Binnenstadservice wint Franchise Innovatieprijs

De Franchise Innovatieprijs is in 2013 voor het eerst uitgereikt. Het doel van deze prijs is om franchiseformules die een uitmuntende prestatie leveren (of hebben geleverd) op het gebied van innovatie een podium te geven.

Deelname aan deze prijs is mogelijk voor aspirant leden, erkend leden of keurmerk leden van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV). Innovatie of vernieuwing heeft betrekking op nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen in de categorieën: product innovatie, proces innovatie, marketing innovatie en organisatorische innovatie. De vakjury beoordeelde ter bepaling van de genomineerden de innovatie-inzendingen op:

Plan
Hoe zag het plan van aanpak eruit om de innovatie te implementeren in de organisatie

Communicatie en uitvoering
Welke methodes zijn gebruikt om van idee tot implementatie te komen?

Resultaten en terugkoppeling
Gekeken is naar de gemeten veranderingen voor de organisatie sinds de innovatie is geïmplementeerd. Kan de mate van succes worden aangetoond vanaf het moment dat de innovatie is geïmplementeerd?

Drie genomineerden

Uit alle inzendingen die zijn binnengekomen, heeft een vakjury een selectie gemaakt van drie genomineerden. Tijdens de algemene ledenvergadering van de NFV hebben de drie genomineerden Sunday's, fit20 en Binnenstadservice zich gepresenteerd aan de aanwezige leden van de NFV. Een korte samenvatting van de innovatie van de drie genomineerden:

Sunday’s
In Nederland hebben we te weinig zonmomenten om het hele jaar door voldoende vitamine D aan te kunnen maken. Uit recente onderzoeken blijkt dat deze vitamine onmisbaar is bij tal van lichaamsprocessen, veel vervelende ziektebeelden kan voorkomen en een belangrijke bijdrage kan leveren aan onze gezondheid naarmate we ouder worden. Door het groeiend belang van voldoende vitamine D voor de gezondheid, is Sunday’s op zoek gegaan naar een mogelijkheid om zonnebanken aan te kunnen passen waardoor een betere output ultraviolet B (UVB) kan worden gegenereerd. Het menselijk lichaam dat wordt blootgesteld aan UVB maakt namelijk vitamine D aan. Uiteindelijk is de oplossing gevonden in een speciaal ontwikkelde lamp voorzien van blauw fosfor en een hogere UVB output. In iedere zonnebank zijn twintig procent van de lampen vervangen door de speciale Blue D-lite lampen, een lamp die speciaal en alleen voor Sunday’s gemaakt wordt.

fit20
In Amerika wordt al verschillende jaren een specifieke fysieke trainingsmethode aangeboden die in Europa vrijwel onbekend was en is. De vraag was: Hoe realiseer je dit in Nederland en Europa waar geen ‘fitness culture’ zoals in New York en Los Angeles bestaat? Dit heeft geleid tot het opzetten van een ‘pilot’ in Nederland in een eigen sportcentrum. Na vijf jaar was het zover dat deze methode binnen een franchiseconcept op de markt gebracht kon worden onder de naam fit20 met de tagline: ‘fit in 20 minuten per week’. In oktober 2009 ging de eerste franchisevestiging in Zwolle van start. Zeventien vestigingen zijn sindsdien gevolgd en twee bedrijven hebben fit20 inpandig binnen hun organisatie geïmplementeerd. Hiermee is fit20 verantwoordelijk voor de introductie op de Nederlandse markt van de meest tijd efficiënte fysieke trainingsmethode, namelijk één keer per week twintig minuten trainen op afspraak onder persoonlijke begeleiding. Bovendien gaat de klant niet transpireren (en hoeft zich dus ook niet om te kleden) in de airco gekoelde studio’s omdat je in slow-motion op de toestellen traint.

Binnenstadservice
Binnenstadservice levert goederen(services) aan ondernemers (en andere organisaties) in het binnenstedelijk gebied en aan hun leveranciers. Binnenstadservice is ontstaan in Nijmegen vanuit het binnenstadmanagement en de binnenstadondernemers. Zij hadden ‘schoon’ genoeg van de inefficiënte bevoorrading met alle negatieve bijeffecten die dat had in de vorm van slechte verblijfskwaliteit, onbereikbaarheid voor hun klanten, verstoring van hun verkoopproces, verkeersonveiligheid, lawaai, uitstoot van slechte stoffen en trillingen. Binnenstadservice bestaat nu vijf jaar en heeft franchisenemers in elf steden.

Winnaar

De aanwezige leden van de NFV konden door middel van stemkaarten een winnaar kiezen. Met grote meerderheid van stemmen is Binnenstadservice Nederland tot winnaar van de Franchise Innovatieprijs. Max Prudon, medeoprichter van Binnenstadservice Nederland, heeft de prijs in ontvangst genomen uit handen van Ruud van Dusschoten, directeur Grootbedrijf en Instellingen van ING Nederland. Hiermee wordt Binnenstadservice Nederland beloond voor haar vernieuwing op het gebied van stadsdistributie. Door op een vernieuwende wijze naar distributie in het stedelijk gebied te kijken en daar een modern business model onder te leggen, heeft Binnenstadservice Nederland gezorgd voor een maatschappelijk breed gedragen vernieuwing van stadsdistributie. "Het resultaat van vandaag is het resultaat van samenwerking", aldus de winnaar. "Zonder de inbreng van alle franchisenemers gedurende de afgelopen jaren, hadden we hier nu niet gestaan vandaag. De erkenning en de waardering voor deze innovatie gaat dan ook allereerst naar hen", vervolgt Max Prudon. In vijf jaar tijd heeft Binnenstadservice een stevige positie veroverd in een competitieve markt. "Binnenstadservice kent nu elf franchisenemers", geeft Max Prudon aan. "De ambitie is om in ieder geval de komende jaren door te groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Er is veel belangstelling voor deze formule, waardoor het netwerk gestaag zal doorgroeien. Ook in Europese steden buiten Nederland bestaat er veel interesse naar Binnenstadservice. Hoe dit zich de komende jaren verder zal ontwikkelen, is onzeker. We laten ons graag verrassen. Voor nu is de belangstelling erg belangrijk voor het door ontwikkelen van de formule Binnenstadservice", sluit Max Prudon af.

Innovatie criteria

  • Product innovatie - een goed of dienst die nieuw is of aanzienlijk verbeterd. Dit kan zijn in technische specificaties, materialen, software, gebruiksvriendelijkheid of andere functionele karakteristieken.
  • Proces innovatie - Een nieuwe of sterk verbeterde productie of leveringsmethode. Dit kan zijn in techniek, materiaal of software
  • Marketing innovatie - Een nieuwe marketing methode die betrekking heeft of wezenlijke veranderingen in product ontwerp of verpakking, product promotie of prijsstelling.
  • Innovatie in de organisatie van het bedrijf - Een nieuwe methode in het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden, indeling van werkplekken, samenwerken met externe relaties.

+

Lees meer over:
NFV
Franchise+ Franchiseplus
Redactie