wordt een speciaal Colors@Home-magazine gemaakt voor huis-aan-huis­verspreiding. Dat kost de franchisenemer 1 gulden per blad. Dat lijkt niet veel, maar het loopt met enige duizenden huizen in de buurt toch flink op. Leaflets worden vaker huis-aan-huis verspreid en zijn met 10 tot 15 cent per stuk wel goedkoper.

Iemand die eenmaal iets gekocht heeft in een Colors@Home-winkel, wordt opgenomen in het bestand van de 'kring van vrienden'. Vanuit de centrale organisatie wordt de ‘kring van vrienden’ via direct mailacties, emails en sms-berichtjes regelmatig op de hoogte gesteld van aanbiedingen, nieuwe ontwikkelingen of workshops, die in de winkel plaatsvinden. Het eigentijdse loyaliteitsprogramma van de keten kent geen kortingen. Van Prooijen zegt erover: “Dat past niet bij onze winkels, vinden wij. Wij belonen de klantentrouw met bijvoorbeeld een abonnement op het blad VT-wonen, een gratis interieuradvies door een styliste of een dagje winkelen in Düsseldorf op de beurs voor woonaccessoires.”

Profiel franchisenemer

Het profiel voor een Colors@Home-franchisenemer omschrijft Van Prooijen met: “Het is een man of vrouw met enthousiasme en met gevoel voor kleur, die op het toneel van de winkel een speler van kwaliteit dient te zijn.” Hij voegt eraan toe: “Dat toneel werkt ongelooflijk verkoopbevorderend. De verkopen overtreffen tot nu toe ruimschoots alle verwachtingen. Omzetten liggen tot 10-20% hoger.”

In Leek is onlangs een bestaande woninginrichter in de formule gestapt, hetgeen overigens niet wil zeggen dat ervaring een harde eis is om franchisenemer te kunnen worden.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie