De beste tips voor het verkopen van een franchise

Franchisenemers die het punt bereiken waarop ze overwegen hun bedrijf te verkopen, hebben vaak vragen over hoe ze dat moeten doen. Een goed opvolgingsplan gaat over drie dingen: 
1.    Je bedrijf verkopen op het moment van je keuze 
2.    Je bedrijf verkopen aan de persoon van je keuze
3.    Je bedrijf verkopen tegen de prijs van je keuze
Hieronder zijn een paar goede tips opgesteld die elke eigenaar moet weten over het verkopen van de franchise zodat het opvolgingsplan goed uitgevoerd wordt!

Bepaal je bedrijfswaarde 

Een bedrijf is uiteindelijk waard wat iemand ervoor wil betalen. De beste manier om een eerlijke prijs voor je bedrijf te bepalen, is om hulp van buitenaf te zoeken. Professionele taxateurs kunnen een grote hulp zijn bij het vinden van de waarde van je bedrijf. Experts uit de sector kunnen ook de broodnodige kennis geven, zoals voormalige franchisenemers, zakenmakelaars of bankiers. Het is essentieel om de waarde van je bedrijf ruim voor de verkoop in twijfel te trekken en vanaf de eerste dag een exitstrategie en waardedoel te plannen.

Verzamel de essentiële documenten

Het belangrijkste dat een franchisenemer moet doen, is een geheimhoudingsverklaring opstellen om uzelf te beschermen wanneer je zakelijke en financiële informatie begint te delen met potentiële kopers. Zorg ervoor dat je de volgende financiële overzichten verzamelt: Drie volledige jaren van afgestemde en mogelijk gecontroleerde financiële overzichten (kasstroomoverzichten, balansen, resultatenrekeningen), bankgegevens, bedrijfsgegevens, belastingaangiften en de huidige financiële gegevens van het jaar tot nu toe. Deze gegevens zullen financiële zekerheid bieden en een manier om de zakelijke waarde voor potentiële kopers te beoordelen.

Zoek naar gekwalificeerde kopers

Richt je tijdens de eerste paar maanden van je zoektocht op de marketing van je franchise en het vinden van gekwalificeerde potentiële kopers. Blijf echter voorzichtig met hoeveel je uitgeeft en zorg ervoor dat je geen werknemers of klanten alarmeert. Om kopers te interesseren, kun je overwegen te investeren in krantenadvertenties, handelspublicaties, websites, zakenmakelaars of de plaatselijke KvK-evenementen. Vergeet niet om echt geïnteresseerde partijen te vragen een NDA te ondertekenen voor meer informatie. Zo blijft je privacy intact en kunnen al je medewerkers, klanten en opdrachtgevers je gedetailleerde financiële overzichten niet inzien.  

Gebruik een zakelijke makelaar

Om je bedrijf bij potentiële kopers op de markt te brengen, kun je een zakenmakelaar inschakelen die je kan helpen de vertrouwelijkheid te bewaren, te onderhandelen en kopers te onderzoeken. Het is belangrijk om te weten dat er bemiddelingskosten zijn. Een zakenmakelaar helpt je de vertrouwelijkheid te bewaren en het nieuws over de verkoop weg te houden van klanten en concurrenten. Bovendien zijn de makelaars bekwame onderhandelaars en brengen ze alleen gekwalificeerde kopers naar je toe.  

Onderhandel over de prijs

Een potentiële koper kan weglopen vanwege hefboomwerking, timing, informatie, communicatie en emotie. Bovendien kan een eigenaar niet verkopen voor zijn vraagprijs vanwege overgewaardeerde verwachtingen, dalende inkomsten en winstgevendheid, gebrek aan effectieve marketing en urgentie om te verkopen. Zorg er bij het bepalen van een prijs voor dat je de financiering achter de bedrijfsverkoop begrijpt, die kan variëren van financiering door de eigenaar, contante aankoop en bankfinanciering. 

Lees meer over: