Bent u de grensverleggende ondernemer van morgen?

Iedereen komt grenzen tegen in zijn leven. Soms bieden ze houvast, soms beperken ze vooral. Ook voor franchise veranderen en verschuiven de (onzichtbare) grenzen in sneltreinvaart. De Rabobank visie biedt een handvat voor franchisegevers en franchisenemers, om uzelf de juiste vragen te stellen. De grenzen op de gebieden technologie, ketens en mensen zijn volledig vervaagd en worden hieronder toegelicht. Hoe creëert u uw eigen toekomst?

Kranten en journaals zijn vaak behoorlijk somber en franchise is regelmatig in het nieuws. Maar gaat het echt zo slecht met Nederland? Het bedrijfsleven in Nederland is van hoog niveau en divers, wat ons minder kwetsbaar maakt voor internationale economische schokken. Innovatie staat hier hoog op de agenda en de innovatiekracht in ons land groeit jaarlijks. Uiteraard is niet alles rozengeur en maneschijn. De economische crisis van de afgelopen jaren, de werkeloosheid en de barsten in ons socialezekerheidsstelsel. Ze staan op de agenda van de politiek, belangenverenigingen, bedrijfsleven en wetenschap. Deze groepen zoeken samen naar oplossingen. Mede door deze samenwerkende houding heeft Nederland in een onstuimige periode het hoofd boven water gehouden en hebben we nu zelfs uitzicht op lichte economische groei in 2015.

Technologische grenzen

Innovaties zijn in toenemende mante disruptive: ze komen en gaan in steeds sneller tempo, hebben een kortere levenscyclus en laten een grotere impact na op consumenten, bedrijven, business modellen en sectoren. Technologische ontwikkelingen, zoals zuilen in winkels, maken het mogelijk dat producten die niet op voorraad zijn, ter plaatse besteld worden en de volgende dag afgeleverd. Door voorraden van franchisenemers aan elkaar te koppelen, is snelle levering van deze producten mogelijk zonder op verschillende plaatsen 'dubbele' voorraden te hebben. Dit draagt bij aan het verkleinen van de longtail van de voorraad en dus aan kostenbesparing en klanttevredenheid. En wat dacht u van 3D printing? Hiermee worden producten ter plekke en gepersonaliseerd geproduceerd. Dit kan vergaande gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de huishoudspeciaalzaken. Het is al mogelijk om armbanden en telefooncases zelf te ontwerpen en met 3D printing te laten produceren. Welke artikelen moet u straks nog in de winkel hebben liggen?

Het benutten van mogelijkheden vereist dat u zelf grenzen verlegt, opzoekt en doorbreekt. Innoveer, werk samen en stel de juiste vragen aan uzelf en uw personeel. Hoe speelt u als individuele ondernemer in op de technologische ontwikkelingen en wat is de visie van de franchisegever? Ziet u vooral kansen of juist veel bedreigingen?

Grenzen in de keten

Branche- en sectorvervaging vindt nu meer plaats dan ooit. Mede door nieuwe technologieën kunnen leveranciers een eigen franchiseformule beginnen, waardoor zij de tussenhandel uitschakelen. Steeds meer bedrijven bundelen hun krachten. Binnen franchise komt u multibrand franchise steeds vaker tegen. U ziet bijvoorbeeld tuincentra waar u kunt lunchen of boekhandels waar een koffiecorner te vinden is. De klantbeleving kan hierdoor naar een hoger niveau getild worden. Wij zien een circulaire, duurzame economie ontstaan. Daarin staan samenwerken en delen centraal. Wat is uw visie op multibrand franchise en hoe gaat u dit vormgeven?

Grenzen tussen mensen

De scheidslijn tussen jonge en oude medewerkers vervaagt. Voorheen was er een zekere afstand, zeker qua gedrag. Inmiddels dragen ervaren krachten hun kennis en expertise over en de jonge generatie brengt nieuwe en grensverleggende ideeën in. Klanten stellen hogere eisen, zijn minder loyaal en het koopgedrag wordt flexibeler. Ondertussen delen zij positieve en negatieve ervaringen in snel te vinden recensies. Twitter en andere social media kunnen uw bedrijf, product of dienst tot grote hoogte brengen of juist volledig ruïneren. Voor franchise heeft dit impact op de gehele formule. Zowel klanten als medewerkers verleggen grenzen, werken samen en anticiperen op de toekomst. Wat is de houdbaarheid van een franchisecontract van vijf jaar? Heeft uw formule een social media beleid en hoe gaat u als individuele franchisenemer om met social media?

Grenzen doorbreken

Het is als ondernemer maar al te makkelijk om meegesleurd te worden door de waan van de dag. Hoe valt te voorkomen dat u met alle winden meewaait en uiteindelijk de weg kwijtraakt? Juist nu is focus essentieel, het is nodig om keuzes te maken. Sterker nog, wij zijn er van overtuigd dat u moet kiezen om gekozen te worden. Grenzen stellen hoort bij het uitzetten van een heldere koers van uw onderneming. Zonder grenzen kunt u stuurloos raken. Weet u wat de daadwerkelijke klantbehoefte en het koopmotief is van uw klant? Stem daar uw formule op af en richt uw winkel daar op in. Focus u op de toegevoegde waarde die u als ondernemer heeft en zorg dat u daar goed op voorbereid bent en blijft!

Tegelijk hoort ook grenzen bijstellen bij ondernemen. Aan uw blik op de wereld moeten dus géén grenzen zitten. U doet er goed aan zich niet blind te staren op uw koers, regelmatig uw perspectief te wijzigen en in de gaten te houden hoe uw omgeving verandert. Dit alles vraagt om een duurzame en continue samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer. Franchisegevers èn franchisenemers moeten daarom samen nadenken over de houdbaarheid van de eigen formule en de gevolgen voor het samenwerkings- en business model. Alleen dan kunt u tijdig inspelen op de nieuwe werkelijkheid.

Nicole Scherer
Directeur Rabobank Franchise & Arrangementen

Kijk voor meer informatie en onze prognoses in uw sector voor 2015 op rabobank.nl/mkbvisie

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie